Az olasz-francia-orosz Superjet International egymilliárd dolláros üzlethez juthat, ha a tegnap aláírt szándéknyilatkozatot adásvételi szerződés is követi. A nagy nemzetközi bemutatókon - mint amilyen a párizsi - a légitársaságoknak általában mélyen a listaár alatti vételárat sikerül kialkudni, különösen válság idején. Azt azonban üzleti titokként kezelik, hogy mennyit alkudhatott le a Malév.
Természetesen az Air France 447-es járatának két héttel ezelőtti katasztrófája szinte még ott vibrál a párizsi légi shown is. Nincsenek vidám programok, de ha mégis lesznek, akkor sem örülhet senki. A francia légitársaság utaskísérői földön és a fedélzeten is viselnek egy piros "securité-safety" feliratú jelvényt, nyilván egy kampány jele ez, bizonyítani akarják, hogy biztonságban vannak az utasok.
Mihail Pogoszjan, a Superjet International vegyes vállalat vezérigazgatója azt mondta, hogy az év végéig összesen 150 SSJ 100-asra remél megrendelést. Néhány nappal a légi show előtt még csak 100-ról beszélt. Egyébként tegnap próbautat is tett egy ilyen gép a Le Bourget repülőtér fölött, majd szépen visszavontatták kiállítási helyére, ahol már fotósok és riporterek hada várta. Nyilván azért is, mert az ágazat megaszereplői, az Airbus és a Boeing saját korábbi önmagukhoz képest rosszul szerepelnek ezekben a hónapokban. Az Airbus tegnap egyébként bezsebelt egy kétmilliárd dolláros megrendelést a Qatar Airwaystől.
Csupán 32 új megrendelés futott be Airbus repülőgépre idén május végéig, 21 rendelést pedig lemondtak az ügyfelek. A nyugat-európai légi-, hadi- és űripari csoport 2009 egészére korábban legkevesebb 300 új megrendelésre számított. A cég szerint a visszaesés oka a légi közlekedést is erősen sújtó gazdasági válság. Az EADS bevételének kétharmadát kitermelő Airbus gépekből 2009 első negyedévében a tavalyinál héttel kevesebbet, 116 darabot szállítottak le. Tavaly egész évben 483 Airbust adtak át a megrendelőknek.
A legnagyobb európai repülőgépgyártó nyeresége 40 százalékkal csökkent az első negyedben; 170 millió euróra olvadt az egy évvel korábbi 285 millió euróról. A bevétel 8,5 milliárd euróra esett a 2008 első negyedévében elért 9,9 milliárdról. Esetleg ötmilliárd eurót is elérő hiteltámogatást kér a cég. Azért fordul - a kormányokhoz - segítségért, mert a bankok hitellehetőségeit kevesli, márpedig az A350-es jelzésű és hosszú távú repülésekre szánt géptípus kifejlesztése sokba kerül. Mindeközben többletköltségek merülnek fel az A380 típus gyártásával kapcsolatban.
A 350 utas szállítására képes A350 fejlesztési költsége 12 milliárd körül lehet (a gép 2013-ban állna forgalomba). Az Airbus vállalkozásban közreműködő négy államnak, Franciaországnak, Németországnak, Spanyolországnak, illetve kisebb részt Nagy-Britanniának ezen költség legalább 30 százalékát kellene finanszíroznia, s általában szokta is, hitelként.
Az Airbus jelentős mértékben él az exporthitel-finanszírozás eszközével, de megítélése szerint most igényei olyan jelentősek ezen a téren, hogy a szükséges összegű pénzt kereskedelmi banki hitelezőktől nem tudja összeszedni. Az idén az Airbus gépszállításait 40 százalékban pénzelik az exporthitelt finanszírozó intézetek, de jövőre az Airbusnak 50 százalékos igénye lesz.
A Boeing repülőgépgyártó rontott a globális polgári repülőgéppiac következő húsz évben várható alakulásával kapcsolatos becslésén a recesszió, a légi forgalom visszaesése és az üzemanyagár alakulásának a kiszámíthatatlansága miatt. A Boeing most azzal számol, hogy a következő két évtizedben 29 ezer polgári repülőgép eladására kerül sor világszerte 3,2 ezer milliárd dollár értékben. A cég korábban 29 400 repülőgép értékesítésére számított ugyancsak 3,2 ezer milliárd dollár értékben. A csökkenő eladás mellett a várt infláció miatt ugyanaz az eladási érték.
Európában 25 ezer munkahely szűnhet meg, ha a világgazdasági konjunktúra nem indul be hamarosan. A szervezet számításai szerint a világ légitársaságainak idei együttes vesztesége megközelítheti a 9 milliárd dollárt. Az utasszállítás várhatóan 8 százalékkal 2,06 milliárd főre csökken, a teherszállítás pedig 17 százalékkal hanyatlik.
Európában 25 ezer munkahely szűnhet meg, ha a világgazdasági konjunktúra nem indul be hamarosan. A szervezet számításai szerint a világ légitársaságainak idei együttes vesztesége megközelítheti a 9 milliárd dollárt. Az utasszállítás várhatóan 8 százalékkal 2,06 milliárd főre csökken, a teherszállítás pedig 17 százalékkal hanyatlik. Klikk a galériához -->
[enews_gallery id='493030']
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.