A társaság 2009-ben mintegy nettó 3,1 milliárd forintot fordított a kezelésében lévő gyorsforgalmi utak felújítására, amely összeg a költségvetési megszorítások miatt jóval kevesebb a tavalyi keretnél. A tervek elkészítésekor továbbra is elsődleges szempont volt, hogy a kivitelezésre a forgalom lehető legkisebb zavarása mellett és a lehető legrövidebb időn belül kerüljön sor.
Az ÁAK Zrt. ebben az évben hozzávetőleg nettó 3,1 milliárd forintot fordított a gyorsforgalmi úthálózat fenntartására. Ebből mintegy 1,4 milliárd jutott burkolat felújításra, közel 600 millió hídfenntartásra és 1,1 milliárdot költöttek karbantartási és forgalomtechnikai munkákra. Ezek költségtervéhez a társaság és a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ közötti üzemeltetési és karbantartási szerződés szolgált alapul.
A gyorsforgalmi úthálózat burkolatállapot felmérése alapján az ÁAK Zrt. által készített eredeti fenntartási terv első változata mind a munkálatok volumenében, mind a felhasználható pénzügyi keret tekintetében jóval meghaladták a júliusban elfogadott végleges programtervet. Ennek elsődleges oka az Útalapot is érintő költségvetési megszorításokban keresendő. Néhány halaszthatatlan karbantartási munkálatot már a terv elfogadása előtt el kellett végezni. Ezek javarészt a lokális burkolathibák és kátyúk javítását jelentették.
Az idén összességében 5,3 kilométer főpálya burkolatnak a teljes szélességben, 11,3 kilométernyinek a haladósávban, két komplett autópálya csomópont, hat csomóponti ág (3 autópálya csomópontban) és hét híd felújítását végezték el az ÁAK Zrt. által megbízott vállalkozók. Az idei program három jelentősebb beruházást tartalmazott.
Az első az M0-s déli szektorán felmerült fenntartási munkálatok. Ide tartozik az autóút M0-M5-ös, M0-M7-es és diósdi csomópontjának felújítása, valamint néhány erősen nyomvályúsodott pályaszakasz javítása. Ezen munkálatok közül a legelső augusztus 31-én kezdődött, a legutolsó november 20-án fejeződött be.
Ugyancsak nagy feladatnak számított az M2-es autóút nagyfelületű burkolatjavítása a 22-32,7 kilométer között, amelyek során a szakasz kopórétegét cserélte ki a kivitelező. A jelentős forgalomkorlátozással járó munkálatok szeptembertől és október végéig tartottak.
Több szakaszon folytatódott tovább az M3-as autópálya burkolat felújítása a 18,5 – 21,3 és a 96,5 – 99 kilométer között a bal pályán, melyek összessége szintén jelentős beruházásnak számít. Az itteni munkálatok érdekessége az volt, hogy a burkolat-felújítás mellett két híd felújítását is elvégezték a kivitelezők, valamint Mogyoródnál zajvédő falat is építettek.
A korábbi évekhez hasonlóan – a fenntartási terv szerves részeként – idén is folytatódott az ÁAK Zrt. hídfelújítási programja. Ennek keretében 2009-ben a társaság szakemberei hét hídon végeztek teljes körű, illetve részleges beavatkozásokat. Ebből néhány alkalommal csak kisebb volumenű (például korrózióvédelem), de a hidak élettartama szempontjából mégis igen fontos javításokat kellett végrehajtani. Komoly feladatot jelentettek továbbá a szigetelés- és burkolatcserére szoruló hidak felújítási munkái, csakúgy, mint a forgalombiztonsági szempontból fontos pillérvédő-szegély és korlátépítési munkák.
A tervek elkészítésekor az elmúlt évekhez hasonlóan idén is elsődleges szempont volt, hogy a beruházások a forgalom lehető legkisebb zavarása mellett és a legrövidebb időn belül valósuljanak meg. A munkálatok lebonyolításának időpontjait a tervkészítők a Forma-1 Magyar Nagydíjához igazítva állapították meg, így a verseny idején nem volt olyan építkezés, amely a hazai gyorsforgalmi úthálózaton jelentős forgalomkorlátozással járt volna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.