BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A válság nem kímélte sem a bal, sem a jobboldali médiát

Egy-két kivételtől eltekintve szinte minden lap kénytelen az első negyedévben nagy példányszámcsökkenést elkönyvelni.

Százezer alá esett a Népszabadság példányszáma, nem is kevéssel, de a MATESZ első negyedéves gyorsjelentése szerint a válság a versenytársaknak sem kegyelmezett - írja az Emasa.hu.

A Magyar Narancsot megkíméli a válság, legalábbis a lap eheti számában azt írják, példányszámuk a válság hónapjaiban is „alig változott, hetente mintegy 10-12 ezer darab Magyar Narancsot értékesítünk”. A lapot nem auditálja a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (Matesz), így hiteles adatok nincsenek az eladásaikról. Ha hiszünk a „bemondásnak”, akkor igazán irigylésre méltó a helyzetük, hiszen nemcsak versenytársaik, de szinte kivétel nélkül az összes nyomtatott lap példányszáma erősen csökkent az elmúlt hónapokban a MATESZ első negyedéves gyorsjelentése szerint.

Százezer alatt a Népszabadság

Miközben a Magyar Narancs tartja magát, a HVG nemcsak a hirdetési piac csökkenését szenvedi meg. A lap 2008. negyedik negyedévében még 86 766 értékesített példányt jelentett a MATESZ-nak, az év első hónapjában viszont már csak 80 705 darabot adtak el számonként, azaz a korábbi vásárlók hét százalékát elvesztették. A Figyelő 15 145-ről esett 12 529-re, a Heti Válasz tavaly év végi 20 776 példányából 1464-et veszített el, a 168 Óra 27 938-ból bukott 2 499-et, így most 25 439-et tudtak eladni belőle. Az Élet és Irodalmat a Magyar Narancshoz hasonlóan nem auditálja a Matesz.

A Népszabadság a HVG-hez hasonlóan közel hét százalékot esett: az év végén értékesített 103 669 példánnyal szemben az első negyedévben átlagosan csak 96 591 darabot vettek meg egy-egy lapszámból – pedig hol van még az év vége. A lap rögtön az első negyedévben átlépte a százezres határt, amit a főszerkesztő még az év végéig tartani remélt.

Kevesebbet, de még mindig közel öt százalékot csökkent a Népszava, így most 20 878 példányon áll az előző negyedévi 21 912 után. A Magyar Nemzet alig három százalékos csökkenéssel megúszta, az első negyedévben átlagosan 53 550 példányra akadt vevő. A Magyar Hírlapot továbbra sem auditálja a Matesz.

A Nemzeti Sport az előző negyedévben jelentett nagy esés után – amit a kiadó a sportlap-piac sajátosságaival indokolt – egészen jól tartotta magát ebben a negyedévben: a korábbi 69 732 példányból csak 1500-at vesztett.

A bulvárért még válságban is fizetnek

Ha a közélet, a politika nem is, a bulvárért még válságban is fizetnek az emberek. A Blikk szinte bagatell másfél százalékos csökkenéssel megúszta, 213 758 példányban fogyott – igaz, egy évvel korábban még 232 291 darabot tudtak eladni belőle.

A Bors ritka kivételként növekedett, az év végi 87 819 után 2009 első három hónapjában már átlagosan 91 395 darab fogyott belőle. Vasárnapi kiadása is jól teljesített, három százalékot növekedve 74 779-ről 77 207-re javította eredményét. A Vasárnapi Blikk ugyanakkor csökkent, 183 577-ről 174 237-re.

A bulvár hetilapok piacán sincs egyértelmű trend: míg a Best az előző negyedévhez képest több mint 12 ezer vásárlót elveszített (jelenleg 134 203 példányban fogy), addig a Story jó 10 ezer példányt javított, és 277 552 darabot adnak el belőle, így újra a Story a hazai lappiac legkelendőbb pénzért árult magazinja. Az előző negyedévben még előző Nők Lapja az elmúlt három hónapban több mint nyolcezer vásárlót vesztett, 259 702 példányban fogy.

A két éllovason és a Blikken kívül már csak két olyan újság van a magyar piacon, amiből 200 ezernél több példányt el lehet adni: az egyik a Színes RTV, amiből 224 473 példány fogyott (ez körülbelül 1650 példánnyal kevesebb az előző negyedévinél), a másik a Kiskegyed, ami 201 153 példánnyal épp átviszi a lécet. A női hetilapból az előző negyedévben még több mint 206 ezer példányt el lehetett adni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.