- Mennyivel nehezebb manapság megtölteni bérlőkkel a bevásárlóközpontokat, mint korábban?
- Sokkal nehezebb. A kiskereskedelmi üzletágban a 2009-es év meglehetősen gyenge volt; a mélypontot viszont egyértelműen az idei első fél évben érte el a piac. A kereskedők adatai alapján egyes termékek, árucikkek esetében akár 20-25 százalékkal is zsugorodott a forgalom tavaly, ám ugyanakkor például a luxuscikkek szinte ugyanúgy fogytak 2009-ben is, mint a korábbi esztendőkben. Az Allee bevásárlóközpont például ebből a szempontból még jókor nyitott tavaly novemberben, ugyanis a bérlőkkel már jóval azelőtt megszülettek a szerződések. A közeljövőben tervezett központok esetében már távolról sem ilyen könynyű a helyzet. Az az „aranykor” pedig, amely 2007-ben az Arena Plaza nyitásának időszakát jellemezte, jó ideig biztosan nem tér vissza.
- Látható-e valamiféle pozitív elmozdulás a finanszírozás területén?
- Néhány hónapja kétségtelenül látható, hogy jobban nyitnak a bankok a fejlesztők felé, de szigorúbbak a feltételeik is, mint hajdan. A kereskedelmi ingatlanoknál is igaz, hogy a bankok a korábbinál jóval magasabb bérbeadottsági szinthez kötik a lehívásokat, de a másik oldalon nemcsak a bankok, hanem a kereskedők is óvatosabbak lettek. A bérleti szerződésekben sokkal jobban odafigyelnek a garanciákra vagy éppen a kilépési opciókra; a lényeg, hogy minimalizálják a kockázatokat.
- Mi lendíthet a piacon?
- Az idei első fél évben a Magyarországon működő kereskedők nagyon gyenge időszakot éltek át. Ha nem is csökkent látványosan a forgalmuk, akkor is legfeljebb stagnáltak az értékesítések. A kiskereskedelmi ingatlanok piacára további nemzetközi kereskedőket kellene csábítani, elsősorban Nyugat-Európából. Akik már itt vannak, még óvatosabbak az újabb nyitásokkal, az új belépők viszont elindíthatnak egy terjeszkedési folyamatot.
- A tengerentúlról nem érkezhetnek kereskedelmi bérlők?
- Magyarországot és a régiót jellemzően csak a nyugati piacok meghódítását követően kezdik el komolyabban „figyelni”.
- Milyen újítást, segítséget fogadnának szívesen a kereskedelmi ingatlanok forgalmazói az új kormánytól, illetve a majd felálló új fővárosi vezetéstől?
- A túlkínálat mérséklődését, persze adócsökkentést, ám a sokak által már megfogalmazott „kívánságlista” mellett leginkább az lenne szerencsés, ha Budapesten a jövőben racionalizálnák az új fejlesztéseket, elkerülve az egymásra épülő, később pedig üresen tátongó bevásárlóközpontokat. Fontos lenne továbbá a belváros fejlődésének elősegítése, támogatása is, ami egyebek mellett nagymértékben befolyásolja a külföldi látogatóknak a városról kialakított képét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.