"Igyekszünk befektetőt találni a hónap végéig. Ha ez nem sikerül, a gyár az év végén bezár" – így összegezte a helyzetet a General Motors antwerpeni gyárának szakszervezeti vezetője a Bloombergnek. A 86 éve működő üzemben az Opel Astra egyik típusát szerelték össze, de áldozatul esett az amerikai konszern költségcsökkentési tervének. A belga gyár ügye nem egyedi eset; 2008 óta 18 amerikai autógyárat zártak be, de Európában egyetlen üzem sem szüntette be a tevékenységét a válság kezdete óta.
Az IHS Automotive elemzése szerint az Észak-amerikai autógyárak kihasználtsága 72 százalékra emelkedett a 2009-es 51 százalékról, míg az európai gyárak kapacitásuk 68 százalékát veszik igénybe, elsősorban a kínai keresletnek köszönhetően. Az autógyárak számára a 80 százalék körüli kapacitás-felhasználás jelenthet profitábilis működést. A Bloombergnek nyilatkozó szakértők úgy látják: ha az európai gyárak nem tesznek radikális lépéseket a hatékonyságuk növelésére, amerikai társaik könnyedén felülmúlják majd őket.
A kontinensen működő cégek közül a Renault áll a legrosszabbul, 62,8 százalékos kihasználtsággal, de nem mutat sokkal jobb eredményeket a Fiat (64,8 százalék) és a PSA Peugeot Citroen (67,4 százalék) sem. Az amerikai Ford előrejelzései szerint az idei évben 14,5 millió új autó talál gazdára Európában, miközben az IHS mérései szerint a kontinens gyárainak kapacitás 27,5 millió autó legyártását teszi lehetővé.
A helyzet súlyosságát mutatja a Fiat átstrukturálási terve: az olasz konszern bezárja szicíliai gyárát, és a kapacitásokat a pomiglianói üzembe helyezi át. Ebben a gyárban az egy dolgozóra jutó autók száma évente 7 darab. Mindeközben a legjobb kihasználtsággal működő melfi üzemben egy alkalmazottra évente 53 autó jut.
A Peugeot eddig csak csökkentette a kapacitást, de nem zárt be egyetlen gyárat sem, a vezérigazgató közlése szerint ez így is marad. A Renault egy üzemből bocsátott el dolgozókat, és a hivatalos álláspont szerint nem tervez további leépítést, hogy készen álljon a jövőbeni keresletbővülésre. A J.D. Power & Associates elemzője ugyanakkor úgy vélte: bár a kormányok akadályozhatják az üzemek bezárását, hosszabb távon nem kerülhetőek el az európai kapacitáscsökkentések.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.