Az előzetesen nyilvánosságra hozott 25 milliárd dollár helyet már 34 milliárd dolláros állami segélycsomagon szeretne osztozni a General Motors, a Ford és a Chrysler – jelenti a BBC.
A három óriáscég újabb lehetőséget kapott arra, hogy bemutassa átszervezési terveit. Mindhárom cég javaslatában fontos szerepet játszik a környezetkímélő technológia fejlesztése, a működési költségek és a tartozások csökkentése.
A Ford és a GM elnöke jelképes gesztusként felajánlotta, hogy évi 1 millió dolláros fizetésért dolgozik a korábbi mintegy 20 milliós bére helyett. A GM 12 milliárdos hitelt és 6 milliárdos vésztartalékot kért a Kongresszustól. A Ford 9 milliárd dolláros áthidaló kölcsönt szeretne kapni, de reméli, hogy nem lesz rá szüksége. A Chryslernek pedig a cég számításai szerint 7 milliárd dollárra van szüksége a túléléshez.
"Remélem, hogy sikerül" – mondta Nancy Pelosi, a Kongresszus elnöke arra utalva, hogy bár a demokraták szeretnének segíteni a gyárakon, a törvény elfogadása még korántsem biztos. A csütörtökön megrendezendő újabb meghallgatás eleve azért jött létre, mert a megválasztott elnök kifogásolta, hogy a korábbi alkalommal a demokraták nem sokat tettek a hitelek ügyében.
Ugyanakkor Alan Specter republikánus szenátor az AP-nek úgy nyilatkozott: a testület valójában most sem támogatja egyértelműen a segítségnyújtást, annak ellenére, hogy – mint fogalmazott – a hitel megtagadása kataklizmaként hatna a gazdaságra.
A demokrata Chriss Dodd szenátor, a pénzügyi bizottság elnöke annyit mondott: a gyártóknak továbbra is bizonyítaniuk kell, hogy megváltoztatják működésüket, ha "az amerikai adófizetők dollárjait szeretnék megkapni."
Az autógyártók sorsától közvetlenül függ Michigan állam lakosságának jelentős része, a gyári dolgozóktól a beszállító vállalkozókig. Ha a hitelt nem ítélik meg és az óriások összeomlanak, Michigan sorsa még nehezebbé válik. Márpedig Michigan pedig könnyen bajba kerülhet, hiszen egyes elemzők szerint 2001 óta küszködik a válsággal. A lakosság közel húsz százaléka részesül valamilyen szociális támogatásban, a Rhode Islandi munkanélküliség pedig az Egyesült Államokban a legmagasabb, 9.3 százalékos szintet ér el.
A 2007-es költségvetési megszorítások miatt a lakosoknak magasabb adókat kell fizetniük. A New York Times által megkérdezett helyiek egy része úgy véli: érdemesebb állami segítség nélkül tovább harcolni, mint évekig nyögni a hitelezésből adódó súlyosabb adóterheket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.