BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Alkalmazkodik a Futureal

A korábbiaknál sokkal inkább alkalmazkodni kell a kereskedelmi láncok elképzeléseihez, igényeihez – ezt a tanulságot szűrte le a válság kapcsán a Futureal csoport kiskereskedelmi ingatlanfejlesztéseinek átgondolásakor. Budapesten két nagy projekt zajlik, de az egyik már jó ideje csúszik, Romániában viszont a közelmúltban óriási lökést kapott az Immoeasttel közösen vitt beruházás azzal, hogy megállapodtak egy mágnesbérlővel.

A magyar nagyvállalat egyik vezető projektje a Corvin Sétányon belüli Corvin Atrium bevásárlóközpont, amely több mint 34 ezer négyzetméteren kínál majd ruházati, elektronikai és más termékeket, szolgáltatásokat. Megtervezésekor nem csupán azt vették figyelembe, hogy a sétány területén élő több ezer ember keresi fel, sok, célzottan a központba érkező vásárlóra is számítottak. Ágazati forrásaink szerint eredetileg úgy volt, hogy már jövő tavasszal megnyitják az üzletközpontot, ám Tatár Tibor, a Futureal Development Zrt. vezérigazgatója ezeket pletykának minősítve azt mondta: bár jól állnak a munkálatokkal, az átadás 2010 szeptemberében lesz. Ez jól is jön az üzemeltető francia Ségécének, hiszen egyrészt akkor már feltehetőleg enyhén növekvő kereslet kíséri a nyitást, másrészt egy második érdeklődési hullámra is számítani lehet közvetlenül karácsony előtt.

A 210 millió eurós beruházásban épülő központot még 2007-ben – ismeretlen összegért – megvásárolta a francia Klépierre, ez a cég rendszerint a Ségécét bízza meg üzletközpontok üzemeltetésével szerte Európában. Most úgy tudni, a terület közel felét már bérbe adták, várhatóan üzletet nyit a CBA, az Electro World és a H&M is.

A magyar piacon egyedülálló módon a centrumot és a sétányon lévő kiskereskedelmi egységeket egyszerre szeretnék átadni. A sétány első szakasza november legvégén elkészült, a bérbeadás ott a kereskedői igényfelmérésnél tart, a tárgyalásokat a jövő év tavaszán kezdik.

Folyamatos alkalmazkodásra kényszerült a Futureal a romániai Nagybányán is, ahol az osztrák Immoeasttel közösen viszi a jövő ősszel elkészülő Gold Plaza beruházást. Eredetileg egy 2500 négyzetméteres szupermarketet terveztek az alsó szintre, de a Cora 8000 négyzetmétert kért. „Menet közben teljesen át kellett tervezni a földszintet, ez egyáltalán nem szokványos, és egész addigi, más bérlőkkel vagy bérlőjelöltekkel folytatott tárgyalási stratégiánk módosítását vonta maga után” – fejtegette a vezető, utalva arra, hogy a hipermarketlánc 10+20 évre írt alá, s ez igen meggyőző volt. Itt egyelőre nem dőlt el, ki üzemelteti majd a központot, az Immoeast magyar partnere, a TriGranit (annak üzemeltető cége – a szerk.) viszont jó eséllyel indulhat. Úgy tudjuk, a 30 ezer négyzetméternyi bérterület 70 százalékát már kiadták. Ez közép-európai viszonylatban magas aránynak mondható.

Térségünkben egyébként Romániában esett vissza a legnagyobb mértékben a kiskereskedelmi ingatlanfejlesztés. Másfél-két évvel ezelőtt még közel 100 projekt volt a piacon, ebből most mindössze négy épül. A Futureal–Immoeast páros szerencséjére a Gold Plaza másfél órás vonzáskörzetében egy sem.

Mindenütt nagy a nyomás

A kereskedői nyomás más budapesti projekteknél is megfigyelhető. Az egy hónapja átadott Allee esetében a spanyol Inditex csoport például pont a válság hatására – és terjeszkedési politikájának felülvizsgálatával egyidejűleg – menet közben újratárgyalta a több ezer négyzetméteres bérlemény feltételeit.

Az Ablon a Blaha Lujza téren készülő Europeumnál kénytelen volt ismeretlen időpontra halasztani a ruházati áruházak átadását, mert a tervezett időpontra csak kevés aláírt szerződése volt, így a már magukat elkötelező cégek azt mondták: inkább később, de egyszerre nyissanak.

Az Ablon a Blaha Lujza téren készülő Europeumnál kénytelen volt ismeretlen időpontra halasztani a ruházati áruházak átadását, mert a tervezett időpontra csak kevés aláírt szerződése volt, így a már magukat elkötelező cégek azt mondták: inkább később, de egyszerre nyissanak.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.