BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Városnézés Trabanttal - Van, aki még fizet is érte... Kép!

A jelentős magántőkés fejlesztések ellenére is pang a budapesti programszervező és városlátogató cégek piaca.

A beutazó turisták száma évről évre változatlan, s lassan a magyar főváros fő vonzerejének tartott árelőnye is eltűnik a nyugat-európai és amerikai turistákért folytatott harcban. A budapesti cégek nyereségét az idén a dollár és az euró forinthoz viszonyított alacsony árfolyama, valamint a magas üzemanyagárak is csökkentik, kitörési pontot az alternatív programszervezésben látnak a piaci szereplők.

Jelentős, mintegy 10 százalékos csökkenést tapasztal az egyéni látogatók körében Budapesten az Eurama program- és utazásszervező cég ügyvezető igazgatója. Weber Mario szerint az erős forint miatt drága a külföldieknek a főváros, lassan már alig van különbség az egyhetes budapesti, párizsi vagy londoni tartózkodás között. A beutazó vendégek elmaradásához hozzájárult az is, hogy átstrukturálták a Malév járatait, és a Sky Europe légitársaság kivonult Magyarországról. A programszervező cégek idei nyereségét valószínűleg a magas olajár következtében megnőtt üzemanyagár is apasztja. Weber Mario hangsúlyozza: az idei árakat 250 forintos literenkénti dízelár alapján állapították meg, de az ár ezekben a hónapokban eléri a 350 forintot is. Ezzel a növekedéssel arányosan csökken a cégek profitja.

A nagy nemzetközi sportesemények – labdarúgó Európa-bajnokság, pekingi olimpia – elszívó hatása miatt a tavalyihoz hasonló évre számít az idén Toldi Annamária, a budapesti programszervezéssel foglalkozó Program Centrum Utazásszervező Kft. ügyvezető igazgatója. Hangsúlyozza, ez nem azt jelenti, hogy a turisták tömegével Ausztriába, Svájcba vagy Kínába utaznának, hanem szívesebben nézik az eseményeket a saját televíziójukon. Budapesten az idén nincs ehhez hasonló attrakció, így az évi 30-40 ezer turistát szállító cég programjában a főváros mellett a Dunakanyar, Lajosmizse, a Balaton, Eger és Gödöllő látnivalói jelennek meg.

Toldi Annamária szerint a városnéző szokások is átalakulnak: a hagyományos buszos túrák mellett – a nemzetközi tendenciákat követve – hódít a „hop-on, hop- off” típusú utazás. Ennek keretében a turisták az adott látványosságoknál leszállhatnak, és a következő buszra felszállhatnak, végigjárva Budapest nevezetességeit. Az ilyen típusú városnézésekre a jegyek általában 24 vagy 48 órán át biztosítják a le- és felszállás lehetőségét. A fővárosban a vásárcsarnok-látogatások és a sétahajós túrák a legnépszerűbbek.

Hasonló tendenciáról számol be Erdei Bálint, a Cityrama ügyvezető igazgatója, aki szerint egyre nagyobb az érdeklődés az alternatív programok iránt, a hazai szolgáltatók ezekben tudnak újat mutatni, s más városokból hozzánk csábítani a vendégeket. A Cityrama 2007 tavaszán elindított Trabantos városnézés programja keretében például a turisták megtekinthetik az egykori kommunista érára emlékeztető látnivalókat, a szoborparkot, az ecseri piacot és egy panelnegyedet. Amit eddig megpróbáltunk elrejteni, azt most meg kell mutatni, hiszen erre van kereslet: elsősorban angol, belga, svájci és spanyol turisták keresik az alternatív programokat.

További részletek: itt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.