BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Boltot nyitna? Előbb nézegessen árakat

A gazdasági és kiskereskedelmi (retail) mutatók stabilizálódási jeleire és a kereskedők javuló bizalmára válaszul a világ számos piacán stabilizálódni kezdtek az első osztályú kiskereskedelmi üzlethelyiségek bérleti díjai 2009 harmadik negyedévében. A bérleti díjak átlagosan egy százalékot estek globálisan második negyedéves szintjükhöz képest – mindez a CB Richard Ellis (CBRE) kiskereskedelmi szektorról szóló legújabb piacelemzéséből derül ki.

New York továbbra is a világ legdrágább retail piaca maradt annak ellenére, hogy az elmúlt 12 hónapban 25 százalékkal estek a bérleti díjak.
Az első osztályú ingatlanok bérleti díja évi 12.062 eurót tett ki négyzetméterenként; az amerikai metropoliszt Hong Kong (7.177 euró/m2/év) és Párizs (6.300 euró/m2/év) követi a képzeletbeli dobogón. Érdekes tény, hogy Hong Kong-ban, Párizsban, Sydneyben és Londonban az első osztályú kiskereskedelmi ingatlanok bérleti díjai stabilak maradtak az elmúlt egy év során a globális gazdasági visszaesés ellenére. Sydney a negyedik helyre emelkedett a legdrágábbak listáján, ami elsősorban az ausztrál dollár amerikai valutához viszonyított relatív erősödésére vezethető vissza. Ezzel szemben Tokióban 18 százalékos visszaesés volt megfigyelhető a bérleti díjak terén az elmúlt 12 hónapban, de ez nem veszélyeztette a japán főváros ötödik helyezését.
 
A CB Richard Ellis elemzéséből kitűnik, hogy noha a fogyasztók továbbra is óvatosan költenek, a fogyasztói bizalom lassan bár, de javul. A kiskereskedelem még kihívások előtt áll, de a kereskedők bizalma is nőtt az elmúlt év során; az érett piacokra és az első osztályú lokációkra való terjeszkedés a legtöbb szektor -például az élelmiszer és a ruházati kereskedők számára-továbbra is fontos.
 
A CBRE kutatása szerint – amely 220 vezető kereskedelmi cég 2010-re szóló európai expanziós terveit elemezte –  73 kereskedő (a megkérdezettek 36,5 százaléka) több mint 10 üzlethelyiség nyitását tervezi 2010-ben. 25 cég (12,5 százalék) a piaci lehetőségeket még agresszívebben kihasználva 40-nél is több bolt nyitását fontolgatja. A skála másik oldalán a megkérdezettek 43 százaléka 5, vagy annál kevesebb új üzlethelyiséget tervez.
 
A helyzet meglehetősen különbözik az első és a másodosztályú üzlethelyiségek között. Számos cég arra használja a jelenlegi piaci lehetőségeket, hogy a korábbinál jobb boltokat és lokációt szerezzen meg, míg mások hálózatukat konszolidálják; „a legjobb” és az „egyéb” üzlethelyiségek közötti különbség pedig egyre nő. A legjobb helyszínek első osztályú üzlethelyiségeinek díjai stabilak maradtak és vonzzák a bérlőket, míg a másodosztályú lokációk és kisebb piacok emelkedő üresedéssel, csökkenő kereskedői kereslettel és visszaeső bérleti díjakkal szembesülnek.
 
Európa a legdrágább
 
Továbbra is az EMEA (Európa, Közel-Kelet és Afrika) régióban vannak a legdrágább kiskereskedelmi piacok: a 20 legdrágább helyszínből 9 itt található. Párizs (3.), London (6.), Moszkva (7.), Zürich (8.) és Dublin (10.) az első tízben van.

A piacok többségén stabilizálódni látszódtak a legfelső kategóriás díjak az elmúlt időszakban, habár a CBRE EU-27 bérleti díj-indexe a harmadik negyedévben 0,4 százalékot csökkent, egy év alatt pedig 4 százalékot esett. Az üresedési ráta hagyományosan alacsony a legjobb helyszíneken az egész régióban, bár az „első osztályú lokáció” fogalma sok piacon szűkült. A kereskedők továbbra is engedményeket követelnek, többek között forgalomarányos bérleti díjat, főleg ahol erős tárgyalási pozíciókkal rendelkeznek. Érdekes, hogy új bevásárlóközpont-fejlesztések hiányában sok kereskedő aggódik a terjeszkedés jövőbeni korlátozottsága miatt, leginkább a fejlődő piacokon.
 
Közép-Európában továbbra is a bécsi Kohlmarkt a legdrágább bevásárlóutca 220-245 euró/m2 havi bérleti díjjal. A prágai Na Prikope utcában is magasabb díjon lehet üzlethelyiséget bérelni, mint Budapesten. “Itthon továbbra is a Váci utca északi része a legdrágább: négyzetméterenként kb. 60-80 euróval kell számolni egy 200 m2-es üzlethelyiség esetében, azaz nem lényegesen drágább egy bolt bérlése a Belvárosban, mint a legsikeresebb prémiumkategóriás bevásárlóközpontban” – mondta Bobély Gábor, a CB Richard Ellis budapesti vezető elemzője.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.