BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új üzleti modellek kellenek: a fogyasztók gyártják a terméket

A globalizáció és az új technológiák arra ösztönzik a vállalatokat, hogy új üzleti modelleket keressenek a hatékonyság, a versenyképesség, az agilitás és a növekedés fokozása érdekében - állapítja meg a davosi Világgazdasági Fórumon is előadó Accenture tanulmánya.

A globális gazdaságban nemrégiben bekövetkezett zavarok által kiváltott fokozódó globalizáció és az új informatikai technológiák felgyorsulásának kombinációja arra ösztönzi a vállalatokat és kormányzatokat, hogy új üzleti modelleket keressenek annak érdekében, hogy megfeleljenek a hatékonysággal, versenyképességgel, rövid távú agilitással és hosszú távú növekedéssel kapcsolatos felfokozott igényeknek. Ez az Accenture által a Világgazdasági Fórumon nyilvánosságra hozott tanulmány egyik kulcsfontosságú megállapítása. 

A világszerte több mint 400 üzleti vezető megkérdezésén, valamint az üzleti és technikai fejlemények éveken át tartó helyszíni elemzésén alapuló tanulmány szerint az olyan éretté váló technológiák, mint a számítási felhő, a mobilkommunikáció és a kollaboratív számítástechnika fogják biztosítani a vállalatok számára azt a “rejtett kapcsolati hálót”, amelyre szükségük van, hogy versenyben maradjanak egy többpólusú világban, amelyben a feltörekvő piacok kihívást jelentenek a fejlettebb gazdaságok hagyományos erejének. 

Végig a globális gazdasági válság során a feltörekvő piacok rugalmasságot tanúsítottak, és ugyanúgy – ha nem jobban – állták a vihart, mint a fejlettebb piacok; ennek okai az erőteljes helyi növekedés, a nagyon versenyképes költségstruktúrák és az a képesség, hogy alacsony árszinteken tudják kiszolgálni ügyfeleiket. Ez a kihívás nem kerülte el az Accenture által megkérdezett vezetők figyelmét: 88 százalékuk elismerte, hogy vállalatuk nem tett eleget annak, hogy hatékony stratégiai válaszokat dolgozzanak ki az új, bomlasztó üzleti környezetre.

Arra a kérdésre, hogy a következő  öt évben mely tényezőknek lesz a legjelentősebb hatása az üzletre, a megkérdezett vezetők 41 százaléka azt mondta: a feltörekvő piacok új szereplőinek méretbeli és hatáskörbeli növekedése, ezt követi az informatikai képességek növelése (35 százalék) és a fejlett piacok lassúbb gazdasági növekedése (27 százalék). A válaszadók azt is mondták, hogy a jövőbeni informatikai fejlődés által támasztott legjelentősebb kihívás a beszállítók, üzleti partnerek és ügyfelek komplex hálózatának kezelése (37 százalék), ezt követi a bizalmas információk és adatok védelme (28 százalék) és a technikai és elemzési szempontból egyaránt képzett munkatársakért folyó versengés (27 százalék). 

A tanulmány, mely a “A globális kapcsolatoktól a globális hangszerelésig: A jó teljesítményhez vezető jövőbeni üzleti modellek, ahol a technológia és a többpólusú világ találkoznak ” címet viseli, megállapítja, hogy a recesszió utóhatásaként az új technológiák és stratégiák hatékony alkalmazásának kombinációja révén új gazdasági érték teremtődik, megfelelve ezáltal a globalizáció dinamikájának. Az Accenture által megkérdezett üzleti vezetők két fejleményt emeltek ki, amelyek a következő öt évben a legjelentősebb hatást gyakorolják az üzletükre: a feltörekvő piacokról származó új piaci szereplők méretbeli és hatáskörbeli növekedése, valamint az új informatika által biztosított megnövekedett képességek.

“Ezek az erők együttesen sürgetik annak a szükségességét, hogy a vállalatok uralják az üzlet öt kompetitív és összefüggő dimenzióját: új fogyasztók, tehetség, innováció, tőke és erőforrások,” nyilatkozta Mark Foster, az Accenture Globális Piacok és Vezetői Tanácsadás részlegének vezérigazgatója. “Kutatásunk azt mutatja, hogy a jó teljesítményűek mind a fejlett, mind a feltörekvő piacokon arra törekednek, hogy olyan biztonsággal és ütemben hasznosítsák az informatikát, amely megadja nekik azt a flexibilitást, hogy átalakítsák üzleti modelljeiket és élen maradjanak a versenyben, amikor új gazdasági körülmények lépnek fel.”

A tanulmány szerint egyre gyakrabbak a gazdasági hatalmi egyensúlyeltolódások a vállalatok és egyének, valamint a nemzeti gazdaságok között, nagyobb üzleti komplexitást teremtve azáltal, hogy több embertől lehet vásárolni, illetve többeknek lehet eladni, és több versenytárs van. Ugyanakkor ez a komplexitás a gazdasági értékteremtés többféle módozatát mozdítja elő. Az Accenture hat piacformáló kölcsönhatást azonosított, amelyek képesek új gazdasági értéket teremteni:

A fogyasztók bevonása a termelésbe. A vállalatok egyre több lehetőséget találnak arra, hogy együttműködjenek az ügyfelekkel és a beszállítókkal olyan területeken, mint például a termékek közös gyártása és ötletek gyűjtése az innovációs folyamat részeként.
 
Új hidak a termelők és fogyasztók között. A közvetítők arra használják a technológiát, hogy új hidakat létesítsenek a termelők és fogyasztók között, segítenek a vállalatoknak az általuk kiszolgált piacok bővítésében, különösen a feltörekvő piacok gazdaságaiban. A tanulmány keretében megkérdezett üzleti vezetők közel hatvan százaléka nyilatkozott úgy, hogy a fogyasztókhoz való jobb kapcsolódás jelentős vagy nagyon jelentős hatással lenne az iparágukban zajló versenyre a következő öt évben; az arány nagyobb volt a feltörekvő piacokon működő vállalatok vezetői körében, mint a fejlett piacokon működő vállalatok vezetői esetében (68 százalék, illetve 56 százalék)
 
A business-to-business (B2B) kereskedelem új formái. A B2B tevékenység új formái válnak lehetővé technológiai szempontból, előmozdítva az “e-piacok” ígéretét, amelyek egy évtizede kerültek először szóba. A hongkongi Li & Fung például arra használta az informatikát, hogy hagyományosan belsőleg, kis- és nagykereskedők által nyújtott szolgáltatások globális, horizontális szolgáltatójává változtassa magát – ilyen szolgáltatások például az ellátási lánc menedzsment, a termelés és az üzemeltetés. Ez egy különösen erőteljes trend, amely elősegíti a költségstruktúrák változatosabbá tételét ebben a változékony világban.
 
Fogyasztók között megosztott tartalom. A technológia lehetővé teszi a hasonló gondolkodású fogyasztók számára, hogy együttműködési struktúrák sokaságát hozzák létre, amelyek több országon és régión ívelnek át annak érdekében, hogy információt cseréljenek, értékeljék a termékeket és szolgáltatásokat, valamint beszerzéseket eszközöljenek. Az Accenture kutatása feltárta, hogy a vezetők 57 százaléka úgy gondolja, a jól informált fogyasztók növekvő alkuereje jelentős hatással lesz az iparágukban zajló versenyre a következő öt évben. A feltörekvő piacokon működő vállalatok üzleti vezetői különösen figyelnek erre a trendre, 67 százalékuk nyilatkozott így, míg a fejlett piacokon a vezetők 52 százaléka mondta ezt.
 
„Peer-to-peer” termelés. Az egyének csoportokat alkothatnak, amelyek termékeket és szolgáltatásokat hoznak létre annak érdekében, hogy csökkentsék a meglévő beszállítók piaci erejét vagy hogy nagyobb befolyást gyakoroljanak arra, hogyan gyártanak vagy fogyasztanak egy terméket vagy szolgáltatást. A nemzetközi „peer-to-peer” mikrofinanszírozási platformok a kölcsönzés új formáit teszik lehetővé a kisvállalkozók számára a magas növekedési ütemű gazdaságokban.
 
Együttműködő  fogyasztás. Az ismeretségi hálózatok növekedése és a digitalizáció lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy csoportokat alkossanak, amelyek felfokozzák alkuerejüket. A 2003-ban alapított sanghaji Liba.com, amely mindenfélét árul festékektől csillárokig, jelenleg 1,6 millió taggal rendelkezik. A Liba.com weboldalának naponta 300 000 egyedi látogatója van, és havonta körülbelül 30 000 tranzakciót bonyolít a csoportos vásárlási események során Pekingben, Sanghajban, Kantonban és máshol.
 
Foster szerint a vállalatok – annak érdekében, hogy a gazdasági érték és növekedés új formáit hozzák létre – kihasználhatják a termelés, kollaborálás és fogyasztás ezen új kombinációinak bármelyikét vagy mindegyikét azért, hogy a versenytársakat megelőzve átalakítsák üzleti modelljeiket. 

“Válaszul az újabban bonyolulttá és versenyképessé vált ökoszisztémákra a vállalkozások kénytelenek lesznek újraértékelni hagyományos szerepeiket és a hagyományosan követett értékforrásokat” mondta Foster. “Ugyanakkor a szervezeteknek nagyszerű lehetőségük van arra, hogy előnyükre aknázzák ki ezeket az új piaci erőket azért, hogy optimalizálják, kibővítsék és átalakítsák üzleti modelljeiket.”

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.