Smatko azt mondta, Oroszország üdvözli az európai gázszállítások útvonalainak diverzifikálását és úgy véli, Európa számára annál jobb, minél több gázhoz jut.
Hozzátette, hogy a Déli Áramlat előrehaladottabb állapotban van, mint a Nabucco: megvan hozzá minden szükséges megállapodás és a szükséges gázmennyiség is, s az orosz fél várja, mikor kel versenyre a Nabucco a déli áramlattal.
Korábban Paolo Scaroni, az olasz Eni vezérigazgatója javasolta a két projekt egyesítését a költségek csökkentése céljából. Az Eni a Gazprom fő partnere a Déli Áramlat építésében. A két konszern között azonban gondot okoz, hogy az Eni ellenzi, hogy a Gazprom be akarja vonni részvényesként a francia Gaz de France (GdF) konszernt is, nem utolsó sorban azért, hogy megtörje az Eni bizonyos részletkérdésekben mutatkozó ellenállását.
A Magyarországon is áthaladó Déli Áramlat fő célja a kockázatosnak tekintett tranzitországok - mindenekelőtt Ukrajna - elkerülése. A vezeték a tervek szerint Oroszországból a Fekete-tengeren át Bulgáriába, majd két Ágon Olaszországba és Ausztriába vezet, s kapacitását évente 63 milliárd köbméterre tervezik. A költségeket egyelőre csak becsülni tudják, de a Gazprom legutóbbi közlése szerint várhatóan 8,6 milliárd eurót tesznek ki.
A Nabucco a Kaszpi-tenger térségéből, Oroszország elkerülésével szállítana gázt Európába. A 3300 kilométeresre tervezett vezeték költségeit 7,9 milliárd euróra becsülik. A projekt résztvevői a német RWE, az osztrák OMV, a török Botas, a román Transgaz, a bolgár Bulgargaz és a magyar MOL. A vezetéket a projekt szervezői elsősorban Azerbajdzsánból, Türkmenisztánból és Irakból szándékoznak ellátni gázzal, de még egyik országgal sem születtek konkrét szerződések.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.