A kormány pénteken hozott határozatot a helyközi közösségi közlekedés átalakításáról.
A kormánybiztos hangsúlyozta, hogy az átalakítások után is garantálják a közszolgáltatást, és teljesítik az ellátási kötelezettséget a közösségi közlekedésben.
A pályahálózat célszerűsítése érdekében a nemzetközi kötelezettséget jelentő, az elővárosi közlekedéshez szükséges, és nemzetgazdasági szempontból fontos pályaszakaszok országos nyílt hálózattá válnak. Az ezt érintő döntéseket a központ hozza meg. Ez kilométerben számolva a vasúti hálózat 60-65 százalékát érinti. A többi szakasz egy része regionálissá alakul, ahol a közösségi szolgáltatást a helyi szükségleteknek megfelelően az autóbusz-közlekedéssel összehangolva rendelik meg a szeptemberben megalakuló Regionális Közlekedési Tanácsok.
A 2009 decemberében hatályba lépő menetrendet már a Volánokkal összehangolva alakítják ki. A már korábban megkezdett munka eredményeként megszüntetik a párhuzamosságokat a vasúti és közúti közösségi közlekedésben. Decembertől a menetrend már ütemes - mondta Antali Károly -, ami azt jelenti, hogy az utasok számára kiszámítható és ésszerű lesz.
Antali Károly tájékoztatása szerint a közösségi közlekedésben részt vevők 20 százaléka vasúton utazik, a többiek a Volán-járatokat veszik igénybe. Jelenleg 6,7 millió magyar lakos élvez kedvezményt a közösségi közlekedésben, ami az elmúlt három évben évente mintegy 330 milliárd forint ráfordítást jelentett, de a központi költségvetés csak 260 milliárd forintot "térített meg". A kormánybiztos a mindenkori kormányok és a politika felelősségét hangsúlyozta a Magyar Államvasutak 1993-ban történt részvénytársasággá alakítása óta eltelt 16 évben, ami miatt a vagyon felélésére kényszerült a MÁV.
Az átalakítás célja az - mondta a kormánybiztos -, hogy 2017-re, a vasút teljes liberalizációjára versenyképes állami társaságok végezzék a közösségi közlekedést.
A kormánybiztos szólt arról is, hogy a 6,7 millió kedvezményezett mellett további 270-340 ezer azoknak a száma - vasutasok, a családtagjaik, köztisztviselők, valamikor a vasútnál volt alkalmazottak - akik ingyenesen utaznak.
A napi 130 ezer vasúton utazó mindössze 15 százaléka fizeti meg a menetjegy teljes árát, és a 130 ezerből 40 ezren teljesen ingyen utaznak. A 14 év feletti magyar lakosság mindössze 3 százaléka utazik vonaton, és ugyanekkora azok aránya, akik teljesen ingyenesen veszik igénybe a vasutat.
A kedvezmények kérdése kényes téma - mondta Antali Károly - hozzáfűzve: "értelmetlen csatába nem kívánok belemenni". Annyit jegyzett meg, hogy a MÁV idei várható 64 milliárd forint konszolidált veszteségnek csak kisebb része függ össze a kedvezményekkel.
Jelentős átalakításra szorul a MÁV-csoport, és az egyes leányvállalatok menedzsmentje is.
A holding mindent szabályoz, ami nem jó, és nem jó a csoport struktúrája sem. Miután eladták a MÁV Cargót, a csoportot magát nem igazították az új helyzethez - magyarázta a kormánybiztos. Hozzátette: a Volán társaságoknál kevesebb az ilyen típusú probléma. Antali Károly közölte: az érdekellentétek miatt számít tiltakozásokra, sztrájkra, de a legutóbbi vasutas sztrájk azt mutatta, hogy nincs társadalmi támogatottsága.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.