BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Amerikai história: gyökeres átalakítás vagy csőd

Gyökeres átalakítás vagy csőd vár a detroiti autógyárakra - közölte a washingtoni Fehér Ház, megerősítve azt a korábbi értesülést, hogy elvi megállapodás született a General Motors, a Ford Motor és a Chrysler szövetségi megsegítéséről.

"Jó elvi megállapodás" született - fogalmazott Joel Kaplan, a kabinetfőnök helyettese, aki elmondta, hogy még több részletről tárgyalások folynak.

A három autógyártó 15 milliárd dollár rövid lejáratú szövetségi hitelt kap, és Washington kinevez egy autóipari válságmenedzsert, amely felügyeli majd a cégek hosszú távú jövedelmezősége érdekében végrehajtandó átalakításokat. A hitelből a három cég működése tavaszig biztosított.

Kaplan közölte, hogy a törvénykezdeményezés választás elé állítja a három vezető amerikai autógyárat: vagy gyökeresen átszervezik működésüket, vagy csődbe mennek. A kormányzati válságmenedzser, "autócár" az áthidaló hitelek azonnal visszafizetésére kötelezheti a gyárakat, ha nem találja kielégítőnek az átszervezést.

Harry Reid, a szenátus demokrata párti vezetője azt mondta: a képviselőház talán már szerdán szavaz a javaslatról, a felsőház pedig remélhetőleg a hét hátravelő részében hagyja jóvá azt.

Miközben a Fehér Ház és a kongresszus vezetői között szerdán is folytak az egyeztetések a Detroiti Hármak kisegítéséről, republikánus képviselők jelezték: nem értenek egyet a vállalatok szövetségi pénzből történő megmentésével, mert nem látnak garanciát azok kívánatos átszervezésére.

A The Wall Street Journal arról írt: érthető, hogy a demokrata politikusok és a leendő Obama-kormány tagjai támogatják Detroit megmentését, hiszen cserébe tőkerészhez jutnának, beleszólhatnának a vállalatok irányításába. Azt akarják elérni, hogy a cégek álljanak le a nagy autók gyártásával, ezenkívül meg akarják védeni "szakszervezeti barátaikat". Az újság szerint az viszont talány, hogy Bush elnök miért megy bele egy szövetségi mentőcsomag tervébe, amelyet korábban elfogadhatatlannak tartott.

A vezető üzleti napilap szerint a szövetségi segély nem mentheti meg Detroitot, ellenben sérteni fogja a fogyasztók érdekeit, kárt okoz az autóipar egészének, újabb terhet ró az adófizetőkre, a kormányzati beavatkozással ezenkívül újabb kétség merül fel azzal kapcsolatban, hogy mennyire elkötelezett a piaci elvek mellett az Egyesült Államok.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.