A generikumok a térség országai közül Ukrajnában, Oroszországban és Lengyelországban teszik ki a piac legnagyobb részét. Kijev, Moszkva és Varsó nem egykönnyen vesz fel innovatív gyógyszereket a támogatási listáikra. Ukrajnában nincs tb-támogatási rendszer, így a betegek kénytelenek az olcsóbbat, azaz a generikumokat választani – ezek átlagosan 70 százalékkal olcsóbbak az originálisokénál. Az innovativ terápiák az emberek többsége számára, áruknál fogva, elérhetetlenek.
A PMR szerint az ukrán cégek kutatási-fejlesztési tevékenysége ráadásul elhanyagolható, s ez ugyancsak a generikumok javára billenti a mérleget. Új piaci trend, hogy a generikum-forgalmon belül nő a márkás, és csökken a névtelen termékek mennyisége. Lengyelországban a gyógyszerpiaci forgalom értékének 65, mennyiségének pedig 80 százalékát teszik ki a generikumok, ennek oka, hogy a lengyel gyógyszerpolitika a generikumokat favorizálja. A PMR „lelete" szerint ezt példázza, hogy az újabb és újabb innovatív gyógyszerekről a lengyel támogatási lista hosszú évek óta nem vett tudomást, csak 2007-ben döntött úgy a kormányzat, hogy változtat stratégiáján, és két ízben is új készítményeket vett fel a listára. Érdemes megemlíteni, hogy a lengyel generikumgyártókat saját véleményük szerint diszkrimináció sújtja, rosszabb a helyzetük, mint a külföldi cégeké. Nemrégiben felszólították az egészségügyi minisztériumot, hogy változtasson az eljáráson, amellyel a hazai gyártmányú gyógyszer-kópiákat a támogatási listákra veszi. A Lengyel Gyógyszeripari Munkaadók Társulása (PZPPF) úgy véli, hogy a jelenlegi szabályozás – amelynek értelmében a generikumgyártók nem adhatják drágábban termékeiket a legolcsóbb originálisnál –, nem vesz tudomást a honi termelés tényleges helyzetéről. A lengyel gyártók árak tekintetében csak ritkán képesek versenyezni a nagy világcégekkel, nem részesednek ugyanis a jelentősebb piacok forgalmából. Referencia-gyógyszereik ráadásul olykor mindössze a forgalom 1 százaléknál is csekélyebb, elhanyagolható részét teszik ki. Ezek a cégek azt szeretnék, ha a minisztérium mindenestől sutba dobná a jelenlegi árverseny-mechanizmust – vagy legalább a jogi hátterét egyértelműbbé tenné. A munkaadói szervezet ezen felül átláthatóbb támogatási rendszert és döntéseket óhajt a tekintetben, ahogyan jelenleg az egyes gyógyszereket a különböző támogatási osztályokba sorolják.
Magyarországon a generikumok a teljes gyógyszereladások közel ötven százalékát teszik ki – érték és volumen tekintetében egyaránt. Ennek egyik oka, hogy átlagosan 20 százalékkal kerülnek kevesebbe, mint a márkás gyógyszerek, ez pedig túlságosan jelentéktelennek tűnik ahhoz, hogy a betegek új készítményekre váltsanak miatta. Nincs, ami egyértelműen arra sarkallná az orvosokat vagy a gyógyszerészeket, hogy generikumot rendeljenek az originális helyett, vagy ilyet ajánljanak annak kiváltására. A támogatási szintek alapjául rögzített díjak szolgálnak, ezért a gyógyszer ára – ahogyan a Marketletter fogalmaz – „nem számít". Ráadásul az olcsóbb generikumok kiskereskedelmi árrése szűkebb, mint a drága innovatív termékeké. A magyarországi helyzet azonban két éve változóban van, bizonyos takarékossági intézkedéseket már meg is hozott a kormány: egyes innovatív gyógyszereket levettek a támogatási listákról, a térítési kvótákat pedig lejjebb szorították. Ráadásul a generikus termékek forgalomba hozatalát bizonyos újabb előírásokhoz kötötték: a gyártónak az első generikumot legalább 30 százalékkal olcsóbban kell adnia eredetijénél. A második, majd harmadik verziónak 10, és ismét csak 10 százalékkal kell olcsóbbnak lennie. Mindezen említett változások jelentős hatást gyakoroltak a magyar piacra, amelynek tavalyi 24 millió dolláros szűkülését 65 százalékban központi árcsökkentések okozták.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.