A vállalkozások működési költségei közül általában a második, harmadik legnagyobb tétel az irodabérlet és a kapcsolódó költségek. Az irodát kereső cégek összes irodaköltségét a bérleti díj mellett számos más tényező, így a terület mérete, hatékonysága, az üzemeltetési és egyéb kiadások is befolyásolják. Hatékony kialakítással, az egy munkaállomásra jutó terület optimalizálásával jelentős összköltségmérséklés érhető el – hangsúlyozta Tilki Róbert, a GVA Robertson nemzetközi ingatlan-tanácsadó cég magyarországi ügyvezető igazgatója.
Az üzemeltetési és bérleti kiadások figyelembevételével számításai szerint míg egy 10 százalékos bérletidíj-csökkentés átlagosan 7 százalékos összköltség-megtakarítást jelent, addig a bérelt terület 10 százalékos mérséklése átlagosan 10 százalékkal kisebb összkiadást eredményez. Ennek megfelelően a lehetséges ingatlanok, irodák öszszehasonlítását az összköltség alapján célszerű elvégezni, így valósabb képet kapunk az egyes bérbeadói ajánlatokról.
Az iroda elrendezését a teljes létszám, a szervezeti felépítés és a működési folyamatok alapján lehet optimalizálni. A költségracionalizálási folyamat során a tanácsadó végigkíséri a céget az optimális területigény megállapításától kezdve az összköltségszámításon és a bérbeadói ajánlatok begyűjtésén keresztül a megfelelő ajánlat kiválasztásáig. A hatékony elhelyezést biztosító épületben akár 10–25 százalékos területcsökkentés is elérhető, az egy légtérré tétellel pedig további 10-15 százalék. Születhetnek olyan megállapodások, amelyekben a bérbeadó mérsékli a bérleti költségeket, cserébe a bérlő hoszszabb időre kötelezi el magát, de elképzelhető a bérleti díj fizetésének átütemezése is.
A GVA Robertson felmérései alapján az elmúlt hónapokban jelentősen megnőtt az érdeklődés az ún. B kategóriás, kedvezőtlenebb fekvésű vagy alacsonyabb szolgáltatásokat és műszaki tartalmat kínáló épületek, illetve a 90-es évek közepén készült, már modern technológiákkal ellátott irodaházak iránt. Az itt elérhető bérleti díjakat jellemzően az A kategóriás, új építésű házakhoz viszonyítva árazzák be, árfekvésük jellemzően 10-20 százalékkal kedvezőbb. A bennük található technológia azonban 10-15 éves, így az üzemeltetési költségeik magasabbak az új építésű, A kategóriás irodaházakénál, illetve a hatékonyságuk is kedvezőtlenebb. Mindezek miatt átlagosan 10-15 százalékkal alacsonyabb összköltséggel lehet számolni ezeknél az épületeknél.
A nagyobb területen keletkező, fajlagosan szintén magasabb üzemeltetési költségek olyan mértékben megnövelik az összköltséget, hogy egy 20 százalékos bérletidíj-diszkont mellett is csak 200-300 ezer forintos megtakarítás érhető el az új építésű házban bérelt, három-négy fős szobákra osztott, 1200 négyzetméteres terület költségeihez képest. Az új építésűben az 1000 négyzetméteres, egy légterű elrendezés mellett már közel egymillió forinttal alacsonyabb a havi összköltség. VG
A bérlettel kapcsolatos összköltség alapján ugyanakkora feltételezett bérleti díj mellett ez 23 százalékos költségcsökkentést, azaz több mint 1,2 millió forint megtakarítást jelent havonta.
Természetesen ennek mértéke területarányosan csökken.
A bérlettel kapcsolatos összköltség alapján ugyanakkora feltételezett bérleti díj mellett ez 23 százalékos költségcsökkentést, azaz több mint 1,2 millió forint megtakarítást jelent havonta.
Természetesen ennek mértéke területarányosan csökken.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.