Amióta a Fiat gyakorlatilag átvette a Chrysler irányítását, az amerikai mérnökök havonta utaznak a lengyelországi Tychy-be. Az üzemben évente mintegy félmillió autó készül el, a Fiat 500 pedig kizárólag erről a futószalagról gördül le. A cél: megtanulni, hogyan lehet kicsi és jól eladható modelleket gyártani – írja a New York Times.
A lengyelországi gyár vezetője örül a népszerűségnek. Zdzislaw Arlet szerint szerencséjük, hogy válság van, most ugyanis mindenki kisautókat szeretne gyártani. Az üzem sikerének egyik titka a rugalmasság: az üzemet működtető robotok könnyen átállíthatóak az igényeknek megfelelően. Ennek is köszönhető, hogy – szemben a riválisokkal – a Tychy Fiat-gyár heti hat napon dolgozik.
A Chrysler számára a Fiattól tanulni, olyan, mintha egy öregedő nehézsúlyú boxoló figyelné meg az ifjú pehelysúlyúakat. Az amerikai cég legkisebb autója, a Dodge Caliber is harmadával nehezebb a Fiat 500-nál, a kínálat nagy részét a S.U.V.-ok és kisteherautók uralják. A Fiat reményei szerint a Chrysler mérnökei Lengyelországban megtanulják, hogyan vezessenek be új szubkompakt autókat az amerikai piacon.
A lengyel gyár vezetője szerint nehéz átállni a kisautók gyártására, kulcskérdés az emberi erőforrás és a robotok megfelelő összehangolása. A Tychy-i telephelyen 5 ezer fő dolgozik, közülük 1 700-at tavaly vettek fel. A 400 ezer négyzetméteren elterülő üzemből 55 másodpercenként gurul ki készen egy új autó. A Chrysler Belvidere III üzeme hasonló méretű, éves kapacitása azonban alig fele a lengyel üzemének.
A lap szerint a Fiat-vezér Marchionne számára nehezebb lesz a Chrysler talpra állítása, mint a Fiat felélesztése, a cég ugyanis bevételeinek 75 százalékát az amerikai piacról szerzi, ahol ráadásul a Ford és a GM is fokozott nyomás alatt tartja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.