A társaság októberben jelentette be, hogy 460-nal kívánja csökkenteni a cégnél a létszámot jövőre a jelenlegi 3.028-ról.
A három reprezentatív szakszervezet (Vasutasok Szakszervezete, VDSZSZ Szolidaritás, Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete) és a munkáltató közös nyilatkozata szerint rögzítették a létszámcsökkentés enyhítését célzó eszközök körét, így egyebek között lehetőség nyílik - amennyiben a jogszabályi környezet is lehetővé teszi - a korengedményes nyugdíjazásra, a Cargo Évek Program működtetésére és egyéb, a munkavállalók munkaerőpiacon maradását elősegítő programokra, intézkedésekre. A munkáltató vállalta, hogy a 2009. október 6-án bejelentett 200 fős csoportos létszámleépítésen az idén megvalósított minden további létszámcsökkentéssel mérsékli a 2011-re elvárt csökkenés mértékét.
A Rail Cargo Hungaria Zrt. a megállapodást követően visszavonja az október 12-én bejelentett csoportos létszámcsökkentési szándékát, amiről a Regionális Munkaügyi Központokat november 12-én értesíti. A VDSZSZ Szolidaritás illetve a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) ezzel lezártnak tekinti a korábban kezdeményezett kollektív munkaügyi vitát, így elhárult a sztrájk veszélye is.
A tárgyalásokat azonban 2011. március 31-ig folytatják egy középtávú együttműködési megállapodás érdekében, amelynek meghatározó elemei a foglalkoztatáspolitikai kérdések lesznek. A felek egyhangúlag kijelentették, hogy közös érdekük a vállalat hosszú távú működésének biztosítása, amely elemi és alapvető feltétele a vállalatnál foglalkoztatott munkavállalói létszám minél magasabb szintű megtartásának.
A Rail Cargo Hungaria októberben, a csoportos létszámleépítési szándék bejelentésekor azt hangsúlyozta, hogy a vállalat a privatizáció óta eltelt időben a csökkenő fuvarmegbízások ellenére is gyakorlatilag változatlan szinten őrizte meg átlagos foglalkoztatási létszámát, és biztosította a privatizációs szerződésben vállalt foglalkoztatási garanciát. A hónapok óta folyó elemzések egyértelműen azt mutatták, hogy már nem tartható fenn a háromezres munkavállalói létszám.
Az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) szeptemberben Bécsben jelentette be, hogy ésszerűsíteni szeretné a magyar teherszállító leányvállalata, a Rail Cargo Hungaria (RCH) a működését, ezért jelentős létszámcsökkentésről készít tervet, és tárgyalni akar a magyar kormánnyal a pályahasználati díjakról is.
A Format osztrák lap korábbi írása szerint az osztrák tulajdonosnak az RCH komoly gondot jelent. Úgy gondolják, hogy nem csupán drágán vették, hanem még pumpálni is kell bele a tőkét, mostanáig 330 millió eurót, az eredmény pedig tavaly 30 millió euró veszteség volt, ami az idén még nagyobbra nőhet.
A létszámleépítés elkerülhetetlen, mértéke pedig attól függ, hogy az Orbán-kormány hajlandó-e felülvizsgálni az idén decemberben hatályba lépő új pályahasználati díjakat - írta annak idején az osztrák lap, amely szerint a munkaügyi konfliktus kompromisszummal végződhet: a budapesti kormány csökkenti a pályahasználati díjat, az osztrák cég pedig eltekint a magyarok tömeges elbocsátásától.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szeptember közepén kiadott közleménye szerint az osztrák állami vasúttársaság után a magyarországi leányvállalata, a Rail Cargo Hungaria (RCH) Zrt. is megalapozatlanul hivatkozik a díjtételek drasztikus emelkedésére. Az RCH jelentősen felülbecsülte a jövő évtől érvényes díjmódosításból fakadó többletköltségeket.
A Magyar Államvasutak teherszállítási leányvállalatának eladása 2008 végén zárult le, az osztrák állami vasúttársaság szállítmányozási csoportja, a Rail Cargo Austria (RCA) 102,5 milliárd forintért vette meg. A tranzakciót akkor még az eladó és a vevő is "sikertörténetnek" nevezte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.