Nyertes. Bár a Világgazdaság–Hewitt Legjobb Munkahely cím ismételt elnyerése önmagáért beszél, nem kis munka van az FGSZ menedzsmentje mögött. Az energetikai szektort érintő jogszabályi változás és az uniós előírások miatt az elmúlt egy évben a vállalat teljes szervezeti átalakuláson ment keresztül. A régi folyamatokat optimalizálták, újakat alakítottak ki, mindehhez informatikai hátteret fejlesztettek, s felállították azokat az új szervezeti egységeket is, amelyek biztosítják a társaság új modell szerinti működését. A létrejövő feladatok munkahelyeket is teremtettek, öszszesen közel kétszáz új dolgozót kellett integrálni az FGSZ-be. Nehezítette a helyzetet, hogy a vállalat munkatársai az ország hét pontján dolgoznak, így az érthető, átlátható, őszinte és hatékony kommunikációnak külön jelentősége volt. Úgy kellett megoldani az átalakulással kapcsolatos információáramlást, hogy az mindenki számára átlátható és érthető legyen. Óriási feladat egy ilyen helyzetben megtartani a munkatársak komfort- és biztonságérzetét – emelte ki lapunknak Zsuga János, az FGSZ Földgázszállító Zrt. vezérigazgatója. Hozzátette: az embert próbáló változások miatt is döntöttek úgy, hogy az idén újra megmérettetik magukat a Legjobb Munkahely Felmérésben, hiszen ezzel olyan tükröt tarthatnak maguk elé, amely feketén-fehéren mutatja kollegáik elkötelezettségét és véleményét.
„Mindennek azért is van nagy jelentősége, mert az FGSZ tevékenysége unikum a magyar piacon. A földgázszállítás mint tevékenység, munka és hivatás speciális tudást igényel. Ezért is kell tudnunk megszerezni és megtartani azokat a szakembereket, akik tudásukkal, hozzáállásukkal és elhivatottságukkal garantálják a vállalat zökkenőmentes működését” – húzta alá Zsuga János. A szakemberek munkáját versenyképes jövedelemmel és juttatásokkal, valamint a munkakörülmények állandó javításával honorálja a cég. A vállalat stabilitásához és országos jó híréhez, amelyre a felmérés eredményei alapján a legbüszkébbek a dolgozók, munkájukkal maguk is döntően hozzájárulnak.
A már említett változásokon túl az FGSZ-nek a válság hatásait is csillapítani kellett. Ezt főleg a befolyásolható működési költségek csökkentésével igyekeztek elérni. A dolgozók megértették és elfogadták, hogy szükség van a kiadások optimalizálására, s többek között ennek köszönhető, hogy az FGSZ-nek egyetlen munkavállalóját sem kellett elbocsátania, így kollégáik és családjaik megélhetése biztosított maradt – emelte ki a vezérigazgató.
A Világgazdaság–Hewitt Legjobb Munkahely Felmérés eredményei alapján az átlagos és a kiváló munkahelyeket a HR-munka minősége és megbecsültsége különbözteti meg leginkább egymástól. Amikor Zsuga Jánost arról kérdeztük, hogy neki topvezetőként milyen a kapcsolata a HR-rel, gondolkodás nélkül válaszolt: „Az FGSZ-nél a HR közvetlenül hozzám tartozik, ennél szorosabb kapcsolat nincs egy vállalati hierarchiában. Úgy vélem, a HR-rel való bizalmi együttműködés a vezetés érdeke is, hiszen egy cégnél emberek dolgoznak, és ők képviselik a legnagyobb értéket. Mi közösen arra törekszünk, hogy az FGSZ ne csak egy munkahely, hanem igazi közösség is legyen.”
Arról, hogy a cég ezt milyen HR-eszközökkel igyekszik elérni, Varga Ferencet, az FGSZ Földgázszállító Zrt. HR-vezetőjét kérdeztük. A szakember lapunknak elmondta: a vállalaton belül számos olyan rendszer, illetve törekvés van, amely a munkavállalói elégedettség növelését célozza. Ilyen például maga a kompenzációs rendszer, amely lehetővé teszi, hogy az alapbéreket a piac felső negyedéhez igazítsák. Továbbá a bérjellegű juttatások és költségtérítési elemek, amelyek többnyire magasabbak a törvényben előírtnál. A társaságnál a béren kívüli juttatások mind a mértéket, mind a választékot tekintve kiemelkedők, ahogy a jutalmazási rendszer is. Az FGSZ-nél létezik például a kiemelkedő teljesítményt, továbbá a szolgálati időt, életutat elismerő jutalmazás és kitüntetés is. Ezeknek több formája van, például a vezetői, vezérigazgatói vagy projektjutalom, a „földgázszállításért” kitüntetés, törzsgárdajuttatás és az életpályadíj. „Ezeket a jutalmakat, illetve kitüntetéseket többnyire jutalmazási ünnepségek keretében adjuk át” – mondta Varga Ferenc. Hozzátette: vállalatuknál valóban jellemző a kifejezetten jó kollegiális légkör, a vezetők könnyű megközelíthetősége.
Hogy ez utóbbi mennyire igaz, jól mutatja a vezérigazgató gondolkodásmódja. Amikor arról kérdeztük, hogy mi az ő személyes felelőssége és érdeme abban, hogy a munkavállalói elkötelezettek, elégedettek legyenek, kiemelte: amit a legfontosabbnak tart, az a vezetői példamutatás és hozzáállás. „Vezetőnek lenni nem azt jelenti, hogy több vagyok másoknál és csak nekem lehetnek jó ötleteim, senki sem születik vezetőnek, hanem képes azzá válni, ha alkalmas a feladatra és megkapja a szükséges bizalmat hozzá” – húzta alá Zsuga János. Hozzátette: ez hosszú folyamat, amelyben mindennap tanul az ember. Megtanulja megfogalmazni a célokat, és irányt mutat azok eléréséhez. Megtanulja, miként vállaljon felelősséget s miként feleljen a tetteiért és a kollégáiért. „Számomra fontos meghallgatni és megérteni másokat. Megtapasztaltam, hogy a legfontosabb jó példával szolgálni a munkavállalók számára, és hiszem, hogy kölcsönösen formáljuk egymást napról napra. Tudni kell motiválni, elismerni, és ha a helyzet úgy hozza, szank-cionálni is. A Legjobb Munkahely díj kapcsán mindenképp elismerést érdemelnek a kollégáim: őszintén köszönöm nekik az elmúlt évben tanúsított hozzáállást és teljesítményt, amely lehetővé tette többek között ennek a díjnak az elnyerését is.” VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.