BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

BA Zrt a dolgozókon akarja bevasalni saját adósságait? A nyomásgyakorlást elutasítja a szakszervezet

Beigazolódtak a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) félelmei, a munkáltató BA Zrt. egyoldalúan, előzmények nélkül felmondta a kollektív szerződést. Gyanítható, hogy a lépés valódi oka az volt: az Állami Számvevőszék a cég által bevallotthoz képest is újabb tízmillió Euró hiányt talált a privatizáció során vállalt ferihegyi fejlesztések terén - derül ki a szakszervezet közleményéből.

Mint többek között írják: "a szakszervezet elutasítja a nyomásgyakorlás e rendkívül durva formáját. A vállalatvezetés még a nyáron jelezte a szakszervezeteknek, hogy a „repülőtér versenyképességének javítása” céljából a 2005 óta érvényes kollektív szerződés (KSZ) módosítását javasolja.


A LESZ emlékeztette a BA-t, hogy korábbi vállalásait sem teljesítette maradéktalanul, de elfogadta a felkérést. Ugyanakkor már akkor hangot adott a gyanúnak, hogy a munkaadó voltaképp nem keresi a megegyezést, igazi célja a KSZ felmondása.



A LESZ elfogadhatatlannak találta a munkarendek átalakításának tervét, ami konkrét felhatalmazás helyett teljesen szabad kezet adott volna a cégnek a beosztások és a munkaidő pillanatnyi átalakításában, tervezhetetlenné téve a dolgozók időbeosztását, munkaidejét. A műszak-pótlékok ezzel párhuzamos csökkentése tovább növelte volna az eleve sokszor túlfoglalkoztatott munkavállalók terhelését, miközben az eddig kapott anyagi ellenszolgáltatást is minimálisra csökkentette volna. A végkielégítések és a felmondási idők újraszabályozása feltehetően újabb nagyarányú leépítési hullámnak ágyazott volna meg, így a munkavállalói oldal számára szintén elfogadhatatlan volt. Ugyanígy nem sikerült megállapodni a jövőbeni kiszervezések során az érintett munkatársak jogbiztonságát csorbító javaslatokról sem.

A valódi okot érdemesebb abban keresni, hogy időközben elkészült az Állami Számvevőszék jelentése a repülőtéren elmaradt fejlesztésekről. Ez azt állapította meg, hogy a BA Zrt. jelenlegi tulajdonosa, a német Hochtief vezette konzorcium a maga által is bevallott mintegy 36 millió euróhoz képest 46 milliós késésben van a privatizációs szerződésben vállalt fejlesztések terén. Igen valószínű, hogy a cég üzleti tervéhez képest váratlanul jelentkezett 10 millió eurós hiány áll a hirtelen jött kemény nyomásgyakorlás hátterében.

Sajnos, a BA Zrt máig sem ismerte fel, hogy a dolgozók újabb megsarcolásával nem kerülhet közelebb a maga által hangoztatott célokhoz, a „XXI. század kihívásaira felkészült, versenyképes repülőtér” megteremtéséhez" -írja a szakszervezet.

A LESZ 2008 őszén, két szakszervezet összeolvadásával alakult, a hazai légiközlekedési ágazat legnagyobb érdekképviseleti szerve, a MAPLÉSZ (Magyar Polgári Légiszállítási Szövetség) tagja.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.