BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A hungarikumok csak nálunk és nekünk világhíresek

Kultikus, de marginális: ez jellemzi a hazai mangalicatenyésztést, amelynek képviselői mától harmadik alkalommal mutatkoznak be a fővárosban. Mint Tóth Péter, a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének vezetője a Világgazdaságnak elmondta: a kuriózumnak számító hús sikerre számíthat a prémium kategóriás élelmiszerek világpiacán, mind a kiskereskedelemben, mind a vendéglátóiparban, ám félő, egy hirtelen volumennövekedés éppen azt az exkluzivitást venné el, amely fő vonzerejét jelenti.

Az újkori mangalicatenyésztés igazi sikertörténet: egy gyakorlatilag már a kihalás szélére sodródott fajtát sikerült ugyanis húsz évvel ezelőtt „újjáéleszteni”, húsa igencsak kelendő külföldön.

A fajta felvásárlási ára is duplája a sertéshúsénak, ennek ellenére a tenyésztők nincsenek könnyű helyzetben. A 2007–08-as, elsősorban a magas takarmányárak miatt bekövetkezett krízist a gazdasági válság és a hazai kereslet visszaesése követte, ráadásul a 2009 óta a génmegőrzésre (vagyis a tenyészállatok megtartására) irányuló, egyedenként 80–150 eurós támogatást sem kapják.

A piacra kerülés nem tudatos stratégia eredménye, igaz, nem is állítják elő ezeket a termékeket olyan mennyiségben, hogy érdemes legyen költséges kampányba kezdeni.

A mennyiség jelenti a fő akadályt a tokaji aszú piacának igazi bővülése előtt is – húzta alá Kiss István, a Tokaj Kereskedőház Zrt. vezérigazgatója is.

Példaként az amerikai Wal-Marttal folytatott tárgyalásokat idézte fel: a világ legnagyobb kiskereskedelmi láncánál akkor érné meg a megjelenés, ha évente nyolcezer raklapnyi terméket, vagyis 6,4 millió palackot tudnának szállítani minőségben és fajtában is egyforma termékből. Ehhez képest, míg a rendszerváltás előtt 35 millió palack került ki minden évben az állami gazdaságtól, ma az éves termelésük mindössze hétmillió palack.

További részletek a holnapi Világgazdaságban

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.