Az időzítés indokául Anders Jensen a recesszió fokozatos lecsengését jelölte meg, bár jelezte, hogy tisztában vannak vele az idén még inkább stagnáló piaccal számolhatnak Magyarországon, de 2011-től már ismét elindulhat a növekedés.
A névváltással pedig itthon is jobban érvényesülhetnek a 174 millió előfizetőt számláló 13 európai és ázsiai országban jelenlévő és a világ hatodik legnagyobb globális mobilszolgáltatójának számító norvég csoport erősségei márkában termékekben egyaránt. A cég egyben bejelentette azt is, hogy elindítja Digitális Magyarország elnevezésű kezdeményezését, amelyben globális technológiai multik és hazai egyetemi kutatóhelyek közreműködésével mintegy 16 projektet indítanak a szélessávú mobilinternetes kommunikációban rejlő lehetőségek kiaknázására.
Az első projektek egyike keretében áprilistól a kínai ZTE Corp. bevonásával a "magyar Telenor" is tesztelni kezdi a mobil-szélessáv negyedik generációját jelképező LTE (Long Term Evolution) technológiát. Anders Jensen a piaci körülmények alakulásától függően 2012-től Magyarországon is lehetségesnek tartja az LTE kereskedelmi bevezetését. A hazai mobilpiacot is sújtó recesszió nyomán a Pannon GSM Mobil Távközlési Zrt. a múlt évet 6 százalékkal kisebb forgalommal és gyengébb jövedelmezőségi mutatókkal zárta. A második legnagyobb hazai operátor 2009-es bevétele 177,0, EBITDA-ja 73,4 milliárd forint volt, utóbbi 3,6 milliárddal kevesebb az egy évvel korábbinál.
A recesszió a beruházásokon is nyomot hagyott. Az ilyen célra fordított Capex 2009-ben 12,9 milliárd forint volt, majd 30 százalékkal kevesebb, mint egy éve, ebből a mobilinternet fejlesztésére közel hárommilliárd jutott. A cég a mobilos adatátvitel egyik legígéretesebb területének véli a gépek közötti kommunikációt, ennek egyik egszemléletesebb példája lehet a „mobilizált” háztartási energiamérő, amely automatikusan küldi a fogyasztási adatokat az illetékes szolgáltatóhoz.
Költséges váltások
A hazai mobilpiac eddigi történetében a mostanin kívül két nagy márka- illetve logóváltás zajlott le, elsőként 2004. májusában a Westel vette fel anyamárkájának a T-Mobile-nak a nevét. Két évvel később a Pannont is "meggyanúsították egy hasonló akcióval", de akkor a mobilszolgáltató végül csak az anyacég logóját vette át. A márka- és logóváltás költségeit mindegyik cég hétpecsétes titokként igyekezett kezelni, az ezzel kapcsolatos találgatások többsége egyenként milliárd forintos kiadást is feltételezett.
További részletek a holnapi Világgazdaságban
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.