Tavasszal nyitja meg első földgázüzemanyag-töltő állomását a Főgáz Zrt. egy ásványolaj-kereskedő cég meglévő bázisán. Idővel majdani önkormányzati vállalati ügyfelei járműtelephelyein is létesülhetnek hasonló egységek. „Már egy éve elindítottuk az együttműködést a gázüzemű járművek használatáról kilenc fővárosi vállalattal, de a megvalósítás nem halad a remélt ütemben” – mondta lapunknak Bakonyi Tibor, a Főgáz vezérigazgatója. Szerinte a főváros levegője is jelentősen tisztulna, ha a tömegközlekedésben földgázüzemű buszokat használnának. Ugyanakkor az egyeztetések folyamatosak, Bakonyi Tibort épp ottjártunkkor kereste fel a Fővárosi Csatornázási Művek vezérigazgatója. „Hamarosan közbeszerzési eljárás keretében szerzünk be új autókat, lesz közöttük földgázüzemű személy- és kisteherautó is” – tudtuk meg Palkó Györgytől.
A Főgáznak négy földgázüzemű gépjárműve van, ezek feltankolását a társaság Köztársaság téri telephelyén egy földgáz-lassútöltő berendezéssel oldják meg.
A többi hazai gázkereskedőhöz hasonlóan a Főgáznál, a második legnagyobb árbevételű egyetemes szolgáltatónál is nő a versenypiaci értékesítés az egyetemes szolgáltatás rovására. Tavaly már a versenypiaci eladás adta bevételének körülbelül a felét. A Főgáz számára a legutóbbi nagy megméretés a 20–100 köbméter/óra közötti vásárolt kapacitással rendelkező fogyasztók 2010. július 1-jei szabadpiacra lépése volt. A többségében kkv-kat tömörítő szegmensben a Főgáz veszített és szerzett is fogyasztókat, az egyenleg körülbelül nulla. Az új ügyfelek a szabadpiaci lehetőségeket kihasználva más gázkereskedőtől szerződtek át a Főgázhoz.
A gázév fordulójával több új megyei jogú nagyváros, felsőoktatási intézmény és nagy pénzintézet kiszolgálását is megnyerte a társaság. Ipari fogyasztóinak az idén eddig mintegy 2,5 százalékkal adott el több gázt, mint egy éve, de Bakonyi Tibor szerint csak a hideg tavasz s nem a gazdaság élénkülése miatt.
Folyamatos kihívást jelent a cégnek a lakossági fogyasztókért való verseny is. Itt a tavaly bevezetett Főgáz Kártyával igyekszik megtartani a társaság távozni készülő ügyfeleit. A Budapest Bank által kibocsátott hitelkártyához a bank bizonyos feltételek teljesítése esetén (például ha a fogyasztó a gázszámlán szereplő összeget a hitelkártyához megadott csoportos beszedés útján egyenlíti ki) hatszázalékos jóváírási kedvezményt kínál, tehát kisebbet a konkurens gázkereskedő által adott nyolc százaléknál. „Nagyjából mégis ugyanakkora kedvezményt adunk a kártyával, mint a rivális cég (az EMFESZ – a szerk.), mert ők csak a gázdíjra adnak diszkontot, mi viszont a számla végösszegére. Nálunk egyszerűbb az elszámolás is, mert nincs havonkénti leolvasás, és az egyéb vásárlások esetén egyszázalékos kedvezményt adó kártyával külföldön is lehet bármit vásárolni. Egyedi akciókkal, például a 0 forintos első éves kártyadíj akcióval is igyekszünk vonzóvá tenni a konstrukciót, amely eddig több ezer ügyfelet vonzott” – magyarázta Koncz László vezérigazgató-helyettes. A plasztikot igényelni kell, s mivel hitelkártyáról van szó, elengedhetetlen az ügyfelek körültekintő banki minősítése.
Egyre több példa van a hazai gázpiacon arra, hogy az értékesítést összekapcsolják valamely más termék vagy szolgatatás forgalmazásával. A Főgáznál e szerepet a Gázőrzők nevű karbantartási szolgáltatás tölti be. Ennél tovább is lépne a cég, de kivár, mert az egyetemes gázszolgáltatás anomáliái, azaz az ármoratórium és az árszabályozási rendszer változása jelenleg nagy kockázatokat jelent számára. „Amint kiszámítható lesz a piac, a kisfogyasztói szegmensben is megjelenhetünk új termékekkel, akár ártermékekkel is” – mondta Bakonyi Tibor.
A hálózati és informatikai fejlesztések persze folyamatosan haladnak. Az augusztus elején bevezetett elektronikus számlázási rendszer rövid távon nem hoz megtakarítást, mert maga a projekt is több tízmillió forintba került, de az ügyfelek már igényelték. Az informatikai innovációk amúgy is középpontban állnak a társaságnál a piacnyitással, főként a kereskedőváltással összefüggő feladatok miatt.
A Főgáz beszerzésének diverzifikálásával és a hazai föld alatti földgáztárolók igénybevételével is igyekszik tevékenységét optimalizálni, költségeit csökkenteni. A tárolási lehetőségek javultak, amióta bővítették a kapacitásokat és verseny alakult ki ebben a szegmensben is. A Főgáz üdvözölné, ha nőnének az Ausztria felőli importkapacitások, talán még uniós támogatást is lehetne szerezni a fejlesztéshez. Sajnálatosnak tartja ugyanakkor, hogy a magyar–szlovák gázvezetéki összeköttetés a lanyha magyar érdeklődés miatt parkolópályára került.
Nagyon drágák a Túl okos mérők
Uniós előírások szerint az áram- és gázfogyasztás helyén az eddigi eszközöknél „sokkal többet tudó” berendezéseket, úgynevezett okos mérőket kell felszerelni, a hazai piacon külföldi gyártmányok kaphatók. Mint megtudtuk, a Főgáz Flogiston nevű gázmérőgyártó érdekeltsége is képessé tehető okos szerkezetek gyártására, de Bakonyi Tibor szerint a fejlesztéssel ki kell várni, hogy pontosan mik lesznek az új gáztörvény ezzel kapcsolatos elvárásai. Ugyanakkor ezek a készülékek drágák, legalább 15-20 év alatt térülnek meg, beszerzésük pedig éppen akkor válna kötelezővé, amikor a gázárak csökkentésének lehetőségét keressük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.