BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A mobilhang és a fizetős tévé a nyerő

Távközlés. Korábban meghatározó tendenciák értek véget 2009-ben a magyar távközlési piacon, már a mobil-előfizetések piaca is telítődött, az ADSL egykori látványos növekedési üteme pedig lelassult. Ezzel egyidejűleg más tendenciák kerültek előtérbe, így egyre népszerűbb a mobilinternet, illetve lassan a digitális televíziózás is beépül a köztudatba.

A magyar háztartások körében a távközlési szolgáltatások közül a mobilhang- és a fizetős tévészolgáltatás áll a lista élén. Mára már a háztartások több mint egyharmada használja ki a többes szolgáltatásokat tartalmazó előfizetések előnyeit.
A múlt év végén a magyar háztartások több mint egynegyede, azaz egymilliót kicsivel meghaladó háztartás rendelkezett valamennyi távközlési szolgáltatásra – televízió, internet, vezetékes telefon és legalább egy saját finanszírozású mobiltelefon – szóló előfizetéssel. A hazai családok mindössze 2 százaléka, körülbelül 90 ezer háztartás viszont semmilyen szolgáltatásra nem fizetett elő – derül ki a GfK Hungária legutóbbi felméréséből.
A négy távközlési szolgáltatás közül – telítettsége ellenére is – a mobilhangpiac a legkiterjedtebb, hiszen a háztartások 87 százaléka, több mint 3,4 millió rendelkezik legalább egy olyan mobil-előfizetéssel, amelynek költségeit a háztartás, a család tagjai gazdálkodják ki havonta. Második helyen a mintegy 3,11 millió háztartásban megtalálható fizetős tévészolgáltatás áll. Csupán minden ötödik háztartás „kerüli meg” ezt a szolgáltatást a szabad hozzáférésű földi műsorszórásra való csatlakozással.
A folyamatosan zsugorodó vezetékes hangpiac 2009 végére már csak a háztartások 55 százalékában volt jelen, így alig 2,11 millió háztartás tudott vezetékes telefonon keresztül hívásokat fogadni vagy kezdeményezni. Mindeközben közel 1,8 millióra nőtt azon háztartások száma, amelyek saját előfizetés révén tudtak fellépni a világhálóra. Bár az internet-előfizetők táborának növekedése erőteljesen lassul – a háztartások megszorító intézkedései és a piac telítődésének következtében –, a mobilinternet-piac első igazán sikeres évét tudhatja maga mögött. A múlt év decemberére ugyanis közel 190 ezer háztartásban már mobileszközök segítségével is csatlakozhattak az információs szupersztrádához. A Nemzeti Hírközlési Hatóság december végén 715 ezer előfizetésről számolt be. A különbség oka, hogy egy háztartásban több mobilinternet-előfizetés is előfordulhat, illetve a GfK Hungária felmérése kifejezetten a lakossági piacra irányult, az üzleti típusú előfizetéseket nem vizsgálta.
A felmérés eredményei szerint a magyar háztartások a mobilhang- és a fizetős tévészolgáltatásról tudnának legnehezebben lemondani, ha a kedvezőtlenre forduló gazdasági helyzetük ezt megkövetelné. A tévészolgáltatás az esetek egy részében még a mobilhang-szolgáltatásnál is fontosabb, hiszen az egyéb, költségesebb kikapcsolódási formák háttérbe szorulásával jelenleg a háztartások szórakozásának központi elemét jelenti.
Több kutatás is rámutat arra, hogy a háztartások elenyésző részében van jelen egyszerre a vezetékes és a mobilinternet-technológia, így mára már nyugodtan kijelenthető, hogy a két technológia versenyez egymással. Ezt igazolja az is, hogy a mobilinternetezők több mint 60 százaléka hozzáférését elsősorban otthon és nem a lakás falain kívül vagy útközben használja.
A magyar háztartások több mint egyharmada már él az úgynevezett kettős, hármas vagy négyes szolgáltatási csomagokban rejlő előnyökkel. A háztartások többsége az ilyen konstrukcióktól elsősorban megtakarítást vár, de nem elhanyagolható szempont az egyszerű, egykapus ügyintézés és a havi egyszeri számlabefizetés sem. Az ilyen, úgynevezett csomagolt szolgáltatásokat tartalmazó ajánlatok egyre népszerűbbek a magyar piacon annak ellenére, hogy a potenciális előfizetőknek még le kell küzdeniük a „kiszolgáltatottságból” adódó félelemérzetüket. Az viszont látható, hogy már rövid távon is érvényesülhet azon szolgáltatók versenyelőnye, amelyek ilyen ajánlatokkal tudják előfizetőiket megszólítani. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.