BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hangárban a légi ipar – Fotók!

Az esernyő és a viharkabát volt a legkelendőbb hétfőn, a most kezdődött 100-dik párizsi légiközlekedési kiállításon, szinte egész nap kitartó volt az égi áldás. Üzlet egyelőre alig köttetik, viszont ami volt, az több szempontból is kiemelkedő. Főleg azért, mert az egyik főszereplő az a Malév, amelyik évek óta súlyosan veszteséges. A mostani vezetés szerint azonban már jövőre növekedési pályára áll a cég, s az érkező Szuhoj gépek (évente 6, összesen 30) a felpörgetett üzletmenethez kellenek.

Az olasz-francia-orosz Superjet International egymilliárd dolláros üzlethez juthat, ha a tegnap aláírt szándéknyilatkozatot adásvételi szerződés is követi. A nagy nemzetközi bemutatókon - mint amilyen a párizsi - a légitársaságoknak általában mélyen a listaár alatti vételárat sikerül kialkudni, különösen válság idején. Azt azonban üzleti titokként kezelik, hogy mennyit alkudhatott le a Malév.

Természetesen az Air France 447-es járatának két héttel ezelőtti katasztrófája szinte még ott vibrál a párizsi légi shown is. Nincsenek vidám programok, de ha mégis lesznek, akkor sem örülhet senki. A francia légitársaság utaskísérői földön és a fedélzeten is viselnek egy piros "securité-safety" feliratú jelvényt, nyilván egy kampány jele ez, bizonyítani akarják, hogy biztonságban vannak az utasok.

Mihail Pogoszjan, a Superjet International vegyes vállalat vezérigazgatója azt mondta, hogy az év végéig összesen 150 SSJ 100-asra remél megrendelést. Néhány nappal a légi show előtt még csak 100-ról beszélt. Egyébként tegnap próbautat is tett egy ilyen gép a Le Bourget repülőtér fölött, majd szépen visszavontatták kiállítási helyére, ahol már fotósok és riporterek hada várta. Nyilván azért is, mert az ágazat megaszereplői, az Airbus és a Boeing saját korábbi önmagukhoz képest rosszul szerepelnek ezekben a hónapokban. Az Airbus tegnap egyébként bezsebelt egy kétmilliárd dolláros megrendelést a Qatar Airwaystől.

Csupán 32 új megrendelés futott be Airbus repülőgépre idén május végéig, 21 rendelést pedig lemondtak az ügyfelek. A nyugat-európai légi-, hadi- és űripari csoport 2009 egészére korábban legkevesebb 300 új megrendelésre számított. A cég szerint a visszaesés oka a légi közlekedést is erősen sújtó gazdasági válság. Az EADS bevételének kétharmadát kitermelő Airbus gépekből 2009 első negyedévében a tavalyinál héttel kevesebbet, 116 darabot szállítottak le. Tavaly egész évben 483 Airbust adtak át a megrendelőknek.

A legnagyobb európai repülőgépgyártó nyeresége 40 százalékkal csökkent az első negyedben; 170 millió euróra olvadt az egy évvel korábbi 285 millió euróról. A bevétel 8,5 milliárd euróra esett a 2008 első negyedévében elért 9,9 milliárdról. Esetleg ötmilliárd eurót is elérő hiteltámogatást kér a cég. Azért fordul - a kormányokhoz - segítségért, mert a bankok hitellehetőségeit kevesli, márpedig az A350-es jelzésű és hosszú távú repülésekre szánt géptípus kifejlesztése sokba kerül. Mindeközben többletköltségek merülnek fel az A380 típus gyártásával kapcsolatban.

A 350 utas szállítására képes A350 fejlesztési költsége 12 milliárd körül lehet (a gép 2013-ban állna forgalomba). Az Airbus vállalkozásban közreműködő négy államnak, Franciaországnak, Németországnak, Spanyolországnak, illetve kisebb részt Nagy-Britanniának ezen költség legalább 30 százalékát kellene finanszíroznia, s általában szokta is, hitelként.

Az Airbus jelentős mértékben él az exporthitel-finanszírozás eszközével, de megítélése szerint most igényei olyan jelentősek ezen a téren, hogy a szükséges összegű pénzt kereskedelmi banki hitelezőktől nem tudja összeszedni. Az idén az Airbus gépszállításait 40 százalékban pénzelik az exporthitelt finanszírozó intézetek, de jövőre az Airbusnak 50 százalékos igénye lesz.

A Boeing repülőgépgyártó rontott a globális polgári repülőgéppiac következő húsz évben várható alakulásával kapcsolatos becslésén a recesszió, a légi forgalom visszaesése és az üzemanyagár alakulásának a kiszámíthatatlansága miatt. A Boeing most azzal számol, hogy a következő két évtizedben 29 ezer polgári repülőgép eladására kerül sor világszerte 3,2 ezer milliárd dollár értékben. A cég korábban 29 400 repülőgép értékesítésére számított ugyancsak 3,2 ezer milliárd dollár értékben. A csökkenő eladás mellett a várt infláció miatt ugyanaz az eladási érték.

Válság és merényletek

A gazdasági válság miatt 2001 után - amelyet a szeptember 11-i amerikai repülőgépes merényletek határoztak meg - idén először csökken a légiforgalom az utasok és a teherszállítás terén egyaránt - közölte Charles Edelstenne, a francia repülőgépgyártó vállalatok tömörülésének (GIFAS) az elnöke, a kiállítás fő szervezője. A Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) hétfőn nyilvánosságra hozott adatai szerint az Egyesült Államokban tavaly már leépítettek 30 ezer állást az ágazatban, és az elbocsátási hullám tovább terjedhet, főként Európára és Ázsiára.

Európában 25 ezer munkahely szűnhet meg, ha a világgazdasági konjunktúra nem indul be hamarosan. A szervezet számításai szerint a világ légitársaságainak idei együttes vesztesége megközelítheti a 9 milliárd dollárt. Az utasszállítás várhatóan 8 százalékkal 2,06 milliárd főre csökken, a teherszállítás pedig 17 százalékkal hanyatlik.

Európában 25 ezer munkahely szűnhet meg, ha a világgazdasági konjunktúra nem indul be hamarosan. A szervezet számításai szerint a világ légitársaságainak idei együttes vesztesége megközelítheti a 9 milliárd dollárt. Az utasszállítás várhatóan 8 százalékkal 2,06 milliárd főre csökken, a teherszállítás pedig 17 százalékkal hanyatlik. Klikk a galériához -->
[enews_gallery id='493030']

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.