BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Évi 70 milliárddal kap kevesebbet a MÁV és a Volánok

A következő három évben éves átlagban 70 milliárd forinttal kevesebbet kap a közösségi közlekedésre a MÁV és a Volán-csoport, és a következő 1,5 évben a reorganizáció egyszeri költségével is számolni kell - mondta Antali Károly, a közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos hétfőn Budapesten sajtóbeszélgetésen.

A kormány pénteken hozott határozatot a helyközi közösségi közlekedés átalakításáról.

A kormánybiztos hangsúlyozta, hogy az átalakítások után is garantálják a közszolgáltatást, és teljesítik az ellátási kötelezettséget a közösségi közlekedésben.

A pályahálózat célszerűsítése érdekében a nemzetközi kötelezettséget jelentő, az elővárosi közlekedéshez szükséges, és nemzetgazdasági szempontból fontos pályaszakaszok országos nyílt hálózattá válnak. Az ezt érintő döntéseket a központ hozza meg. Ez kilométerben számolva a vasúti hálózat 60-65 százalékát érinti. A többi szakasz egy része regionálissá alakul, ahol a közösségi szolgáltatást a helyi szükségleteknek megfelelően az autóbusz-közlekedéssel összehangolva rendelik meg a szeptemberben megalakuló Regionális Közlekedési Tanácsok.

A 2009 decemberében hatályba lépő menetrendet már a Volánokkal összehangolva alakítják ki. A már korábban megkezdett munka eredményeként megszüntetik a párhuzamosságokat a vasúti és közúti közösségi közlekedésben. Decembertől a menetrend már ütemes - mondta Antali Károly -, ami azt jelenti, hogy az utasok számára kiszámítható és ésszerű lesz.

Antali Károly tájékoztatása szerint a közösségi közlekedésben részt vevők 20 százaléka vasúton utazik, a többiek a Volán-járatokat veszik igénybe. Jelenleg 6,7 millió magyar lakos élvez kedvezményt a közösségi közlekedésben, ami az elmúlt három évben évente mintegy 330 milliárd forint ráfordítást jelentett, de a központi költségvetés csak 260 milliárd forintot "térített meg". A kormánybiztos a mindenkori kormányok és a politika felelősségét hangsúlyozta a Magyar Államvasutak 1993-ban történt részvénytársasággá alakítása óta eltelt 16 évben, ami miatt a vagyon felélésére kényszerült a MÁV.

Az átalakítás célja az - mondta a kormánybiztos -, hogy 2017-re, a vasút teljes liberalizációjára versenyképes állami társaságok végezzék a közösségi közlekedést.

A kormánybiztos szólt arról is, hogy a 6,7 millió kedvezményezett mellett további 270-340 ezer azoknak a száma - vasutasok, a családtagjaik, köztisztviselők, valamikor a vasútnál volt alkalmazottak - akik ingyenesen utaznak.

A napi 130 ezer vasúton utazó mindössze 15 százaléka fizeti meg a menetjegy teljes árát, és a 130 ezerből 40 ezren teljesen ingyen utaznak. A 14 év feletti magyar lakosság mindössze 3 százaléka utazik vonaton, és ugyanekkora azok aránya, akik teljesen ingyenesen veszik igénybe a vasutat.

A kedvezmények kérdése kényes téma - mondta Antali Károly - hozzáfűzve: "értelmetlen csatába nem kívánok belemenni". Annyit jegyzett meg, hogy a MÁV idei várható 64 milliárd forint konszolidált veszteségnek csak kisebb része függ össze a kedvezményekkel.

Jelentős átalakításra szorul a MÁV-csoport, és az egyes leányvállalatok menedzsmentje is.

A holding mindent szabályoz, ami nem jó, és nem jó a csoport struktúrája sem. Miután eladták a MÁV Cargót, a csoportot magát nem igazították az új helyzethez - magyarázta a kormánybiztos. Hozzátette: a Volán társaságoknál kevesebb az ilyen típusú probléma. Antali Károly közölte: az érdekellentétek miatt számít tiltakozásokra, sztrájkra, de a legutóbbi vasutas sztrájk azt mutatta, hogy nincs társadalmi támogatottsága.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.