A Spar az idén két nagy eseménnyel hívta fel magára a figyelmet. Előbb azzal, hogy megvásárolta a Plus diszkontláncot, majd augusztusban azzal, hogy Üllőn felavatta második logisztikai központját. Időközben pedig sorra nyitja szupermarketjeit, úgyhogy a cég a napi kereskedelmi feladatokon felül is állandóan mozgásban van. Akárcsak a cégvezető, aki két tárgyalás között percre pontosan érkezik, és olyan laza, hogy egy kis fecsegéssel kezdhetjük az interjút.
A diplomás csöves. Én még mindig rocker vagyok – jelenti ki Feiner Péter, a Spar Magyarország vezetője, amikor a beszélgetést azzal kezdem: úgy tudom, fiatal korában rocker volt. Igen, még mindig – folytatja –, olyannyira, hogy a Szigeten kinn voltam az Iron Maidenen, sőt, júniusban Bolognába is elutaztam egy háromnapos fesztiválra a Maiden és a Judas Priest kedvéért. Ott is nagyot zúztak a színpadon.
Spar-karrier. A Spar Austriához az északolasz, a szlovén, a horvát, a cseh és a magyar hálózatok tartoznak, amelyek munkáját az Aspiag Holding koordinálja. És miután az öt országban közel 2500 üzlet működött az elmúlt évben a cég irányítása alatt, a magyarországi Plus hálózat átvételét az Európai Bizottságnak is engedélyeznie kellett, hiszen a Spar Austria csoport forgalma – a Plus hálózatéval együtt – már átlépi az engedélyezéshez szükséges határt.
A brüsszeli jóváhagyást követően a társaság július elseje óta irányítja a Plus Élelmiszer Diszkont Kft.-t, és átvette a Plus 2300 munkatársát is, ám a szükséges további létszámbővítések révén év végére 15 ezerre emelkedik az alkalmazottak száma. Amint a vezérigazgató elmondta, nemcsak azért kell új alkalmazottakat felvenni, mert év végéig még tíz szupermarketet nyit a cég, hanem azért is, mert a Plus üzletekben harmadannyian dolgoztak, mint az átlagos Spar szupermarketekben. A következő két-három évben sorra felújítják a Plus boltokat. Ezek közül harmincat a Spar-szabványok szerint alakítanak át, így lesz tőkehús-, sajt- és hidegtálpult. A többi volt Plus pedig kizárólag önkiszolgáló szupermarket lesz.
Ám mindez sok-sok pénzt jelent, és az egyszeri költségen, az üzletek átalakításán felül az eddigi Plus üzletekre eső havi bérköltség is jelentősen emelkedik majd. Ki lehet ezt gazdálkodni a mai élelmiszer-kereskedelemben, ahol a német diszkontláncok beléptével sosem látott verseny alakult ki?
Feiner Péter szerint lehet, de azt is elmondja, azért gondolkodni is kellett egy kicsit.
A társaság ugyanis az elmúlt években átgondolt stratégiát követett. A Spar szupermarketek a legtöbb hálózathoz képest valósággal luxusberendezést kaptak, és a hentespultnál a cég saját húsüzeméből származó termékeket árusítanak.
Az üzletekbe persze kellenek jó eladók és jó cikkek is, jó áron. Ez utóbbiról a Spar, a Metro, valamint a Praktiker közös beszerzési társulása, a Metspa gondoskodik. És hogyan veszik fel a versenyt a diszkontokkal? Úgy, hogy „széthúzták” a kínálatot.
Új stratégia. Nálunk is van 800-900 termék, amelyekkel felvehetjük a versenyt a diszkontokkal – emeli ki Feiner Péter. A cég ugyanis áprilisban a Spar, a Kaiser’s és az Interspar üzletekben bevezette az S-Budget termékcsaládot. Ez az első olyan élelmiszermárkatermék-család, amelyet a Spar a testvérhálózatokban – Ausztriában, Olaszországban, Szlovéniában, Magyarországon, Csehországban, Horvátországban – egyaránt bevezet. Ez megmagyarázza azt is, miért ilyen kedvező árúak az S-Budget termékek: a nagy volumenben történő beszerzés költségelőnyöket tesz lehetővé.
A vásárlóerő csökkenése által gerjesztett árversenyben az S-Budgettel tettük lehetővé, hogy a szupermarketekben egyaránt ott legyen a diszkont árú, valamint az igényesebb termék, a Kaiser’sekben pedig méginkább terjeszkedhetünk a prémium szegmens felé. Amíg egy átlagos Spar szupermarket 900 négyzetméteren hat-nyolcezer cikkelemet kínál, a nagyjából 1500 négyzetméteres Kaiser’s áruházakban 10-12 ezer különböző termék kapható. Így az alapvető cikkek ugyanazok, és ugyanannyiért vásárolhatók meg, mint a Sparokban, viszont a kínálatban több az igényesebb áru.
Az S-Budgettel egyébként olyan szempontból is nagyot dobott a cég, hogy a termékcsalád nem hordozza a Spar nevet. Mert mindig is az volt a stratégia, hogy a Spar saját márkás termékek magasabb minőségi szintet képviseljenek.
Diszkontboltok nyitását nem tervezi a Spar, a nyáron azonban megnyitott a harmadik, úgynevezett City Spar üzlet, amellyel a kereskedelmi hálózat újfajta bolttípust vezetett be a fővárosban.
Mi a települések szívében akarunk kereskedni, ott, ahol az élet zajlik – mondja Feiner Péter, hozzáfűzve: az élelmiszer-kereskedelmi versenyben igenis van jövője az olyan kényelmi boltoknak, amelyekbe gyalog is el lehet ugrani.
A piacról pedig úgy vélekedik, túl sok a szereplő, és lesznek cégek, amelyek néhány év múlva kivonulnak az országból.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.