BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem bűnös a Travia.hu - legalábbis a GVH szerint

Hatáskör hiánya miatt nem indított versenyfelügyeleti eljárást a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a www.travia.hu honlapot üzemeltető Travia.hu Kft. ellen – tudta meg a Turizmus Panoráma. A panaszt tevő MUISZ szerint a cég az említett honlapon megjelentetett állításaival rontja az utazási vállalkozások hírnevét, tekintettel arra, hogy valótlan állításokat tartalmaz és ezáltal súlyosan megsérti a szakma etikai kódexét.

A MUISZ szerint a honlap azt sugallja az olvasónak, hogy minden más utazási irodával „rémálom” az utazás, csak a panaszolt vállalkozás által szervezett utakon van biztonságban az utas, s hátrányosan érinti az utazásközvetítőket a kifogásolt honlapon szereplő azon állítás is, miszerint a Travia.hu Kft. gondosan megválogatja azokat a túraszervezőket, akiknek az útjait árusítja. A MUISZ sérelmezi, hogy a panaszolt vállalkozás valamennyi állítása sérti a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvényt.

A GVH levele szerint azonban nem állapítható meg az esetleges versenytársi sérelmen túl önálló fogyasztói érdeksérelem, ami azt jelenti, hogy a Travia.hu tevékenysége nem vétett a versenyhátrány tilalmáról szóló törvény ellen és nem tanusított tisztességtelen piaci magatartást, így a GVH hatásköre sem állapítható meg. A hivatal megállapítása szerint a honlapon nem szerepel olyan állítás, hogy az utas csak a panaszolt vállalkozás által szervezett utakon van biztonságban, minden más irodával rémálom az utazása.

A panaszolt vállalkozás azon felajánlásával kapcsolatban, hogy a meghirdetett utazásokat az utazásszervezők árainál olcsóbban árulja, azaz a saját jutalékából tovább ad az utasnak, a GVH arról tájékoztatott, hogy etikai kérdések megítélése nem tartozik a feladatai közé. Megjegyezte, hogy a fogyasztóknak szóló tájékoztatás abban az esetben lehetne kifogásolható, ha a panaszolt vállalkozás nem a Nálunk olcsóbb az útja, mint az utazásszervezőnél! kijelentéssel, hanem a Nálunk a legolcsóbb utak! szlogennel népszerűsítené szolgáltatását. A GVH kutatása szerint a panaszolt vállalkozás számtalan esetben valóban olcsóbban értékesíti utazásait a fogyasztóknak.

A GVH álláspontja szerint versenytársi sérelmet feltételez a panasz azon része is, amelyben panaszos azt kifogásolja, hogy a Travia.hu Kft. a honlapon azt állítja, hogy ő gondosan megválogatja azokat a túraszervezőket, akiknek az útjait árusítja. A kifogásolt állítás konkrétumot egyáltalán nem tartalmaz, hanem csak az kerül kihangsúlyozásra, hogy a Travia.hu Kft. az utasok érdekében gondosan megválogatja szerződő partnereit. Azon állítások, amelyek egyes utazási irodák csődjére vonatkozóan tartalmaznak állításokat, a GVH szerint szintén nem sértik a már említett 2 törvényt, mert ezen tájékoztatások, információk konkrét tényekkel alátámasztva és az állítások forrásának megjelölésével kerülnek feltüntetésre a kifogásolt honlapon. Összegzésképpen a GVH megállapította, hogy a panaszban sérelmezett, valószínűsíthetően jogsértő magatartásokat a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló törvény II. fejezetében foglalt versenyjogi normák szabályozzák, amelyek elbírálása a bíróság hatáskörébe tartozik.
 
Molnár Gabriella a MUISZ elnöke úgy kommentálta, hogy a GVH nem azt mondta, hogy a vállalkozás nem sérti az etikát, vagy a versenytörvényt, hanem azt, hogy az ügy nem az ő hatáskörébe tartozik és a MUISZ forduljon a bírósághoz. A MUISZ a GVH határozatát tudomásul veszi, de bírósághoz nem fordul, mert egyrészt nem tartja olyan súlyúnak az ügyet, hogy tovább foglalkozzon vele, másrészt pedig társadalmi szervezetként a MUISZ nem is fordulhat bírósághoz, ezt csak egy konkrét utazási iroda tehetné meg. Ezzel együtt a MUISZ a Travia kijelentéseit a többi irodára nézve továbbra is sértőnek és etikátlannak tartja. A MUISZ minderről levélben tájékoztatta a Travia.hu Kft. ügyvezető igazgatóját.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.