Holnap a Déli Áramlat beruházás minden érintettjével megállapodást kíván aláírni Szocsiban az orosz Gazprom, jelenlette be a görög fejlesztési miniszter, Kosztisz Hatzidakisz a Reuters szerint. A Világgazdaság mai száma az erre vonatkozó szerb előkészületekről már beszámolt, de az aláírók között lehet Magyarország, Bulgária, Olaszország és Görögország is. A hírügyönkség listáján nem szerepel, de Szlovénia és Ausztria is részese lehet a mintegy 10 milliárd eurós projektnek.
Éppen május 15-e a határideje annak, hogy létrejöjjön az 50-50 százalékos orosz–magyar társaság, amely a Déli Áramlat magyarországi szakaszának előkészítését fogja koordinálni. E dátumot márciusban Alekszej Miller, a Gazprom vezérigazgatója jelölte meg, miután a beruházásról alapszerződést írtak alá Moszkvában, Gyurcsány Ferenc és Vlagyimir Putyin miniszterelnökök tárgyalt.
A dokumentum szerint az új Gazprom–MFB cég élén két titkár áll majd, az egyiket orosz, a másikat magyar részről nevezik ki. A Gazprom–MFB társaság bízza majd meg a Sepco nevű Mol–Gazprom vegyes vállalatot a cső magyarországi szakasza megvalósíthatósági tanulmányának 2010 májusáig való elkészítésével. A Sepco több variációt készít. Szergej Kuprijanov, a Gazprom szóvivője nemrég leszögezte lapunknak, hogy a Déli Áramlat Magyarországon zöldmezős beruházásban létesülne, ám érdemes megvizsgálni, milyen előnyökkel járna a meglévő gerinchálózattal való összekötése.
Az MFB–Gazprom cég a megvalósíthatósági tanulmány elkészülte és elfogadása után átalakul majd a beruházás kivitelező társaságává, később pedig gáztranzitőrré. A csövön orosz és kaszpi gáz érkezne Európába, Ukrajna elkerülésével.
Más építi a tárolót
A tranzithoz kapcsolódó gáztároló a fentitől elkülönülő vállalkozásban jön létre. A Mol és a Gazprom Export LLC külön, 50-50 százalékos vegyes vállalatot alapít az 1,3 milliárd köbméter kapacitású és napi 15 millió köbméteres kitárolású, pusztaföldvári létesítmény kialakítására. A Mol korábbi közleménye szerint az építkezés várhatóan 2010 után kezdődik, az üzembe helyezést 2012–13-ra tervezik.
Átadása 2015-re várható, jelentette be Oroszország görögországi nagykövete, Vlagyimir Cskikvisvili, miután Hatzidakisszal tárgyalt. A projekt az uniós Nabucco riválisának tekinthető, amely csökkenteni kívánja Európa függését az orosz gáztól. A Nabuccóvak lapcsolatos az a mai Világgazdaságban közölt hír, hogy öt helyi, köztük egy magyarországi mérnöki iroda kezdte meg a projekt előkészítését, munkájukat a brit Penspen mérnöki konzultációs társaság fogja össze.
A napokban vita kerekedett a Déli Áramlat előkészítő cégében tag olasz ENI és a Gazprom között, hogy az előbbi később milyen jogosultsággal bírjon a vállalkozásban. Szeretne kereskedni a tranzitált gázzal, a Gazprom viszont csak olaszországi célú vásárlásra és tranzitra adna jogot partnerének.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.