Ez a verseny az egyetlen olyan, évente megrendezett regionális megméretés, ahol a közép-európai technológiai vállalatokat a megelőző ötéves árbevétel-növekedésük alapján rangsorolják. A díjazottakat tíz ország – Csehország, Szlovákia, Magyarország, Lettország, Lengyelország, Bulgária, Románia, Szerbia, Horvátország és Szlovénia – összesen négyezer aspiráns cége közül választották ki.
Az AITIA International Zrt. a 2007. évi 9. és a 2008. évi 12. hely után ismét az előkelő 9. helyen végzett. A vállalat 2008-as árbevétele 1399 százalékkal haladta meg a 2004. évit. A társaság a mesterséges intelligenciát felhasználó megoldások mellett távközléssel, beszédfelismeréssel és komplex rendszerek szimulációjával kapcsolatos kutatás-fejlesztéssel foglalkozik, valamint ezeket a területeket érintő átfogó fejlesztéseket végez.
Tatai Péter, a társaság elnök-vezérigazgatója szerint a siker záloga, hogy speciális műszaki kihívásokkal folyamatosan edzésben tartják az alkalmazottak szürkeállományát. Azon területek felé mozdulnak el, amelyeken fizetőképes kereslet mutatkozik. A távközlés és a hálózati szoftverek piaca rendkívül gyorsan bővül, ezért folyamatosan új megoldásokat kell kifejleszteni, ehhez azonban állandóan tanulni kell. Emellett szerencsére és jó emberi kapcsolatokra is szükség van.
A cég stratégiai együttműködésre törekszik a vezető magyar egyetemekkel, különös tekintettel a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemre. Ezenkívül szoros kapcsolatot ápol az ELTE-vel és több külföldi egyetemmel, kutatóintézettel is annak érdekében, hogy a high-tech megoldásokat alkalmazhassa, versenyelőnyét fenntartsa.
Az IT-szektort más területekhez képest kevésbé érinti a pénzügyi válság, tekintve az ágazat dinamikus fejlődését. Azonban érzékelhető, hogy a megrendelők egyre takarékosabbak, és próbálják lejjebb szorítani az árakat – válaszolta kérdésünkre a cégvezető. A több lábon állás segíti a céget abban, hogy kevésbé legyen kiszolgáltatva a piaci hatásoknak. A távközlési fejlesztéseknél továbbra is azt tapasztalják, hogy jóval több a megrendelés, mint amennyit teljesíteni tudnak. Ezen a területen egy-két hónapos határidőre el kell végezni a munkát. Egy új szakember betanítása pedig több évig is eltarthat. Mindenesetre érdemes az oktatásba energiát fektetni, mert a gazdasági fejlődést azzal lehet megalapozni – vallja Tatai Péter.
A társaság élen jár Magyarországon a beszédfelismerési rendszerek fejlesztésében. A VOXenter termékük egy call center kiegészítő, amely kulcsszavak bemondásával képes hívásokat kapcsolni. Vagyis például nem kell beütni a keresett mellék számát, hanem a telefonáló által bemondott nevek, munkahelyek, üzletágak, termékek alapján automatikusan a megfelelő helyre irányítja a hívást. Hiába a praktikus megoldás, egyelőre kevés cég ismerte fel a jelentőségét. Így ezen a területen a marketingtevékenység erősítésével további piacokat kíván szerezni a vállalat.
Az AITIA lényegében kinőtte a magyarországi piacot, ezért a bővüléshez külföldön kell partnereket találnia. Egyelőre Montenegróban sikerült megvetniük a lábukat, a T-Mobile és a Pannon ottani érdekeltségeivel összefogva. Az Egyesült Államokban is próbáltak megrendeléseket szerezni, de még nem jártak sikerrel. A nagy piacokra ugyanis nehéz új fejlesztőknek betörni, mert a tenderek elnyerésében nagy szerepe van a helyi kapcsolatoknak. Így pillanatnyilag főként a környező országokban kíván terjeszkedni a társaság.
A vállalat meredeken felfelé ívelő növekedési pályája bizonyára megtorpan a jövőben, annál is inkább, mert az internetes portálkészítő részleg kivált a cégből, s önállóan folytatja a munkát. A munkatársak jelentős része – megközelítően húsz fő – ezen a területen dolgozott, s a társaság árbevételének a 30 százaléka ebből a tevékenységből származott. Tatai Péter ennek ellenére arra számít, a profiltisztítás jót tesz majd a cégnek, mivel nagyobb figyelem jut az egyéb területeknek.
Az AITIA fejlődésében nagy szerepet játszanak a különféle pályázatokon elnyerhető források. Egy kisvállalkozás ugyanis nem engedheti meg magának, hogy százmilliókat fordítson kutatásra – hangoztatja a cégvezető. A bürokrácia azonban nagyon megnehezíti a pénzek megszerzését. A legbosszantóbb az, hogy a piaci szereplők véleményére egyáltalán nem nyitottak a döntéshozók. Nincs visszacsatolás a gyakorlati életből, nincs hol, nincs kinek, nincs miért elmondani a tapasztalatokat. Pedig a források minél hatékonyabb felhasználásának kulcsa a piaci szereplőkkel folytatott párbeszéd lenne.
A Deloitte-listáról részletek itt
Alapítva: 2005. április 26.
Cégvezető: Tatai Péter vezérigazgató
Profil: távközlési, beszédfelismerő és szimulációs szoftverek fejlesztése
Árbevétel: 2004-ben (jogelőd) 27,5 millió, 2008-ban 384,7 millió forint
Alkalmazottak száma: 28 fő (2009. szeptember 29-től)
Működési terület: informatika
A Deloitte Central Europe Technology Fast 50 2009-es listájának 9. helyezettje
Az Üzlet és Siker Minősített Vállalkozása 2008 pályázat fődíjasa
Alapítva: 2005. április 26.
Cégvezető: Tatai Péter vezérigazgató
Profil: távközlési, beszédfelismerő és szimulációs szoftverek fejlesztése
Árbevétel: 2004-ben (jogelőd) 27,5 millió, 2008-ban 384,7 millió forint
Alkalmazottak száma: 28 fő (2009. szeptember 29-től)
Működési terület: informatika
A Deloitte Central Europe Technology Fast 50 2009-es listájának 9. helyezettje
Az Üzlet és Siker Minősített Vállalkozása 2008 pályázat fődíjasa -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.