BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

3D: kulcskérdés a tartalom

Alighogy megindult az elmúlt hetekben a háromdimenziós (3D) tévékészülékek forgalmazása a világon, máris komoly számháborúba kezdtek a nemzetközi elemzők az idei piaci kilátásokat ille-tően. A legóvatosabbnak a Futuresource Consulting bizonyult, szakértői szerint ebben az évben világszerte 1,5 millió 3D-s televízió eladásával lehet számolni, ugyanez a mutató a Display Search szerint akár 2,5 millió is lehet. A legoptimistább a Digitimes Research, amely úgy véli, az ez évi kereslet elérheti a négymilliót is, sőt 3D-képes számítógépekből is legalább másfél millióra lesz igény. Abban viszont egyetértenek a piackutatók, hogy az első években főként az amerikai keresletre építhetnek a gyártók, az idén eladandó mennyiség több mint a felének az USA lesz a felvevőpiaca.

Április elejétől már Magyarországon is megjelentek az első háromdimenziós tévékészülékek. Mint korábban lapunkat a hazai elektronikai szakkereskedésekben tájékoztatták, a márkák közül az LG, a Panasonic és a Samsung dobta piacra első modelljeit. Utóbbi márka – amely az idén húsz éve indította el itteni tévégyártását Jászfényszarun, majd jó pár évvel később Gödön is – üzemében már gyárt is 3D-s plazmatévéket.

Májustól kerülnek kereskedelembe a Philips készülékei is, a Sonyra viszont még várniuk kell a márka híveinek, a japán gyártó e heti bejelentése ugyanis első 3D-s tévéjének a világpremierjét is csak júniusra teszi.

Az itthoni választék képernyőméretben a 40-től 63 colosig terjed, az árak is ennek arányában változnak, a legolcsóbb modell félmillió forintba kerül, a nagyobb képernyőjűekért viszont akár kétmilliót is kérhetnek a kereskedők.

Ahhoz azonban, hogy az új technológia terjedése beváltsa a piackutatók és a készülékgyártók reményeit, szükség van megfelelő 3D-s tartalmakra is. Erre mutatott rá az elmúlt napokban Budapesten tartott előadásában Bill Foster, a Futuresource Consulting technológiai tanácsadója is. A szakértő a Panasonic magyarországi 3D-s premierjén vett részt.

A tartalomipar szereplői is elindultak már, de a készülékgyártóknál jóval lassabb ütemben. A filmipar fellegvára, Hollywood ez évre mintegy harminc nagy formátumú háromdimenziós alkotást ígért. Hozzáértők szerint a technológiát maguk az operatőrök is most tanulják, a 3D-s felvevőket a hagyományosokétól eltérő módon kell kezelni, hogy igazán jó képminőség szülessen.

A készülékipar az idei év nagy részében még csak kísérleti adásokban számíthat a tévécsatornákra, közülük elsőként a DirecTV, a BSkyB, a SkyLife és az Eurosport tett erre ígéretet. Utóbbi a közelmúltban megállapodott a Panasonickal és az Orange távközlési céggel, hogy a francia nyílt teniszbajnokság, a Roland Garros májusi versenyeit 3D-ben is megtekinthetik a rajongók. Aztán jön a nyári focivébé, amelytől az idei legnagyobb felfutást remélik a készülékgyártók. További tartalmat hozhatnak a 3D-s játékok, ezekből az idén már több mint százféle megjelenése várható világszerte. Szakértők szerint ugyanakkor az idén és jövőre inkább csak az új technológiákért rajongókra számíthatnak a kereskedők és a gyártók, az azt követő években viszont a verseny erősödése és az árak esése miatt szélesedhet a vevőkör.

Középtávon viszont már jóval nagyobb lehet a várakozás, becslések szerint öt év múlva az eladott készülékek száma elérheti a 80 milliót, ez évi 80 százalékos piacbővülést feltételez. Az elemzők a háromdimenziós technológiának az iparág fejlődésére kifejtett hatását egyenesen azzal vetik össze, amit annak idején a fekete-fehér technológiáról a színesre való átmenet jelentett.

Szemüveget a nézőknek!

A háromdimenziós élmények átélése a technológia mai szintjén speciális szemüveg nélkül még nem megy. A szemüveg nélküli változatra szakértők szerint még jó néhány évet kell várni. Addig is ésszerű lenne, ha a mérnökök úgy terveznék ezeket a kiegészítőket, hogy azok többféle márka készülékeihez is használhatók legyenek.

A gyártók nem egységesek abban a kérdésben sem, hogy a tévével együtt adják-e ezeket a látóeszközöket, s ha igen, hány darabot. Vannak márkák, amelyek eggyel, vannak, amelyek kettővel szállítják.

A szemüveg külön is megvásárolható, típustól függően 20–29 ezer forint közötti áron. A 3D-s készülékekhez négyféle szemüvegváltozatot is terveztek a mérnökök, ezekből az idén várhatóan 12-15 millió pár is elkelhet.

A már idézett amerikai szakértő, Bill Foster szerint a legjobb képminőséget az úgynevezett aktív záras technológiájúak adják.

A gyártók nem egységesek abban a kérdésben sem, hogy a tévével együtt adják-e ezeket a látóeszközöket, s ha igen, hány darabot. Vannak márkák, amelyek eggyel, vannak, amelyek kettővel szállítják.

A szemüveg külön is megvásárolható, típustól függően 20–29 ezer forint közötti áron. A 3D-s készülékekhez négyféle szemüvegváltozatot is terveztek a mérnökök, ezekből az idén várhatóan 12-15 millió pár is elkelhet.

A már idézett amerikai szakértő, Bill Foster szerint a legjobb képminőséget az úgynevezett aktív záras technológiájúak adják. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.