Rámutattak azonban arra, hogy a Malév tulajdonosai között nem szerepel a tönkrement orosz AiRUnion szövetség, amelynek többségi tulajdonrésze az állam kezében van. Az egyetlen kapcsolat az, hogy az AiRUnion társaságainak fő részvényesei az Abramovics fivérek, akik közül Borisz Abramovics 49 százalékban a tulajdonosa az Airbridge Kft.-nek, amely viszont 99,5 százalékban a Malév tulajdonosa. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) figyelemmel kíséri a Malév privatizációs szerződésben vállaltak betartását - mondta el Száraz Gábor, a vagyonkezelő szóvivője az MTI-nek. Azokat a szerződési feltételeket, amelyeket a vevő, az Airbridge Zrt. vállalt, és amelyek mögött banki garancia áll, a tulajdonosok teljesítik. A privatizációs szerződésben vállalt egyéb kötelezettségek teljesítéséről a társaság vezetése folyamatosan egyeztet az MNV Zrt.-vel, és tájékoztatást ad azok állásáról.
Száraz Gábor megerősítette: a Malév Vagyonkezelő Kft. tulajdonában vannak azok az elemek, amelyekhez az Airbridge csak akkor jut hozzá, ha hiteleket törlesztették. Ide tartozik egyebek között a márkanév is. A Malév szeptember elején jelentette be, hogy az orosz Vnyesekonombank (VEB) 30 millió euró hitelt nyújt, amivel az AirBridge teljesítette a Malév privatizációs szerződésében vállalt tőkejuttatási kötelezettségét, sőt túl is teljesítette azt - közölte a magyar légitársaság korábban.
Orosz szakértők, s köztük az AiRUnion ügyeit kezelő Vitalij Vancev - a vnukovói repülőtér fő magánrészvényese és hétfő óta az AiRUnion romjain létrehozandó új, legnagyobb orosz légitársaság kijelölt igazgatója - nyilatkozataiból világos, hogy az AiRUnion vagyona nem tűnt el, csupán a készpénz fogyott el.
Arra is felhívták a figyelmet, hogy a SkyExpress fapados társaság, amelyben ugyancsak jelentős részük van az Abramovics fivéreknek, problémamentesen működik. Bár a Roszaviacija civil repülésügyi főhatóság jelezte, hogy a SkyExpress is eladósodott a vnukovói repülőtérrel szemben, ezt a reptér sietett megcáfolni. Kiderült viszont, hogy több üzleti csoport - köztük a repülőtér is - érdeklődik a Skyexpress iránt.
Vlagyimir Putyin akkori államfő tavaly májusi rendelete előirányozta a szövetség részvénytársasággá alakulását, s egyértelműen lehetővé tette, hogy a majdani társaság többségi része magántulajdonban legyen. Nem titkolt szándéka az volt, hogy konkurenciát teremtsen az állami Aeroflotnak.
Az elképzelés nem aratott osztatlan sikert. A szövetség három társaságában lévő állami részeket tartó vagyonkezelő megrendelésére készült becslés az állami rész olyan arányú többségét mutatta ki, amelyet az AiRUnion fő részvényesei - az Abramovics fivérek - az elvi lehetőség ellenére nem tudtak kiegyenlíteni. Az egyre nagyobb adósságok a kerozinárak aránytalan oroszországi emelkedése és az egyéb költségek növekedése mellett nem utolsósorban azért keletkeztek, mert az állami döntések késtek, s így az AiRUnion nem tudott hitelekhez jutni. Több szakértő olyan gyanúnak is hangot adott, hogy Abramovicsék, megértvén, hogy nem tudják megvalósítani elképzeléseiket, mintegy magukra hagyták a társaságaikat. A magyar sajtóban napvilágot látott beállítással szemben az AiRUnion repülési engedélyét nem vonták meg, csak hó végén, a téli menetrend életbe lépésével vonják majd be, de a jogi személy fennmarad és a szándékok szerint törleszti adósságait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.