Miután a gazdasági válság 2008 végén az amúgy is gyengélkedő magyar gazdaságot is elérte, 2009 az elmúlt húsz év egyik legnehezebb éve volt a piac szereplőinek. A gazdaság stagnálása és a hitelezés megszorítása pedig 2010-re sem jósol sok jót. Az idén sem várható, hogy visszakapaszkodik a mélypontról a hazai autókereskedelem, mivel még az utolsó remények is szertefoszlottak a márciusi hitelezési szigorítás nyomán.
A gazdasági teljesítmény és a hitelezés visszafogása rendkívül súlyosan érintette a hazai 2009-es abroncspiacokat is: a visszaesés a Prémium kategóriában elérte a 25 %-ot, a Value kategóriában 6,4 százalékos volt a visszaesés, míg a Budget kategóriában az értékesítések volumene 24,5 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól.
Az előrejelzések szerint az idei évben a piac, ha csekélyebb mértékben is, de tovább zsugorodik: a prémium kategória értékesítési volumene 2,5 százalékkal csökken, a Value kategória 1,5 százalékos, míg a Budget kategória 1,9 százalékos visszaesést könyvelhet el.
Ugyanakkor a prémium és a Budget kategória aránya lényegesen nagyobb lesz bevételi szempontból, míg a Value kategória bevétele az elkövetkező években jelentősen szűkülni fog.
Azonban a magyar piac még jócskán tartogat lehetőségeket: míg a környező országokban a kifutó roncsprémiumok miatt az autóeladások száma valószínűleg csökken, addig Magyarországon 2010-ben az autóeladások száma, ha szerényen is, de emelkedni fog: piaci szereplők 60 ezer gépkocsi eladását valószínűsítik, ami azonban még mindig messze elmarad a válság előtti 170 ezres értékesítési volumentől.
A piac kilátásait azonban ronthatja az egyre emelkedő nyersanyagár: miután Indiában a nyersanyag ára végig ralizta a múlt hetet és hétfőn csúcsot ért el. A világ negyedik legnagyobb gumitermelő országában az árakat az alacsonyabb kereslet tarthatja féken: idén a tavalyi évhez képest várhatóan 4 százalékkal csökken a kitermelés.
(X)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.