Az eredményből nyilvánvalóvá vált, a krízis az elmaradottabb régiókat másképp érintette, mint a fejlettebbeket. Ez utóbbiaknál lavinaszerű volt a gazdasági visszaesés – főleg a gépipar és a beszállítói hálózat leépülése –, ám ezt követően viszonylag gyorsan lehetett javulást elérni a termelés átstrukturálásával. Az északkeleti területeken azonban jóval alacsonyabb szintről zajlott le a lassú amortizáció. De ez talán még súlyosabb helyzetet eredményezett, amit jól jelez, a megyében csaknem 30 százalékos a munkanélküliség – Miskolcon is csaknem 20 százalék –, ilyen nagy még a rendszerváltás után sem volt, amikor összeomlott a bányászat, a kohászat. A kritikus állapotok miatt gondolták úgy a kamara vezetői, hogy már nem elégségesek a „békeidőben” bevált eszközök, ezért fogtak hozzá a gazdaságfejlesztési koncepció elkészítéséhez – jelentette ki Bihall Tamás. A munkába bevontak ezer vállalatot, önkormányzatokat, egyetemi kutatókat, intézményeket, a pontos adatok megszerzése érdekében pedig a KSH-tól és az APEH-től is segítséget kértek. Hosszú, alapos munka eredményeként készült el az anyag, amelyet március végén fogadott el a kamara.
A dokumentum a helyzetelemzést követően kitér arra, hogy négy ponton kellene beavatkozni a gazdasági szerkezetbe. Az első a gazdaságfejlesztés. A szakértők megállapították, hogy a megyében a vegy-, a gép-, az energetikai, valamint a környezeti ipar a húzóágazat, ezért ezekhez kell rendelni az uniós és a kutatás-fejlesztési forrásokat, ezekhez kell kapcsolódnia a szakképzésnek. S jobban kell figyelni a hozzáadott értékre, hiszen például a hazai vegyipar döntően alap- vagy kevésbé feldolgozott anyagokat gyárt, az igazi hasznot pedig azok a cégek fölözik le, amelyek jelentősen növelik a termék értékét. Azt is megállapították – fűzte hozzá az elnök –, hogy a foglalkoztatást három területen lehet bővíteni. Ezek: az építőipar, a falufejlesztő agrárium, valamint a turizmus, vendéglátás. A második pont a munkanélküliség csökkentése. A klasszikus munkahelyteremtő programokon kívül külön elhelyezkedési lehetőséget kellene teremteni a pályakezdő fiatalok számára. A közmunkaprogramot pedig ki kellene terjeszteni a vállalkozásokra is, hiszen azoknál sokkal hatékonyabban működne, mint például a kevésbé érdekelt önkormányzatoknál. Harmadikként a megye 15 kistérsége közötti fejlettségbeli különbségek csökkentése a cél. Míg ugyanis Miskolc vagy Sátoraljaújhely viszonylag szerencsésnek mondhatja magát, addig tíz kistérség a leghátrányosabb helyzetű kategóriába tartozik. Idekapcsolódik a közbiztonság kérdése is. Oda jutottunk – fogalmaz a kamarai elnök –, hogy cégek azt fontolgatják, távoznak a sorozatos bűncselekmények miatt, mások pedig épp emiatt álltak el a beruházási szándékuktól. Ezért a bűnözés elleni küzdelemnek kiemelt feladatnak kell lennie.
S lényeges a megtartóképesség is – állítja Bihall Tamás. A megye népessége évi 5-10 ezerrel csökken, s épp a fiatalabb, képzettebb réteg vándorol el nagyobb számban. Ennek már most is súlyos gazdasági következményei vannak, s a helyzet csak tovább romlik, ha nem állítják meg a folyamatot.
Olyan akciókat, programokat kell tehát elindítani, hogy megérje itt maradni, beleértve a megbízható, perspektivikus munkahelyeket, a jó minőségű szolgáltatásokat, a kellemes lakókörnyezetet, a színvonalas kulturális, szórakoztató eseményeket.
A kamara elnöke tudja, a program végrehajtásához rengeteg önkormányzati, állami, uniós pénz kell. De bízik benne, hogy meg tudják értetni a helyi, megyei és országos döntéshozókkal: még mindig ez a sokkal olcsóbb, gazdaságilag, társadalmilag hasznosabb megoldás, mint egy leszakadó, perspektíva nélküli térséget működtetni, a munka nélkül lévő, reménytelen helyzetbe került tömegeket segélyezni. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.