A tömegközlekedést használók egy része az elmúlt körülbelül egy hétben nem volt könnyű helyzetben. A hirtelen és nagy mennyiségben érkező hó megnehezített a közlekedést, a BKV-nál pedig pár napja rendkívüli mértékben megnövekedett az autóbuszok meghibásodási aránya. Emiatt kedd reggel 270 busz maradt garázsban, mivel a sofőrök nem vállalták a munka felvételét a szerintük nem megfelelő állapotú járművekkel. A közlekedési vállalat saját értetlenül áll a meghibásodások előtt és nem zárja ki, hogy szándékosság áll ezek mögött. A cég ezért egy úgy nevezett Szuper Kontroll Csoport felállításáról döntött, amelynek feladata buszok műszaki állapotának ellenőrzése a műszak kezdetén és végén. A BKV szakszervezetei és vezetősége között jelenleg sincs megállapodás, ezért január 12-től hivatalosan sztrájkot kezdenek a munkavállalók.
A kérdés az, hogy számíthatnak-e kártérítésre a közlekedési cégek utasai, tekintve, hogy számukra valószínűleg mindegy, hogy a járat késését vagy kimaradását mi okozta.
A MÁV esetében a válasz az esetek többségében igen. Mint arról a cég tájékoztatott, a 15 percet meghaladó késés esetén a pót- és vagy helyjegyköteles vonatoknál a pénztárakban visszatéríthető a pót- és vagy helyjegy ára.
Kártérítést a pótjegy, helyjegy köteles szerelvények esetében van lehetőség kérni 30 percet meghaladó késés esetén. A kártérítés összege nem haladhatja meg az utas menetjegyárának vonat kimaradása esetén a tizenötszörösét, 30 percet meghaladó késedelem esetén az ötszörösét. Kártérítés esetén utasainknak egyértelműen bizonyítania kell az elszenvedett kárt. A kártérítések minimális összegét egy uniós rendelet határozza meg. Eszerint 60-119 perc késéssel közlekedő pót- és/vagy helyjegyköteles vonatoknál a menetjegy összegének 25 százalékát, a 120 perces, vagy azt meghaladó késések esetén, ezeknél a személyszállító vonatoknál a menetjegy összegének 50 százalékát kell késés miatti térítésként megfizetni az utasok részére.
A Volánbusz Zrt. szintén kártérítést fizet harminc percet meghaladó késés vagy járatkimaradás esetén, de a feltételek részletese jelen esetben szükségtelen, mivel – mint az a társaság megerősítette – a hó a működési körén kívüli, elháríthatatlan körülménynek számít, ez pedig mentesíti a vállalatot a kártérítési kötelezettség alól. Ugyanebbe a kategóriába tartozik a köd, a jog, az útelzárás és a torlódás is.
A BKV esetében a helyzet érdekes, mivel a kötöttpályás közlekedési eszközökre más szabály (270/2009 kormányrendelet) vonatkozik, mint a buszokra. Előbbiek esetében az utasokat kártérítés illeti meg 30 percet meghaladó késés esetén. A kártérítés összege késés estén legfeljebb a menetjegy árának ötszöröse, járatkimaradáskor annak tizenötszöröse. A buszközlekedésre vonatkozó 1981-es minisztertanácsi rendelet viszont csak a távolsági járatok vonatkozásában határoz meg kártérítési kötelezettséget, feltéve, ha nem áll elő rendkívüli és elháríthatatlan akadály.
Kérdés persze, hogy a BKV-nál jelenleg tapasztalható helyzet hogyan minősíthető? A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) hatóságként nem járhat el ilyen ügyekben, ezért a szervezet kommunikációját irányító Kathi Attila szakjogászként nyilatkozott lapunknak. Mint mondta, ex lex helyzetről van szó, mivel a szolgáltatási problémák előreláthatósága vitatható. Egyrészt hivatalosan nem kezdődött meg a sztrájk, másrészt a szakértő szerint a jelenlegi előrejelzési technikák mellett nem jelenthető ki biztosan, hogy a hóesés nem volt előre látható. Az előreláthatóság azért fontos, mivel kizárja a rendkívüli és elháríthatatlan akadályra való hivatkozást. A helyzet viszont akkor sem sokkal könnyebb, ha bizonyítottnak tekintjük, hogy a helyzet előre látható volt. A BKV hoppon maradt utasai kártérítési igényt nyújthatnak be a céghez, de ennek elutasítása esetén csak polgári peres eljárással érvényesíthetik igényüket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.