BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mi köze a Malévnak a csődbe ment AiRUnionhoz?

Moszkvai magyar diplomáciai körökben nem tudnak arról, hogy a Malév ügyében a magyar kormány az orosz kormányhoz fordult volna - mondták el kedden az MTI kérdésére.

Rámutattak azonban arra, hogy a Malév tulajdonosai között nem szerepel a tönkrement orosz AiRUnion szövetség, amelynek többségi tulajdonrésze az állam kezében van. Az egyetlen kapcsolat az, hogy az AiRUnion társaságainak fő részvényesei az Abramovics fivérek, akik közül Borisz Abramovics 49 százalékban a tulajdonosa az Airbridge Kft.-nek, amely viszont 99,5 százalékban a Malév tulajdonosa. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) figyelemmel kíséri a Malév privatizációs szerződésben vállaltak betartását - mondta el Száraz Gábor, a vagyonkezelő szóvivője az MTI-nek. Azokat a szerződési feltételeket, amelyeket a vevő, az Airbridge Zrt. vállalt, és amelyek mögött banki garancia áll, a tulajdonosok teljesítik. A privatizációs szerződésben vállalt egyéb kötelezettségek teljesítéséről a társaság vezetése folyamatosan egyeztet az MNV Zrt.-vel, és tájékoztatást ad azok állásáról.

Száraz Gábor megerősítette: a Malév Vagyonkezelő Kft. tulajdonában vannak azok az elemek, amelyekhez az Airbridge csak akkor jut hozzá, ha hiteleket törlesztették. Ide tartozik egyebek között a márkanév is. A Malév szeptember elején jelentette be, hogy az orosz Vnyesekonombank (VEB) 30 millió euró hitelt nyújt, amivel az AirBridge teljesítette a Malév privatizációs szerződésében vállalt tőkejuttatási kötelezettségét, sőt túl is teljesítette azt - közölte a magyar légitársaság korábban.

Orosz szakértők, s köztük az AiRUnion ügyeit kezelő Vitalij Vancev - a vnukovói repülőtér fő magánrészvényese és hétfő óta az AiRUnion romjain létrehozandó új, legnagyobb orosz légitársaság kijelölt igazgatója - nyilatkozataiból világos, hogy az AiRUnion vagyona nem tűnt el, csupán a készpénz fogyott el.

Arra is felhívták a figyelmet, hogy a SkyExpress fapados társaság, amelyben ugyancsak jelentős részük van az Abramovics fivéreknek, problémamentesen működik. Bár a Roszaviacija civil repülésügyi főhatóság jelezte, hogy a SkyExpress is eladósodott a vnukovói repülőtérrel szemben, ezt a reptér sietett megcáfolni. Kiderült viszont, hogy több üzleti csoport - köztük a repülőtér is - érdeklődik a Skyexpress iránt.

Vlagyimir Putyin akkori államfő tavaly májusi rendelete előirányozta a szövetség részvénytársasággá alakulását, s egyértelműen lehetővé tette, hogy a majdani társaság többségi része magántulajdonban legyen. Nem titkolt szándéka az volt, hogy konkurenciát teremtsen az állami Aeroflotnak.

Az elképzelés nem aratott osztatlan sikert. A szövetség három társaságában lévő állami részeket tartó vagyonkezelő megrendelésére készült becslés az állami rész olyan arányú többségét mutatta ki, amelyet az AiRUnion fő részvényesei - az Abramovics fivérek - az elvi lehetőség ellenére nem tudtak kiegyenlíteni. Az egyre nagyobb adósságok a kerozinárak aránytalan oroszországi emelkedése és az egyéb költségek növekedése mellett nem utolsósorban azért keletkeztek, mert az állami döntések késtek, s így az AiRUnion nem tudott hitelekhez jutni. Több szakértő olyan gyanúnak is hangot adott, hogy Abramovicsék, megértvén, hogy nem tudják megvalósítani elképzeléseiket, mintegy magukra hagyták a társaságaikat. A magyar sajtóban napvilágot látott beállítással szemben az AiRUnion repülési engedélyét nem vonták meg, csak hó végén, a téli menetrend életbe lépésével vonják majd be, de a jogi személy fennmarad és a szándékok szerint törleszti adósságait.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.