BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Spártai év a légiszállításban

Az elmúlt két évben 34 légitársaság ment tönkre, és a válság hatásai tovább tizedeli az ágazat cégeit. A második világháború óta nem zuhant olyan mértékben a repülővel utazók száma, mint 2009-ben.

Legalább három évre van szüksége a világ légi szállításának ahhoz, hogy az elmúlt hat évtized legsúlyosabb válsága után talpra álljon, közölte Giovanni Bisignani, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) vezérigazgatója. Az iparág egésze az elmúlt tíz évben 50 milliárd dollár veszteséget szenvedett el. Ebből egyedül 2009-re 11 milliárd dollár mínusz jutott, amikor az összesített bevételek 80 milliárd dollárral csökkentek. A sokkoló számokról a szingapúri légi bemutatón nyilatkozott szombaton a Bloomberg szerint.



A IATA legfrissebb adatai szerint a repülővel utazók száma a második világháború óta tavaly zuhant a legnagyobb mértékben. Számos légitársaság mellett – fennállása óta most először - veszteségessé vált például a Singapore Airlines Ltd., a British Airways Plc, „nagy” veszteséget vár a március 31-én záruló üzleti évben, a Japan Airlines Corp. pedig csődvédelmet kért, ázsiai légitársaságok között elsőként.

„Nagyon göröngyös lesz az út”, jelentette ki a légi szállítást két évtizede figyelemmel kísérő Chris Tarry, független londoni elemző. Mint rámutatott, rengeteg kapacitás érkezik az iparágba, ez pedig azt jelenti, hogy az árak és tarifák lemennek, vagyis még nehezebb lesz nyereséget felmutatni. 2010-ben szerinte a nemzetközi légi ipar együtt 5,6 milliárd dolláros veszteség elé néz, vagyis a hatalmas, tavalyi mínusznak a fele még mindig fenyegeti.

Világszerte 3,5 százalékkal esett az utasforgalom 2009-ben, ezen belül Európában, Észak-Amerikában, illetve az Ázsia-Csendes-óceáni térségben a romlás meghaladta az 5 százalékot, állapította meg a 230 légitársaságot képviselő IATA. (A mutatót az utasok számának és a megtett út hosszának összeszorzásával képezik.) A gazdasági lassulás és a hitelválság miatt a személyszállító társaságok két és félévnyi utasszám növekedést veszítettek el, az áruszállítók pedig három és félévnyit, vagyis „2010 újabb spártai év lesz számukra, hiszen tovább kell csökkenteniük kiadásaikat és visszafogniuk kapacitásait”, mondta Bisignani, még korábban.

A vezérigazgató szerint az egy utaskilométerre jutó hozam még ebben az évben is alacsony lesz, és csak jövőre kezd emelkedni. „2008 óta 34 légitársaság szállt ki az üzletből, és további csődök várhatók” – idézett Bisignani a IATA adataiból és előrejelzéséből. Hasonlóan borúlátó Chris Tarry is: „nem hiszen, hogy túl lennénk a válságon. Ha 2009 nehéz volt, 2010 még nehezebb lesz”, jelentette ki.

200 ezerrel több utas repült a Malévvel 2009-ben

Tavaly 6 százalékkal nőtt a Malév forgalma, vagyis az európai átlagnál jobban teljesített. A menetrend szerinti és charter utasokkal együttvéve 3.3 millió utast repített célállomására, s ez még a hosszú távú utasok nélküli mutató, áll a társaság közleményében. Piaci részesedése így két százalékponttal 43,5 százalékra nőtt. Értékelése szerint a javulást a múlt év elején bevezetett, széles közönséghez szóló kereskedelmi stratégiájának köszönhetően érte el. A csúcshónapok – amikor utasforgalma több mint tíz százalékkal bővült – október és december voltak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.