A vállalatnagyság és a cég földrajzi helyzete egyaránt befolyásolja, hogy egy dolgozó mennyire elégedett. A Világgazdaság–Hewitt Legjobb Munkahely Felmérés idei adatai rávilágítottak, hogy a 250 fő alatti cégek dolgozói – nyilván a vállalatméretből adódóan is – megközelíthetőbbnek érzik a felső vezetést, az itt alkalmazottak kétharmada nyilatkozott úgy, hogy a felső vezetők szükség esetén elérhetők számára.
A munkatársak több mint egyharmada hetente vagy gyakrabban találkozik a cég első számú vezetőjével, miközben az 1000 fő feletti vállalatoknál mindössze a dolgozók egyötöde láthatja hetente az ügyvezetőt vagy a vezérigazgatót. A 250 fő alatti cégeknél a felső vezetőkkel való gyakoribb érintkezés is közrejátszhat abban, hogy az itt dolgozók közül némileg többen érzik úgy, hogy a szervezet értékes tagjaként tekintenek rájuk. A kisvállalatok dolgozóinak közép-, illetve hosszú távú maradási hajlandósága elmarad az országos értéktől.
Ezzel szemben a 250–1000 fős vállalatok alkalmazottainak már átlagon felüli a hosszú távú maradási hajlandósága, az itt pozícióban lévők közel fele tartja elképzelhetőnek, hogy akár a nyugdíjazásáig jelenlegi cégénél marad. Ám itt sem minden rózsaszín, hisz ezen méretű vállalatok alkalmazottai már stresszesebbek az átlagnál, s ehhez az is hozzájárul, hogy társaiknál kevésbé érzik, hogy szükség esetén átszervezhetik időbeosztásukat.
A legnagyobb méretű cégek alkalmazottai vállalatuk hírnevét jóvalnegatívabban ítélik meg egy átlagos munkavállalónál, kevesebben vélik úgy az itt dolgozók közül, hogy termékeikkel/szolgáltatásaikkal kiemelkedő értéket nyújtanak vevőiknek/ügyfeleiknek. Jóval többen panaszkodnak közülük a szervezeti egységek, osztályok közötti kevéssé hatékony együttműködésre, valamint a felső vezetés megközelíthetetlenségére is. Tegyük hozzá, ekkora létszámnál nem is csoda, hogy csupán minden ötödik dolgozó találkozik hetente az ügyvezetővel.
Alternatív foglalkoztatás. A rugalmas munkavégzési formák népszerűsége Magyarországon nagyságrendekkel alacsonyabb, mint az Európai Unió legtöbb országában, holott szerepük számos kutatás és szakértői elemzés szerint jóval gazdaságosabb és sokkal jobb alkalmazkodást tesz lehetővé a gyorsan változó körülményekhez, mint a szokványos formák. Az alternatív foglakoztatási formák elterjedtségét vizsgálva megállapítható, hogy Legjobb Munkahely Felmérésben részt vevő cégek nagy része él ezzel a lehetőséggel azonban ezek a foglalkoztatási formák jellemzően csak a dolgozók kisebb csoportjai számára elérhetők – emelte ki Bakos Réka, a felmérés hazai vezetője.
A fokozatos munkába állást, illetve a fokozatos nyugdíjba vonulás lehetőségét leginkább a több ezer főt foglalkoztató vállalatok biztosítják, azonban egyikük sem nyújt rugalmas munkaidőre lehetőséget. Vállalatmérettől függetlenül az egyik legelterjedtebb megoldás a korlátozottan rugalmas munkaidő biztosítása, leggyakrabban a 250 fő alatti vállalatok élnek ezzel a lehetőséggel. A közepes (250–1000 fő közötti) vállalatoknál leginkább alkalmazott alternatív foglalkoztatási forma az éves munkaidőkeret.
Főváros-vidék. Úgy tűnik, a vidéki és a fővárosi vállalatok munkavállalói hasonlóan vélekednek a cég felső vezetéséről, s abban sincs különbség, hogy legyen szó budapesti vagy vidéki dolgozókról, egyaránt csak a megkérdezettek fele véli úgy, hogy munkájának van értelme és lehetőséget ad az önmegvalósításra. Az igazi különbség abban van, hogy a vidéki cégeknél dolgozók sokkal inkább el tudják képzelni, hogy akár nyugdíjazásukig jelenlegi cégüknél maradnak, míg a budapestiek jobban tudják kezelni a munkájukkal járó stresszt, és elégedettebbek a fizetésükkel. Ezt alátámasztják egyébként tények is, hiszen Budapesten és Pest megyében akár 15-20 százalékkal is magasabb a jövedelme az azonos munkakörben dolgozóknak. Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy vidéki kollégáiknál bizakodóbbak a jövőt illetően, többen érzik úgy közülük, hogy a válság ellenére biztosítani tudják saját maguk és családjuk megélhetését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.