Az eurózónában találhatóak Magyarország fő kereskedelmi partnerei, amelyeknek a magyar exportigénye meghatározó szerepet játszik az ország GDP növekedésében. A jelentős befektetői aktivitásnak köszönhetően a modern kiskereskedelmi állomány összértéke 2008 év végére elérte az 1,6 millió négyzetmétert, melyből 50 százalék Budapesten és az agglomerációban található – írja a DTZ kiskereskedelmi ingatlanpiaci elemzésében.
A kínálat megközelítőleg 200.000 négyzetméterrel nőtt, melynek 50 százaléka strip mall típusú kiskereskedelmi egység. Az év legnagyobb fejlesztése a szegedi, 35.000 m2-es Napfény Park volt; ezt követte a 30.000 négyzetmétert magában foglaló Szombathely Center. Az egyetlen jelentősebb budapesti fejlesztés, az M1 Outlet Centert még a nyitás évében bezárták.
Az új fejlesztések a keresletre is élénkítően hatottak: több új márka jelent meg a piacon, köztük a Motivi, CroppTown és DIM Paris, melynek első üzlete az Aréna Plazaban található. Néhány márka – mint például az Inditex csoport – a gazdasági válság ellenére is terjeszkedik. A bérleti díjak az év során nem változtak jelentős mértékben, a sikeres budapesti bevásárlóközpontok bérleti díjai a 80-100 €/m2/hó szintet is elérhetik. 2009-ben Budapesten a kiskereskedelmi ingatlan-állomány várhatóan körülbelül 150.000 m2-rel bővül.
Ezek közül a legjelentősebb az ING 46,000 négyzetméteres Allee bevásárlóközpontja, mely a budai Skála helyén épül. Emellett a vidéki városokban megközelítőleg 300.000 négyzetméter kiskereskedelmi ingatlan kerül átadásra. Azonban 2009-ben várhatóan több fejlesztő lesz kénytelen elhalasztani fejlesztéseit finanszírozási nehézségek miatt.
Bérbeadói részről nagyfokú rugalmasságra lesz szükség ahhoz, hogy vonzóvá tegyék ingatlanjaikat a potenciális bérlők számára, sőt a jelenlegi ügyfeleik megtartásához is vélhetően engedményeket kell tenniük. A következő három évben a finanszírozási és engedélyezési nehézségek ellenére várhatóan 1 millió m2 összterületű kiskereskedelmi ingatlan kerül átadásra a magyarországi piacon. A tervek szerint ezeknek a fele Budapesten és az agglomerációban valósul meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.