BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Válság sújtotta kkv-k

A tavalyi átlagos havi 2,9 millióról 4,1 millió forintra nőttek a kkv-k kintlévőségei

Növekvő kintlévőségek, apadó árbevétel, átütemezett számlák és elhalasztott beruházások - a hazai kis- és középvállalatok számára ebben is lecsapódik a válság. A BellResearch pénzügyi kutatásában a cégek helyzetét és a válság hatásait is vizsgálta.

A pénzügyi-gazdasági válság érzékenyen érintette a hazai üzleti szférát, ezen belül az alacsony tőkével és kevés tartalékkal működő mikro-, kis- és középvállalkozói szegmenst - derül ki a BellResearch kutatásából, amely az 1 milliárd forint alatti árbevételű cégek gazdasági helyzetét és kilátásait, valamint pénzügyi igényeit és banki kapcsolatait vizsgálta, különös figyelmet fordítva a válság hatásaira.

Ami kiderült: a bevételek visszaesése mellett minden második cég számára problémát jelent az ügyfelek számának csökkenése és a költségek növekedése is. A sikeresen megtartott kliensek fizetési morálja is megingott, lévén ők is áldozatai a válságfolyamatoknak.
Mindezek miatt borúsabb jövőképet vetítenek maguk elé a cégek: míg egy évvel ezelőtt a vállalkozások negyede vélte úgy, hogy cége előtt fejlődési lehetőségek állnak, az idei évre az optimisták aránya 18 százalékra csökkent. Ezzel párhuzamosan 2008-ban még csak minden ötödik cég számított hanyatlásra, most viszont már a vállalkozások negyede visszaeséssel számol - derül ki a kutatásról kiadott közleményből.

A vállalkozások kintlévőségei drasztikus mértékben nőttek, a BellResearch becslései szerint a tavalyi átlagos havi 2,9 millióról 4,1 millió forintra. A kintlévőségeket a cégek leggyakrabban hosszabb fizetési határidőkkel, a számlák átütemezésével és tagi kölcsön bevonásával próbálják kompenzálni, de nem ritkák más megoldások sem, például minden hatodik vállalkozás hitelfelvétellel pótolja a hiányzó tőkét.

A válságkezelés részeként összehangolt, gondosan előkészített intézkedések sorozatára is szükség van; a legtöbbször (minden második cégnél) a működési költségek csökkentése kerül fókuszba, amit sokan (közel 40 százalék) a beruházások elhalasztásával egészítenek ki. A hosszú távú üzletmenetet meghatározó stratégia részét képezheti a „fapados” megoldások bevezetése: tízből három cég olcsóbb megoldásokat ajánl ügyfelei számára.

Noha a válság hatásai mára gyakorlatilag valamennyi vizsgált céget elérték, a kutatás eredményei szerint korántsem tekinthető mindegyikük felkészültnek. A megkérdezett cégek pénzügyi döntéshozóinak negyede nem tudott vagy nem kívánt megnevezni olyan válságkezelő lépést, amelyet megtesznek vagy megtennének.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.