BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nehéz a kínai piacra jutni

Nehezen tudnak profitálni a kínai aszályból a magyar gazdálkodók – vélik a lapunknak nyilatkozó szakértők. Pedig az ázsiai óriásnál az elmúlt száz év legnagyobb szárazsága pusztít, amely az illetékesek szerint 24 millió ember vízellátását veszélyezteti, főleg az ország délnyugati részén.

A tengeri kikötőkig történő szállítás magas ára, illetve a nagy távolság is akadályozza a magyar gabona kínai piacának erősödését – véli Skáre Balázs, a Solar Capital elemzője. Az árupiaci szakértővel egyetért Vancsura József, a Gabonatermesztők Országos Szövetségének elnöke is, aki többször hangsúlyozta: a tengerig tartó út komoly versenyhátrányt jelent – nemcsak a kínai piaci lehetőségeket hátráltatja, hanem általában a nagyobb távolságra (például a Közel-Keletre) történő exportot is. Tonnánként minimálisan ötezer forint körüli kiadással számolnak, ez az adóterheken felül is alaposan megdrágítja a termények önköltségét, különösen a külpiacokon amúgy keresett kukoricáét.
Vagyis jóval valószínűbb, hogy a kínai terméskiesés inkább a jóval közelebbi Ausztrália vagy az amerikai kontinens exportőreinek kedvez, a magyar termelők esetében rendkívüli mértékben kellene csökkenteni az árakat, hogy versenyképesek legyenek ezen a piacon – véli Skáre Balázs. Az elemző ugyanakkor hozzátette: a hazai termények piacát nagyban meghatározó világpiaci árakat sem emelte meg eddig a kínai aszály. Ez egyelőre nem is várható, hiszen az amerikai (akár génmódosított) búza ára nyomott, és nem is látszik komolyabb emelkedés.
Hasonló a helyzet a kukoricánál is, amely esetében a prognózisok a tavalyinál kedvezőbb képet vázolnak. A világ exportjának 56 százalékát adó Egyesült Államok, illetve Ukrajna esetében is nő a termőterület az idei szezonban, és a kedvező időjárás is megfelelő terméssel kecsegtet. A készletek prognosztizált növekedése pedig inkább lefelé nyomja a világpiacon a kukorica árát: az Egyesült Államokban is csökkenés mutatkozott az elmúlt hetekben, és a Bloomberg elemzői az év további részében sem számolnak komolyabb emelkedéssel: míg 2008-ban még 7 dollár körül mozgott a termény vékánkénti ára, az idén ez a prognózisok szerint legfeljebb 4,2 dollárra emelkedik a mostani 3,5 dollár körüli szintről. Nem véletlen, hogy a takarmánykukorica hazai, az elmúlt hetekben 29 ezer forint körüli tonnánkénti ára is csak minimálisan haladja meg az egy évvel korábbi szintet.
A nagy távolság ellenére azért a kínai piac kecsegtető lehet a magyarországi termelők számára is. Ebben azonban nem az időjárási anomáliák, hanem a kétoldalú kapcsolatok segíthetik őket – véli Vancsura József, aki jelenleg éppen a távol-keleti országban méri fel a lehetőségeket. A Gabonaszövetség elnöke szerint elsősorban a magyar vetőmag-kukorica remélhet jó piacot magának.

Még mindig nincs kínai túrós desszert

Pár héten belül befejeződhet a szabványosítási procedúra, és ezt követően kezdődhet el a Túró Rudihoz hasonló túrós édesség kínai sorozatgyártása – mondta el lapunknak Tóthfalusy Péterné. Az EU-Milk Kft. ügyvezető igazgatója bízik abban, hogy a május elsején nyíló sanghaji világkiállítás nyárra várható magyar napjain már ott lesz az édesség.

A társaság még 2007-ben állt elő azzal, hogy a deszszert helyi igényekhez igazított változatát bevezeti az 1,3 milliárdos kínai piacon. Jóllehet a műszakonként százezer darab desszert és egyéb savós italok (kefir, joghurt) előállítását lehetővé tevő gyártókapacitás készen áll, és az ehhez szükséges engedélyeknek is birtokában van, a kínai élelmezésügyi hatóságok máig nem járultak hozzá a termék piaci forgalmazásához. Ezt az ügyvezető szerint az élelmiszer-politika kiemelt szerepén túl magyarázza az is, hogy a túró teljesen ismeretlennek számít a távol-keleti országban.

A rendes gyártás megkezdésének csúszása állhat a hátterében annak is, hogy a beruházás kínai partnere, a Zhogxing Ltd. elmaradt az Eximbanktól kapott hitel törlesztésével. Bár korábbi sajtóhírek szerint mindez a vállalkozás egészét fenyegette, a technológiát és a gyártáshoz szükséges gépeket biztosító EU-Milk ügyvezetője hangsúlyozta lapunknak: egyelőre tárgyalások folynak a hazai bank és a kínai fél között.

A társaság még 2007-ben állt elő azzal, hogy a deszszert helyi igényekhez igazított változatát bevezeti az 1,3 milliárdos kínai piacon. Jóllehet a műszakonként százezer darab desszert és egyéb savós italok (kefir, joghurt) előállítását lehetővé tevő gyártókapacitás készen áll, és az ehhez szükséges engedélyeknek is birtokában van, a kínai élelmezésügyi hatóságok máig nem járultak hozzá a termék piaci forgalmazásához. Ezt az ügyvezető szerint az élelmiszer-politika kiemelt szerepén túl magyarázza az is, hogy a túró teljesen ismeretlennek számít a távol-keleti országban.

A rendes gyártás megkezdésének csúszása állhat a hátterében annak is, hogy a beruházás kínai partnere, a Zhogxing Ltd. elmaradt az Eximbanktól kapott hitel törlesztésével. Bár korábbi sajtóhírek szerint mindez a vállalkozás egészét fenyegette, a technológiát és a gyártáshoz szükséges gépeket biztosító EU-Milk ügyvezetője hangsúlyozta lapunknak: egyelőre tárgyalások folynak a hazai bank és a kínai fél között. Nehéz a kínai piacra jutni -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.