Suchman Tamás Sávolyon, a beruházás helyszínén tartott sajtótájékoztatóján beszélt arról is, hogy péntek délután, a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) egyetértésével több sajtóportálon, a személyes adatok takarása mellett nyilvánosságra hozzák a beruházásról készült szakértői tanulmányt. Az anyaghoz a szakértők kommentárokat fognak fűzni, mivel az tíz hónapja készült, és azóta számtalan ponton szigorodtak a feltételek. A beruházásában érintett Magyar Turizmus Zrt. és a bank is európai szinten elismert jogi irodákat és törvényességi szakértőket kért fel a folyamat ellenőrzésére - tette hozzá.
Az MFB-nél nem tudnak arról, hogy pénteken felkerül a bank honlapjára a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. projekt dokumentációjának részét képező tanulmány - mondta az MFB kommunikációs igazgatója pénteken az MTI-nek.
Őry-Kovács Katalin hozzátette: az MFB tartja magát korábbi álláspontjához, azaz feltétel nélkül hozzájárul ahhoz, hogy a tanulmányt bármelyik fél, akár a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft., akár a KPMG Tanácsadó Kft. nyilvánosságra hozza.
Amennyiben a téli leállás után nem indul be újra a pálya építése jövő hét szerdától, akkor nem garantálható, hogy elkészül a próbafutamra és az idei nemzetközi futamot meg lehet rajta tartani - hangsúlyozta Suchman Tamás. Rámutatott, a kormány már tavaly novemberben döntött arról - részben kormányzati szakértői vizsgálatokra, részben az MFB által felkért szakértői cég jelentésére alapozva -, hogy állami garanciát biztosít a sávolyi MotoGP pálya megépítéséhez. Jelenleg még folyik az okiratszerkesztés, és annak hivatalos fordítása, amit követően napokon belül aláírhatják a többoldalú hitelszerződést az érintett felek: a befektetők, a magyar állam, az MFB, a Magyar Turizmus Zrt., és a Dorna (a versenyeztetés jogának tulajdonosa). Mivel az eredeti 5 év helyett 10 évre módosult a pálya versenyeztetési joga, majdnem az összes szerződést át kellett írni - mutatott rá a késlekedés egyik okára.
A politikus az elmúlt napokban a beruházást ért támadásokra reagálva kifejtette, természetes, hogy minden nagy és különlegesnek mondható fejlesztésnek akadnak támogatói és bírálói.
A sávolyi projektet ért kritikákkal kapcsolatban elismerte, hogy azt a kormányzatban nem minden szakember és nem mindegyik tárca támogatta, továbbá, hogy eredetileg arról szólt, hogy a befektető saját erőből és hitelből valósítja meg a beruházását. Közbejött azonban a gazdasági válság, amely módosította a terveket, de nem vette el a befektető kedvét - tette hozzá. A befektető vállalta, hogy 5 milliárd forintnyi saját erő befektetése és 14-15 milliárd forintnyi hitel segítségével megvalósítja a terveket. A beruházás banki hitelének megszerzéséhez kellett az állami garancia, a hitel 80 százalékának erejéig, ami az önerőből is épülő beruházásra tett jelzálogbejegyzéssel jelent fedezetet a bank számára.
Suchman Tamás beszélt arról is, hogy támadók között vannak, akik konkurenciát látnak a sávolyi projektben, egyebek közt a Hungaroring sorsáért aggódók. Közölte, a főversenyek nem kicserélhetők, de nyilvánvaló hogy többféle versenyt és programot kell majd rendezni az új pályán azért, hogy a befektetés minél előbb megtérüljön. Sajnálatosnak nevezte, hogy az utóbbi időben "nem egészen korrekt" médiahadjárat is indult a projekt ellen, elsősorban az Index.hu részéről, és akad olyan párt és civil szervezet, amely valós tájékozódás nélkül fordult a fejlesztés ellen.
Közölte, mivel a beruházás előkészítése törvényes, jogszerű és szakszerű, az érintetteknek tiszta lelkiismerettel kell elviselniük a támadásokat. Hangsúlyozta, a járulékos programokkal a befektetés megtérül, hiszen az eddigi tapasztalatok szerint egy feljövőben lévő, egyre nagyobb érdeklődésre számot tartó sportágról van szó, ahol egy-egy nemzetközi versenyt több mint 200 televízió közvetít, és amit 300-340 millió néző figyelme kísér. Hatalmas marketinget jelenthet ez nem csak a térségnek, hanem az egész országnak - tette hozzá.
Bobek József, Sávoly polgármestere úgy fogalmazott: az elmúlt napokban a beruházást ért támadások miatt úgy érezték a helyiek, hogy minden elveszett, de most kiderült, hogy a hitelszerződés előkészítése zajlik. "Nagy szikla gördült le a szívemről, gondolom hallották" - mondta a polgármester. "Mi nem akarunk még egy Bős-Nagymarost, vagy egy Megyeri hidat, mi fedhetetlen, tiszta beruházást akarunk, amire büszkék lehetünk" - hangsúlyozta, kifejtve azt is, hogy a "pesti fiúk huncutságának" tartja a vidéki beruházások, köztük a sávolyi támadását. Közölte, a Balatonring megvalósítása jó példa lehet arra, hogy vidéken is van esély nagy fejlesztésekre. Beszámolója szerint a sávolyi MotoGP pálya megépítéséért indított aláírásgyűjtési akciójához már több mint 170 önkormányzat jelezte csatlakozási szándékát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.