Az erőegyesítésről olyan időszakban döntött közös anyacégük, az osztrák államvasúthoz tartozó Rail Cargo Austria (RCA) teherfuvarozó óriáscég által ellenőrzött Speditions Holding GmbH, amikor a gazdasági válság és a verseny miatt az ágazat társaságai amúgy is működésük szabályos kereteinek határait feszegetik.
Kisebb-nagyobb vétkeiket jól tükrözik a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak (NKH) a szakma egészére vonatkozó adatai: a hivatal 2009 első felében 71 eljárást indított, és összesen 60,5 millió forint bírságot szabott ki, még működési engedélyt is felfüggesztett.
„Akkora a vasúttársaságok és szolgáltatóik között a barátság, az összedolgozás, hogy a hatóság előre be nem jelentett ellenőreit is kávéval fogadták” – számolt be Horváth Zsolt Csaba, az NKH elnöke a Magyar Vasút 2009 konferencián.
Kiemelt problémaként beszélt a hálózathoz való hozzáférésről. Úgy látja, a pályavasút-társaságok abban érdekeltek, hogy minél több költségük megjelenjen a pályadíjakban, abban viszont nem, hogy könyveikbe a hatóságok belelássanak. „Ez olyan csata, amelyből háború lesz” – szögezte le.
Rövid távon az a kérdés, hogy bírhatók rá szabályszerűbb működésre az érintett vállalatok, hosszabb távon pedig az, hogy a mostani egymásnak feszülések nyomán hogyan alakulnak át az erőviszonyok – véli a szakember. Az előírások pontosabb betartatása érdekében Horváth Zsolt Csaba szerint a hivatal bevonhatja munkájába a rendőrséget és a VPOP-t is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.