A legnagyobb hazai távközlési csoport idei első három havi bevételei 2 százalékkal 159,4 milliárd forintra mérséklődtek, a tavalyi első negyedévhez képest. A bevételcsökkenést a tőzsdei jelentés elsősorban a a magyarországi vezetékes és mobil szolgáltatások hang alapú forgalmának csökkenésével magyarázza, de hozzáteszi, hogy a
vezetékes internet bevételek is estek. Ezeket a fejleményeket csak részben tudta ellensúlyozni a mobil internet, a rendszerintegrációs és
információtechnológiai, adat és TV szolgáltatások forgalmának a növekedése, valamint a nemzetközi leányvállalatok
bevételeinek a forint gyengüléséből adódó emelkedése.
Az EBITDA 6,3 százalékkal 64,6 milliárd forintra csökkent, ebbe beleértendőek a vizsgálattal kapcsolatos költségek, amelyek az első negyedévben újabb 1,7 milliárd forintot értek el, továbbá a leépítésekből adódó végkielégítéssel kapcsolatos költségek és elhatárolások, amelyek összege 400 millió forint. A kedvezőtlen recessziós környezet az EBITDA-ra is kihat, oly módon, hogy az alacsony jövedelmezőségű bevételek arányának növekedése által felgyorsítja a bevétel összetételének változását.
A csoport nettó eredménye 2,9 százalékkal 22,2 milliárd forintra mérséklődőtt. A csökkenéshez az EBITDA mérséklődése mellett hozzájárult a pénzügyi költségek növekedése is a hitelállományt terhelő kamatok emelkedése valamint a forint gyengülésével magyarázható árfolyamveszteségek miatt.
Közel másfél milliárd forinttal 50,5 milliárdra javult viszont a cash-flow mutató. Az EBITDA csökkenését és a nettó pénzügyi költségek növekedését ellensúlyozta a működőtőke-igény csökkenése és az alacsonyabb fizetett nyereségadó.
Nőtt a beruházásra fordított CAPEX is, ami 7,1 milliárddal volt több, mint egy éve megközelítette a 20 milliárd forintot. Erre a műholdas tévéprogram és az optikai hálózatépítés felgyorsítása miatt volt szükség.
Christopher Mattheisen, elnök-vezérigazgató az eredményekkel
kapcsolatban így nyilatkozott: "Az első negyedévben nehéz
helyzetben kellett helytállnunk elsősorban a vezetékes piacon
tapasztalható kiélezett verseny miatt, valamint a romló gazdasági
környezet következtében, melynek hatásai a Magyar Telekom
valamennyi üzletágában érezhetőek voltak. A gazdasági visszaesés
hatása főként a hagyományos hangalapú szolgáltatásokban volt
hangsúlyos, kedvezőtlenül befolyásolta a forgalom, az árszintek és
az ügyfél-lemorzsolódás alakulását a lakossági és az üzleti
szegmensben egyaránt, s így a bevételek csökkentek. Azonban
pozitív jelek is mutatkoznak, különösen a TV, a mobil szélessáv és
az információtechnológiai és rendszerintegrációs termékek körében.
Továbbra is erős a kereslet a múlt év novemberében elindított
szatellit TV szolgáltatásunk iránt, ami elősegíti az IPTV
értékesítések növelését is. Az első negyedévben tovább növekedett
a mobil szélessávú ügyfelek száma és emelkedtek a
rendszerintegrációs és információtechnológiai szolgáltatásokból
származó bevételek is.
Annak ellenére, hogy az idei évre vonatkozó célkitűzéseink
nyilvánosságra hozatala óta a külső gazdasági környezet jelentősen
romlott, és feltételezve, hogy a helyzet nem súlyosbodik tovább, a
kitűzött céljainkat fenntartjuk. Az új kezdeményezéseink és a
távközlési szektor szezonalitásának köszönhetően bízunk abban,
hogy bevételi tervünket, amely egy százalékos csökkenést jelez éves szinten, hasonlóan számítunk arra, hogy EBITDA-nk csökkenése nem lépi túl éves szinten az 1-2 százalékot. Beruházásokra a tavalyival megegyező összeget kívánunk költeni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.