„Ebben az évben már növekedni fogunk” – jelentette ki lapunknak adott interjújában a 2003-ban kinevezett Pintér István, hozzáfűzve: óvatos optimizmussal tekintenek a közeljövőre, és a lassú növekedést már a mostani vevőállománnyal is el lehet érni. Ám ha a reménybeli vevőkkel jelenleg is folyó tárgyalások eredményre vezetnek, még jobb helyzetben lesz a Rába.
Mindennek előzménye azonban az volt, hogy 2003 és 2008 között nagyjából megduplázódott az árbevétel, megfeleződött a hitelállomány, és az élőmunka hatékonyságát közel 40 százalékkal növelték. Így elég jó erőben találta a cégcsoportot a válság, de még így is mindhárom stratégiai piacán komoly forgalomesést szenvedett el a Rába.
Az Egyesült Államokban több mint 60, a FÁK-országokban 57 százalékkal csökkent a futóműeladásból származó bevétel. Az Európai Unió piacain mind a futómű-, mind az alkatrészüzletág bevételszűkülése az európai teher-, illetve személygépkocsi-piacok visszaesésének mértékével megegyező volt. Ugyanakkor a hazai értékesítés az exportnál kisebb mértékben, 32 százalékkal esett vissza.
„Mindezekre viszonylag korán reagáltunk – 2009-ben a társaság végig csökkentett munkaidőben működött, és így sikerült megőrizni a 2100 fős jól képzett szakemberállományt –, mindhárom üzletág pozitív üzemi eredménnyel zárt, és az év második felére teljes mértékben megszüntettük a visszaeső kereslet miatt túlzott mértékűvé nőtt devizafedezeti ügyletek kockázatát” – hangsúlyozta az elnök-vezérigazgató.
A társaság tavalyelőtti, ötmilliárdos vesztesége 2009-ben 670 millióra csökkent. A nettó veszteséggel kapcsolatos idei célszámmal kapcsolatban a vezérigazgató ugyanakkor azt mondta, hogy a Rába a nemzetközi számvitel szabályai alapján az EBITDA soron méri teljesítményét és persze az EBITDA árbevételhez mért százalékában.
„Még a visszaesés előtt az volt a stratégiai cél, hogy elérjük a 10 százalékot, és ezt 2009-ben 9 százalékra meg tudtuk közelíteni úgy, hogy egy évvel korábban még nem értük el a nyolcat. Tehát a válság ellenére javult a cég eredményessége. Igaz, 900 millió forinttal kevesebb lett az adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény, de a cég hatékonysága és a válságkezelő képessége ebből azért világosan látszik” – mutatott rá Pintér István.
Azt is a sikerek közé számítja a cégvezető, hogy a csoport egyetlen stratégiai partnerét sem veszítette el. Olyan nevek vannak a listán, mint az amerikai ArvinMeritor és a John Deere, az európai Volvo, a Scania és a Claas, az orosz GAZ csoport mellett a Kamaz, Japánban a Sojitz/Isuzu, Magyarországon pedig a Suzuki és a honvédelmi tárca.
A Rába a válság ellenére is befejezte a Gazdaságfejlesztési operatív program 500 millió forintos támogatásával együttesen 2,5 milliárdba került beruházási programját. A kovácsüzemben önállóan, a Busch-Rába Öntöde Kft.-nél vegyes vállalati partnerével közösen modernizációs program ment végbe, mégpedig annak érdekében, hogy a Volvo, a Scania és egyéb nagy márkák igényeit ki tudják elégíteni.
A magyarországi 4-5 buszgyár viszont nem vásárol a győri cégtől. Mint emlékeztetett, korábban az Ikarusok Rába futóművekre és alvázakra épültek. Pintér István szerint „szégyenteljes, hogy Magyarország, amely nem is olyan régen busznagyhatalom volt, ma alig termel, és alig képes exportálni. Pedig megvan az a technológiai tudás, ami a magyar piacot és a korábbi piacokat is el tudná látni” – tette hozzá. Mint mondta, 2010-től megpróbálják a magyar buszgyártókat megszólítani. Erre most érett meg az idő, hiszen a Rába csoport nemzetközi minőséget és technológiát kínál, és nemzetközi kooperációra is képes. Úgy vált például a cég a honvédség beszállítójává, hogy együttműködik a Mercedesszel és az MAN-nal. „Manapság öszszehasonlíthatatlanul nehezebb terveket készíteni, mint a krízis előtt. Az előreláthatóság a korábbi 6-8 hónapról tavaly 1-2 hónapra csökkent, de ma már 3-4 hónapra látunk előre” – vázolta a jelenlegi helyzetet Pintér István, aki úgy tapasztalja, valami megmozdult az iparágban, bár a piac minden résztvevője roppant óvatos. A cég vevőinek jelzései szerint ugyan tapasztalható egy óvatos optimizmus, mely szerint a második negyedévben felgyorsulhat a gazdasági növekedés. Az azonban biztos – a vezérigazgató szerint –, hogy évekbe is beletelik, amíg a világgazdaság a hitelválságot megelőző szintre kapaszkodik.
A személyautó-gyártásban Kína és India az új súlypont, haszonjárműgyártásban pedig régiónk lehet egy állomás aNyugat-Európa és Ázsia között a következő 10-15 évben.
Erre a szerepre készülve hajtotta végre a Rába a beruházásokat, ezt próbálják elérni cégcsoporti szinten.
A személyautó-gyártásban Kína és India az új súlypont, haszonjárműgyártásban pedig régiónk lehet egy állomás aNyugat-Európa és Ázsia között a következő 10-15 évben.
Erre a szerepre készülve hajtotta végre a Rába a beruházásokat, ezt próbálják elérni cégcsoporti szinten.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.