A különösen tavaly alaposan visszaeső új ingatlanberuházások miatt mind régebbi létesítményekben kell ellátni az üzemeltetési feladatokat. Ezen ingatlanokban viszont az idő múlásával óhatatlanul egyre több lesz a karbantartási és javítási munka.
A térségben egyébként elsőként Magyarországon jelentek meg a létesítménygazdálkodási szektor szereplői, főként a hazai piacra belépő külföldi társaságok nyomán. Az első szolgáltatók általában takarító- és biztonságtechnikai cégek voltak, amelyek a nagyobb, nemzetközi partnerek igényeihez igazították szolgáltatásaikat. Az 1990-es évek elején már olyan nagynevű társaságok léptek be a hazai facility management piacára, mint a Dussmann, az ISS vagy a Dalkia.
A lassan bővülő magyarországi piacon 1995 után következett be az FM-ágazat felfutása. Az egyes nemzetközi nagyvállalatok leánycégei mindinkább a komplex szolgáltatások kialakítására koncentráltak, ám a kialakult verseny a lassú gazdasági növekedés és az építőipari szektor problémái miatt 2005-re ellaposodott. 2008-ban a jelentősebb FM-cégek a hazai létesítménygazdálkodási piac mindössze 12,39 százalékát tartották a kezükben, s ez az arány 2009-re sem változott érdemben.
Az elmúlt időszakban a hazai létesítménygazdálkodás piaca hozzávetőleg 1860 millió eurós nagyságrendet tett ki. Ebbe nemcsak a komplex szolgáltatást nyújtó nagy, gyakran nemzetközi hátterű FM-cégek számítanak bele, hanem a kis, specializált tevékenységű – takarítási, szerelési, biztonsági szolgáltatást nyújtó – vállalkozások is.
Ami az egyes ágazatok kiszolgálását illeti, egyértelműen az ipari szegmensben tevékenykedik a legtöbb FM-cég (32 százalék), jóllehet a nagyobb társaságoknak gyakran kell osztozniuk a megbízásokon a kisebb, helyi érdekeltségű társaikkal, leggyakrabban a takarítási és egyéb tisztítási tevékenységekben. Jóval kevesebben, de relatíve még mindig elég sokan kötődnek szolgáltatásaikkal az üzleti és kereskedelmi szférához (16 százalék), valamint a pénzügyi szektorhoz (18). Az egészségügyi létesítmények esetében viszont meglehetősen szegényesnek mondható az FM cégek részvétele (10 százalék).
A szakma összesítése szerint az ingatlanok üzemeltetéséből a legnagyobb szeletet – 59 százalékot – az úgynevezett „soft” szolgáltatások hasítják ki. Azok, amelyekhez nem szükséges nehezebb fizikai munka. A második helyen, 33 százalékkal a „hard”, azaz a keményebb fizikai munkát igénylő fenntartási, üzemeltetési tevékenységek állnak. Míg a maradék 8 százalékot az úgynevezett egyéb adminisztratív szolgáltatások fedik le. A komplett facility management szolgáltatások iránt egy ideje nem túlzottan nagy a kereslet a hazai piacon, leginkább a relatíve magas áruk miatt. A könnyebb munkákra általában a hazai, kisebb cégek kaphatók, amelyek piaca hosszú éve relatíve stabil. A nehezebb munkára szakosodott társaságok többnyire szorosan együttműködnek a megbízóikkal, s bár piacuk kisebb, a megkötött szerződések hosszú évre stabil helyzetet biztosítanak a megbízottaknak. Az iparág legdinamikusabban fejlődő szereplői egyértelműen a takarítóvállalkozások lettek, már az 1990-es évek elejétől kezdve.
A tevékenységi kör alapján nehéz megítélni, melyik a három piacvezető cég a hazai facility management ágazatban. Az azonban biztosan elmondható, hogy a speciális szerkezetű piacon a legaktívabb társaságoknak a „soft” szolgáltatók számítanak. A magyar ingatlanpiacon viszont a leggyakoribb megrendelések liftkarbantartásra, elektromos és más épületen belüli infrastrukturális javításokra irányulnak. Kisebb arányt képviselnek az étkeztetéssel és a kerti munkálatokkal kapcsolatos igények.
A régió, különösen a visegrádi négyek viszonylatában 2009-ben a magyar létesítménygazdálkodási piac volt a legkevésbé konszolidált. Ezernyi apró vállalkozás jellemezte a kínálatot, amelyek egy-egy szolgáltatásra specializálódtak. Ma is sok nagy ingatlanüzemeltető alvállalkozói szerződésekkel oldja meg az egyes feladatkörök ellátását. Pedig a hosszabb távú érdekeltségek egyértelműen a komplex facility management irányába mutatnak, mind a magasabb színvonal, mind a költséghatékonyság szempontjából.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.