BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Világszerte stresszesebbek a munkavállalók

A Regus 13 országban, 11 ezer válaszadó körében végzett felmérése szerint, a gazdasági visszaesés hatására, a vállalatok 58 százalékánál érzékelhető mértékben megugrott a munkahelyi stressz.

A Regus gazdasági mutatókat vizsgáló nemzetközi felmérése, a Regus Business Tracker szerint, világszerte növekedett a munkavállalókat terhelő stressz mértéke. A megkérdezettek 58 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az elmúlt két évben több vagy sokkal több stressz érte, mint korábban. A legnagyobb növekedés Kínában tapasztalható, itt a megkérdezettek 86 százaléka számolt be megnövekedett stresszről. A legalacsonyabb értékeket Németországban és Hollandiában mérték, itt rendre a válaszadók 48 százaléka, illetve 47 százaléka szerint lett több a stressz a munkahelyén.

Ezek mellett a Regus felméréséből az is kiderült, hogy világszerte, a munkavállalók 39 százaléka azért van különösen nagy nyomás alatt, mert munkaadója elsősorban a nyereségességre koncentrál: az Egyesült Királyság és Mexikó kivételével minden vizsgált országban a nagyobb nyereségre való törekvést jelölték meg a megnövekedett stresszhez hozzájáruló fő tényezőként.

Az Egyesült Királyságban a munkanélküliség és az üzleti kudarc veszélye volt a legfontosabb stressz növelő tényező, Mexikóban pedig az, hogy az ügyfelek egyre több szolgáltatást várnak el. Az ügyfelek szolgáltatásokkal kapcsolatos megnövekedett igényeit hat országban nevezték meg a második legfontosabb stressz keltő tényezőként: Németországban, Hollandiában, Kínában, Spanyolországban, Kanadában és Indiában. A munkanélküliség kudarc veszélye az Egyesült Államokban és Ausztráliában a második helyre került, míg az adminisztratív támogatás hiányát csak Dél-Afrikában tartották a két legfontosabb stressz keltő tényező egyikének.

A vállalat mérete szintén befolyásolta, mennyivel nőtt a stressz az elmúlt években. A Regus eredményei azt mutatják, hogy az ezer főnél többet foglalkoztató vállalatok esetében nagyobb mértékben emelkedett a stressz: a nagyvállalatok alkalmazottainak 65 százaléka számolt be megnövekedett stresszről, míg ugyanez az érték a kis- és közepes vállalkozásoknál 54 százalék.

A különböző ágazatok szerint is megfigyelhetők globális trendek: az egészségügyben és gyógyszerészetben dolgozók számoltak be a legmagasabb, 65 százalékos emelkedésről a stressz mértékében, míg a kiskereskedelemben tevékenykedők körében volt mérhető a legalacsonyabb, 52 százalékos átlag.

Az egészségügy szektorban dolgozók a legelkötelezettebbek a munkaadójuk felé, s a kereskedelemben dolgozók a legelégedetlenebbek a munkahelyükkel. A Világgazdaság és Hewitt által rendezett Legjobb Munkahely Felmérésben az idén hat iparág képviselői részesültek különdíjban.

Bár a fizetésekkel való elégedetlenség országos jelenség, legtöbbször nem a mértéke okoz gondot, sokkal inkább az, hogy egy-egy munkavállalónak fogalma sincs, miért épp annyit keres, amennyit, s az is felmerül, vajon ha jobban dolgozna, akkor több pénzt kapna-e? A fizetés, a teljesítmény elismerése, az előrelépési lehetőségek – ezek a legfájóbb pontjai a hazai munkavállalóknak, leginkább ezekre panaszkodnak, míg a legpozitívabban munkakörnyezetükről, kollégáikról és közvetlen felettesükről nyilatkoznak. Meglepő, de a legjobb munkahelyeknél is a legfájóbb pontok közé tartozik a fizetés és a karrierlehetőség, vagyis a top 9 vállalat dolgozóinak sem emelkedik hetente a fizetése, és nincs minden hónapban előléptetés, valamit mégis jobban csinálnak, mint az átlagos foglalkoztatók, hisz náluk nagyobb a dolgozói elégedettség.

A hazai HR-szakemberek közel nyolcvan százaléka úgy gondolja, a tehetségek vonzása és megtartása a szakterület legégetőbb kihívása, amellyel vállalatuknak szembe kell néznie az elkövetkező időszakban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.