Kíméletlen árverseny robbant ki az elektronikus könyvolvasók piacán, az amerikai felhasználók egyik pillanatról a másikra azzal szembesültek, hogy jóval 200 dollár alatti áron is beszerezhetnek ilyen készüléket. A versenyfutás két új szereplő megjelenéséhez köthető, az egyik az árával, a másik pedig a példátlan népszerűségével kényszerítette lépésre a piac szereplőit.
Az olcsósággal akart pozíciót nyerni magának a Borders könyváruházlánc saját e-könyvolvasója, a Kobo piacra dobásával, hiszen a készülék alapváltozata mindössze 149,99 dollárba került, ráadásul egy „light” verziót is forgalomba hoztak, amelyért csak 119,99 dollárt kell fizetni. A másik új szereplő az Apple iPad, amely ugyan sem árban – majdnem 500 dollárba kerül –, sem funkcionalitásban nem közvetlen riválisa a digitális könyvolvasóknak, de könnyen elcsábíthatja a felhasználókat. Az Apple készüléke látványosabban képes megjeleníteni a letöltött könyveket, mint versenytársai – színes a kijelzője, míg a riválisok eszközeinek egyelőre fekete-fehér –, ráadásul jóval sokoldalúbb is, a készülék ugyanis multimédia-állományok lejátszására és internetezésre is kiválóan használható.
Az új kihívásokra viszonylag gyorsan és szinte egyszerre válaszoltak az amerikai piacot uraló vállalkozások, az Amazon és a Barnes & Noble könyváruházlánc. Az utóbbi mindössze fél évvel a piacra dobást követően 259 dollárról 199-re csökkentette Nook fantázianévre hallgató e-könyvolvasójának árát június végén, emellett megkezdte a készülék egy új változatának forgalmazását is, amelynek ugyan csak wifis internetkapcsolata van, de már 149 dollárért meg lehet vásárolni. Még aznap, hogy a Barnes & Noble bejelentette lépését, az Amazon is csökkentette a Kindle 2 árát, 259 dollárról 189-re.
Az egyértelmű, hogy a fogyasztóknak kedvez a drasztikus árcsökkenés, és az előrejelzések szerint ez az e-könyvolvasók forgalmában is érezhető lesz. A Forrester Research piackutató cég jóslata szerint a tavalyi 3,1 millió után az idén már 6,6 millió ilyen készüléket adnak el világszerte.
A digitális könyvpiac élénkülését mutatja az eMarketer piackutató cég felmérése is, amely szerint a 2006-os 25,2 millió dollárról 2009-re közel 170 millióra nőtt az amerikai kiadók szövetségébe (AAP) tartozó vállalkozások e-könyvekből származó bevétele. A Google is elindítja saját e-könyv-szolgáltatását, a Google Editionst. Lapzártánkkor még nem lehetett tudni, pontosan mikor indul a kezdeményezés, és az üzleti modellről is kevés információ állt rendelkezésre, az viszont valószínű, hogy pusztán a nagy számoknak köszönhetően – több száz millióan használják naponta a cég kereső- és egyéb szolgáltatásait, illetve a Google Books keretében már több mint 12 millió könyvet digitalizált a társaság – komoly hatással lesz a piacra.
A hírek szerint a könyvértékesítésből származó bevétel 63 százalékát kapják majd a kiadók, míg a fennmaradó rész a Google-nál marad, ha közvetlenül a cégtől vásárolnak a felhasználók. Lehetőség lesz arra is, hogy a könyváruházak saját oldalaikon, de a Google Editions rendszert felhasználva értékesítsenek digitális könyveket, ebben az esetben 45 százalék jut a kiadóknak és 55 a kereskedőknek, a keresőcég a bevétel töredék részére tart igényt.
Itthon is megélénkült az e-könyv-piac az elmúlt hónapokban, köszönhetően annak, hogy a Bookline és a Líra összefogott, s létrehozták az eKönyv Kft.-t. Az április végén indult szolgáltatás keretében jelenleg mintegy száz magyar és háromezer idegen nyelvű mű érhető el. Weiler Péter, ügyvezető igazgató szerint több jelentős hazai kiadóval is a megállapodás küszöbén állnak.
Az amerikai piacon tapasztalható árverseny nem befolyásolja az eKönyv Kft. várhatóan az év vége felé a hazai boltokba kerülő készülékének díját – mondta el Weiler Péter. A társaság egy német cégtől veszi a hardvert, így annak árára inkább az árfolyam lesz hatással. Egyelőre úgy tűnik, 80 ezer forint körüli összegért lehet majd megvenni az eszközt, amelyre mobil-internetkapcsolat révén – a T-Mobile-lal júniusban megkötött szerződésnek köszönhetően – közvetlenül is le lehet majd tölteni digitális könyveket az eKönyv Kft. áruházából.
A Magyar Telekomnál 2009 nyarán kezdték el vizsgálni a lehetőségeket, és még annak az évnek a végén piackutatási jelleggel egy adatkapcsolat nélküli e-olvasót piacra is dobtak – mondta el Birck Balázs, a társaság termékfejlesztési osztályának vezetője. A következő lépés az volt, hogy könyvpiaci szereplőkkel összefogva fejlesszék tovább ezt a kezdeményezést.
A t-mobile-os SIM kártyák révén mobil-adatkapcsolat lesz elérhető a német partner által szállított e-könyvolvasókon, de Birck Balázs elmondása szerint az 1-2 megabyte-os digitális könyvek ezzel a kapcsolattal is viszonylag gyorsan letölthetők lesznek. Az eKönyv Kft.-vel együttműködve olyan üzleti modellt dolgoztak ki, amelynek keretében a vásárlónak csak azzal kell törődnie, hogy az adott áron meg akarja-e venni a kiválasztott könyvet, és nem kell foglalkoznia azzal, hogy milyen költséget jelent számára a mobilos adatkapcsolat, annak díja ugyanis benne lesz a megvásárolt e-könyvek árában.
Birck Balázs elmondása szerint nem akarnak készülékspecifikusak lenni, az elképzelések szerint minden olyan eszköz forgalmazójával együttműködnének, amely támogatja az Adobe digitális másolásvédelmi rendszerét (DRM). KZ
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.