BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

LESZ: a sztrájkolók védték meg a MALÉV-gépeket a szétfagyástól

A cégvezetés tegnap késő esti javaslata nem hozott újdonságot, a szabálytalanságok sorozata azonban folytatódik. Az érintett területeken csaknem teljes körű támogatottsággal, egyszerre 100-120 fő részvételével folytatódik ma is a sztrájk - olvasható a szakszervezet közleményében.

Ígéretéhez képest több órás késéssel, tegnap este küldte el ajánlatát Limburger Lóránt, a Malév GH igazgatója a LESZ-részére. Az anyag csalódást keltő volt: abban továbbra is a fizetések jelentős csökkentése szerepel, ezért ebben a formájában a dolgozók számára elfogadhatatlan.

A sztrájkolók tegnap este sokmilliós kártól mentették meg a légitársaságot. A Malév-repülőgépek vízrendszerének önkéntes leeresztésével megvédték azokat a szétfagyástól. Úgy tűnik, a cégvezetés energiáit a sztrájk jogellenes megtörésének kísérlete köti le, és nem gondolnak az ilyen alapvető feladatokra sem. Ugyanilyen mulasztás volt, hogy a parkoló repülőgépektől azok feltöltése után nem vontatták el a lépcsőket. Ez a LESZ szerint a technológiai utasítás megsértése, és biztonsági kockázatot jelent – immár napok óta - áll a szakszervezet közleményében.

A LESZ továbbra is fenntartja, hogy jogellenesen alkalmaznak sztrájktörőket. Nem elfogadható a cégvezetés kijelentése miszerint „csupán” alvállalkozókról van szó. A jog szempontjából édesmindegy, hogy sztrájk idején milyen státuszban vesznek fel új munkaerőt: a rendes alkalmazottak, a kölcsönzött munkaerő vagy az alvállalkozók dolgozóinak bevetése egyformán a sztrájk akadályozása, tehát törvénytelen.
A megengedettnél jóval több időt szolgálatban töltő középvezetők alkalmazása számukra idegen munkakörökben kockázatos, jogszerűtlen és elfogadhatatlan.

A szakszervezet információi szerint legalább egy sztrájktörő 18 órát dolgozott tegnap, ma hajnalban pedig – néhány órás pihenés után – újra munkába állt. A szakszervezet úgy értesült, hogy több sztrájktörő az adott típusra érvényes nehézgép-kezelői képesítés nélkül használt berendezéseket. A LESZ minden tudomására jutott esetről jegyzőkönyvet vett fel. A szakszervezet hiába kérte tegnap a Munkaügyi Felügyelet és a Légügyi Igazgatóság azonnali helyszíni vizsgálatát, de remélhetőleg erre ma sor kerül.
A mai egyeztetés előtt a szakszervezet azt reméli, hogy a stabilan nyereséges cég vezetése végre olyan javaslatot tesz le az asztalra, ami révén elkerülhető a bérek értékvesztése 2010-ben. A LESZ továbbra is fenntartja, hogy ha a vállalatnál megtakarítási lehetőségeket keresnek, akkor nem az erőn felül teljesítő dolgozók bérét kellene csökkenteni az elmúlt évek elmaradt emelései után. A menedzsment létszáma nagyobb, hatásfoka kisebb az elvárhatónál, amit az elmúlt időszak hibás döntései is megmutattak.

A szakszervezet értesülései alapján elmondható, hogy az elmúlt években a cégcsoport nem a legjobb döntéseket hozta meg üzemanyag-vásárláskor, tanácsadói és szakértői szolgáltatások igénybevételénél és eszközbeszerzésekkor.

A külsős munkaerő alkalmazása is aggályos: több esetben egyértelműen olcsóbb lett volna házon belül megoldani a feladatokat, mint munkaerőt kölcsönözni, vagy kívülről – például crew-car – szolgáltatásokat igénybe venni. Így kerül évente összesen több százmillió forint a Tisza-Mobil és Art Nívó nevű cégekhez és alvállalkozóikhoz, akiknek sztrájktörő munkásai jelenleg is dolgoznak a Malév GH-nál.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.