A lap a Malév forrásaira hivatkozva azt írta, hogy a mintegy 200 millió eurós adóssággal küzdő Malév szanálási terve még nem készült el, az Aeroflot még éppen csak hozzálátott a Malév fejlesztési stratégiájának kidolgozásához. Csak annyit lehet tudni, hogy a VEB bank kénytelen lesz emelni a Malév alaptőkéjét, de ez csak az Airbridge Zrt megvásárlásának lebonyolítása után lesz lehetséges. Konkrét döntések a társaság sorsáról a március 3-ra kitűzött igazgató tanácsi ülésen születhetnek, amennyiben addigra lezajlik az Airbridge Zrt VEB bank általi megvásárlása.
A források azt is elmondták a lapnak, hogy a VEB és az Aeroflot jelenleg a nemzetközi piacon ismert öt menedzserrel tárgyal a vezérigazgatói tisztség betöltéséről, mert a tervek szerint nem orosz vezető kerül a magyar társaság élére. Borisz Ribak, az Infomost ügynökség szakértője szerint helyes döntés, hogy nem orosz szakembert állítanak a Malév élére, mert az ellenőrző többséggel bíró részvényesek nemzetisége és az Aeroflot aktív szerepe a társaság vezetésében gyanakvást kelthetne az Európai Unióban. Azok a légitársaságok ugyanis, amelyeket nem az unió államainak polgárai ellenőriznek, nem élvezhetik a nyitott égbolt egyezményből származó előnyöket - írta a Kommerszant.
Emlékeztetett rá, hogy 2007 végén az EU már vizsgálni kezdte a Malév tulajdoni viszonyait, de a vizsgálat eredményét azóta sem tették közzé. Oleg Pantyelejev, az Aviaport ügynökség elemző részlegének a vezetője hozzátette: a nagy légitársaságot jól irányítani tudó, jó top menedzsereket Oroszországban mindenesetre aranyárban mérik, nem is szólva arról, hogy a Malévnak, függetlenül attól, hogy mennyire integrálódik az Aeroflotba, olyan vezetőre van szüksége, aki éppen az európai piacon rendelkezik megfelelő tapasztalatokkal.
A Kommerszant emlékeztetett rá, hogy a Malév Viktor Zubkov miniszterelnök-helyettes közvetítésével került a VEB bank ellenőrzése alá, miután 2007-ben ez az állami bank finanszírozta Borisz Abramovics részvásárlását a Malévban az Airbridge Zrt útján. Abramovics AiRUnion szövetsége azonban eladósodása miatt tavaly nyáron megszűnt, és az Airbridge-nek nem volt elég pénze a privatizációs szerződés feltételeinek teljesítéséhez. Idén januárban a magyar kormány elismerte, hogy a pénzügyi válság körülményei között Abramovics irányítása nem hatékony, és hozzájárult, hogy a zálogban lévő részvények a VEB Bankhoz kerüljenek, amely viszont a Malév vezetését illető kérdésekben az Aeroflottal konzultál.
Abramovics terve az öt társaságot tömörítő AiRUnionnal az volt, hogy egységes társasággá alakítja, amelyben Vlagyimir Putyin akkori elnök rendeletének megfelelően a magánrészvényesek kezében lesz a többség és idővel valódi konkurenciát teremt az Aeroflotnak. A szükséges döntések azonban késtek, és az átmeneti állapotban az AiRUnion három társasága - legelőször a legnagyobb Kraszer (KrasAir) - tavaly nyáron tönkrement, miközben az egész orosz polgári légi közlekedés legtöbb társasága súlyos válságba került.
A három AiRUnion társaság - a Kraszer, a Szamara és a DAL a Rosztehnologii állami korporációhoz került, amely a Kraszerben 51, a DAL-ban 50,4 és a Szamarában 46,5 százalékos résszel rendelkezett. A Rosztehnologii a Moszkva városi önkormányzat tulajdonában lévő Atlant-Szojuz és több további állami légitársaság bevonásával Roszavia néven, az orosz piac közel 40 százalékát lefedő hatalmas konkurenciát akart teremteni az Aeroflotnak.
A Vedomosztyi című üzleti lap azonban most arról számolt be az új légitársaság megteremtéséről szóló prezentációra hivatkozva, hogy ebbe nem kerülnek be az AiRUnion maradványai. Az állami korporáció nem kívánt kommentárt fűzni az értesüléshez. Moszkvai illetékesek szerint nincs mit bevinni az adósságokon kívül: a legértékesebb AiRUnion társaság, a Kraszer ellen december közepén csődöt kért az egyik legnagyobb hitelezője, az Iljusin Finansz lízingtársaság, de összesen 74 társaság 2,16 milliárd rubelt és 730 millió dollárt követel az illetékes bíróság adatai szerint.
A DAL ellen két hitelező is csődöt kért. A döntés, amelynek értelmében a három AiRUnion társaság nem kerül be a Roszaviába, gyakorlatilag megfosztja a hitelezőket attól a lehetőségtől, hogy hozzájussanak a pénzükhöz, a csődbe ment társaságok maradék vagyonának eladása ugyanis nem fedezi az összes igényt - mondták a lapnak szakértők.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.