BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A rocker menedzser a Spar után a Plust is irányítja

Rocker, biker és nem mellesleg olyan cégvezető, aki egy hidegfejű sakkmester precizitásával vezeti a jelenleg már 380 egységet működtető Spar-Plus hálózatot. Az októberi menedzser magazin Feiner Péter portréját rajzolta meg.

A Spar az idén két nagy eseménnyel hívta fel magára a figyelmet. Előbb azzal, hogy megvásárolta a Plus diszkontláncot, majd augusztusban azzal, hogy Üllőn felavatta második logisztikai központját. Időközben pedig sorra nyitja szupermarketjeit, úgyhogy a cég a napi kereskedelmi feladatokon felül is állandóan mozgásban van. Akárcsak a cégvezető, aki két tárgyalás között percre pontosan érkezik, és olyan laza, hogy egy kis fecsegéssel kezdhetjük az interjút.

A diplomás csöves. Én még mindig rocker vagyok – jelenti ki Feiner Péter, a Spar Magyarország vezetője, amikor a beszélgetést azzal kezdem: úgy tudom, fiatal korában rocker volt.  Igen, még mindig – folytatja –, olyannyira, hogy a Szigeten kinn voltam az Iron Maidenen, sőt, júniusban Bolognába is elutaztam egy háromnapos fesztiválra a Maiden és a Judas Priest kedvéért. Ott is nagyot zúztak a színpadon.

Spar-karrier. A Spar Austriához az északolasz, a szlovén, a horvát, a cseh és a magyar hálózatok tartoznak, amelyek munkáját az Aspiag Holding koordinálja. És miután az öt országban közel 2500 üzlet működött az elmúlt évben a cég irányítása alatt, a magyarországi Plus hálózat átvételét az Európai Bizottságnak is engedélyeznie kellett, hiszen a Spar Austria csoport forgalma – a Plus hálózatéval együtt – már átlépi az engedélyezéshez szükséges határt.

A brüsszeli jóváhagyást követően a társaság július elseje óta irányítja a Plus Élelmiszer Diszkont Kft.-t, és átvette a Plus 2300 munkatársát is, ám a szükséges további létszámbővítések révén év végére 15 ezerre emelkedik az alkalmazottak száma. Amint a vezérigazgató elmondta, nemcsak azért kell új alkalmazottakat felvenni, mert év végéig még tíz szupermarketet nyit a cég, hanem azért is, mert a Plus üzletekben harmadannyian dolgoztak, mint az átlagos Spar szupermarketekben. A következő két-három évben sorra felújítják a Plus boltokat. Ezek közül harmincat a Spar-szabványok szerint alakítanak át, így lesz tőkehús-, sajt- és hidegtálpult. A többi volt Plus pedig kizárólag önkiszolgáló szupermarket lesz.

Ám mindez sok-sok pénzt jelent, és az egyszeri költségen, az üzletek átalakításán felül az eddigi Plus üzletekre eső havi bérköltség is jelentősen emelkedik majd. Ki lehet ezt gazdálkodni a mai élelmiszer-kereskedelemben, ahol a német diszkontláncok beléptével sosem látott verseny alakult ki?

Feiner Péter szerint lehet, de azt is elmondja, azért gondolkodni is kellett egy kicsit.

A társaság ugyanis az elmúlt években átgondolt stratégiát követett. A Spar szupermarketek a legtöbb hálózathoz képest valósággal luxusberendezést kaptak, és a hentespultnál a cég saját húsüzeméből származó termékeket árusítanak.

Az üzletekbe persze kellenek jó eladók és jó cikkek is, jó áron. Ez utóbbiról a Spar, a Metro, valamint a Praktiker közös beszerzési társulása, a Metspa gondoskodik. És hogyan veszik fel a versenyt a diszkontokkal? Úgy, hogy „széthúzták” a kínálatot.

Új stratégia. Nálunk is van 800-900 termék, amelyekkel felvehetjük a versenyt a diszkontokkal – emeli ki Feiner Péter. A cég ugyanis áprilisban a Spar, a Kaiser’s és az Interspar üzletekben bevezette az S-Budget termékcsaládot. Ez az első olyan élelmiszermárkatermék-család, amelyet a Spar a testvérhálózatokban – Ausztriában, Olaszországban, Szlovéniában, Magyarországon, Csehországban, Horvátországban – egyaránt bevezet. Ez megmagyarázza azt is, miért ilyen kedvező árúak az S-Budget termékek: a nagy volumenben történő beszerzés költségelőnyöket tesz lehetővé.

A vásárlóerő csökkenése által gerjesztett árversenyben az S-Budgettel tettük lehetővé, hogy a szupermarketekben egyaránt ott legyen a diszkont árú, valamint az igényesebb termék, a Kaiser’sekben pedig méginkább terjeszkedhetünk a prémium szegmens felé. Amíg egy átlagos Spar szupermarket 900 négyzetméteren hat-nyolcezer cikkelemet kínál, a nagyjából 1500 négyzetméteres Kaiser’s áruházakban 10-12 ezer különböző termék kapható. Így az alapvető cikkek ugyanazok, és ugyanannyiért vásárolhatók meg, mint a Sparokban, viszont a kínálatban több az igényesebb áru.

Az S-Budgettel egyébként olyan szempontból is nagyot dobott a cég, hogy a termékcsalád nem hordozza a Spar nevet. Mert mindig is az volt a stratégia, hogy a Spar saját márkás termékek magasabb minőségi szintet képviseljenek.

Diszkontboltok nyitását nem tervezi a Spar, a nyáron azonban megnyitott a harmadik, úgynevezett City Spar üzlet, amellyel a kereskedelmi hálózat újfajta bolttípust vezetett be a fővárosban.

Mi a települések szívében akarunk kereskedni, ott, ahol az élet zajlik – mondja Feiner Péter, hozzáfűzve: az élelmiszer-kereskedelmi versenyben igenis van jövője az olyan kényelmi boltoknak, amelyekbe gyalog is el lehet ugrani.

A piacról pedig úgy vélekedik, túl sok a szereplő, és lesznek cégek, amelyek néhány év múlva kivonulnak az országból.

A teljes cikk a manager magazinban olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.