Kosztantyin Koszacsov törvényszerűnek nevezte a Nabucco-projekt háttérbe szorulását és felhívta az európai partnereket a tranzitállamokkal összefüggő kockázatok közös kiküszöbölésére.
"Ami a Nabuccóval történik, nem meglepetés: kezdettől világos volt, hogy a projekt túl nagy az EU számára, nincs egészséges gazdasági alapja, ráfizetésessé válhat, és hogy hatalmas a kockázati övezete, s végül hogy a terv boncolgatásával nyomást akartak gyakorolni Oroszországra" - mondta. Hozzátette: még ha rentábilis lenne is, akkor is további megterhelést jelentene az európai partnerek számára, miközben nem oldaná meg azokat a problémákat, amelyek ma mutatkoznak az energiabiztonság területén.
Koszacsov szerint a megoldás az, hogy az energiahordozókat exportáló országokkal, s elsősorban Oroszországgal kölcsönösen elfogadható, kényelmes konstrukciókat egyeztetnek, amelyek kizárják a kívülről való zavarást, a tranzitállamok fokozódó destruktív szerepét.
A politikus kijelentette: meggyőződése, hogy Oroszország és az EU meg tud állapodni az energiabiztonság kérdéseiről a Nabuccóval és nélküle egyaránt. Úgy vélte, az Északi és a Déli Áramlat vezetékek reális perspektívát nyújtanak, s minél több lesz a vezeték, annál kisebb az esély, hogy valamelyiket leállítja valamelyik tranzit ország.
Hangsúlyozta azonban: nem Oroszország, mint partner megbízhatóságáról kellene vitatkozni, hanem a tranzitállamok kiszámíthatatlan voltáról, s ezért Moszkvának és az EU-nak közösen kellene egyértelmű jelzést adni az illető országoknak, hogy többet nem tűrik el az idei januári eseményekhez hasonlók megismétlődését.
A Nyezaviszomaja Gazetának Ferrand Tarradellas Espuni, az EU Bizottságának szóvivője úgy nyilatkozott, hogy az említés hiánya nem jelenti azt, hogy letettek a projektről. Csupán arról van szó, hogy ez nem az egyetlen ág, amely teljesíteni tudja az adott feladatot, bár az úgynevezett Déli Folyosóban kétségtelenül a Nabucco a legnagyobb ág.
Alekszandr Rahr német politológus azonban kifejtette: fontos jelzés érkezett Obama kormányzatától, amikor azt javasolta, hogy a Déli Áramlatot, a Nabuccót és több más ágat egyesítsenek egy közös projektben, hogy ne teremtsenek geopolitikai szembenállást, amikor Moszkvára szükség van az iráni probléma és más kérdések megoldásában.
"Más szóval az Oroszország és Amerika közötti viszonyban bekövetkezett hangulat-változásról van szó" - mondta. Rahr szerint a németek, franciák és olaszok, akik eddig sem akartak viszálykodni Moszkvával a Nabucco miatt, most kihasználják a pillanatot, amikor Amerika nem támogatja a projekt mellett aktívan kardoskodó Lengyelországot és a balti államokat, s ez egyben ígéretes momentum az Oroszország és a Nyugat közötti együttműködésre nézve.
A lap egyébként európai diplomáciai forrásokra hivatkozva azt írta: a Nabucco említése Angela Merkel német kancellár követelésére maradt el, mivel Merkel úgy véli, a közös eszközöket ne költsék olyan projektre, amely nem érdekes Németország számára.
Egy orosz szakértő azt mondta, alighanem a dokumentumok felhígításáról van szó, hogy mind a 27 tagállam számára elfogadhatók legyenek. Mások szerint azonban nem olyan nagy a kompromisszumra való készség, és a tagállamok meglehetősen erős csoportja kitart a projekt mellett. Mindazonáltal a Nabuccóra szánt összeget a korábban tervezett 250 millióról 200 millióra csökkentették, bár a fő probléma nem a finanszírozás, hanem a gáz hiánya.
Végül a lap úgy vélte, az összeg csökkentése csapás a Nabuccónak, akárcsak az, hogy Alekszandr Medvegyev, a Gazprom vezérigazgató-helyettese közölte: a Gazpromot meghívták, hogy vegyen részt a projektben, de nem szándékozik beszállni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.