Az EU-ban 52 százalékkal több, 23,5 ezer 3,5 tonnásnál nagyobb teherautót helyeztek forgalomba, mint tavaly januárban. Ebből azonban 18 ezer volt a kamion: a nehéz teherkocsik értékesítése 65 százalékkal emelkedett. A tíz „új” tagország kamionpiaca ugyanakkor több mint megkétszereződve meghaladta a 2100 darabot.
A Volvo Trucks januárban kétszer annyi járművet adott el Európában, mint egy évvel korábban. De mindegyik kamiongyártó növelte értékesítését, és piacelemzők szerint a német gazdaság dübörgése okozta szállítási igénynövekedés húzza magával az iparágat. A német fogyasztásnövekedés (lásd keretes írásunkat) a talpon maradt magyar fuvarozók számára is előnyös, mert a válság idején nyugaton sok versenytárs csődbe ment, és a magyarok – a többi kelet-európai céghez hasonlóan – behatoltak a résbe.
Magyarországon a 15 tonna alatti szegmensben gyakorlatilag nem adnak el teherautót, hiszen a belső áruszállítás nem pörög, mivel lassul a fogyasztás – mondta lapunknak Berkó László, a Volvo Hungary Kft. marketingigazgatója, hozzátéve: hitel hiányában új vállalkozók sem tudnak belépni az áruterítő piacra, a kamionértékesítést pedig a nemzetközi fuvarozásban részt vevő vállalatok vásárlásai tartják el.
Az összes teherautó-kategóriában gyártó Iveco magyarországi kereskedelmi igazgatója, Kasztreiner Péter a jelenlegi rendelésállomány alapján úgy látja, a márka első féléves eredményei meghaladják a tavalyi első hathavi eredményt.
A szakember szerint a kamionértékesítés az idén ötödével is nőhet hazánkban, különösen annak köszönhetően, hogy a nemzetközi fuvarozásban elengedhetetlen a megbízható jármű: egy meghibásodás súlyos anyagi következményekkel járhat a fuvarozó számára. A 15 tonna alatti szegmens pedig 10 százalék fölötti bővülést érhet el.
Nagy István, a Mercedes haszonjárműveket forgalmazó Pappas Autó Magyarország tehergépjármű-értékesítési vezetője arra emlékeztet, hogy a 6–15 tonna össztömeget felölelő szegmensekben már a válság előtt is jelentősen csökkent az értékesítés. És miután vége a nagy autópálya-építéseknek, az ott használatos hatalmas billencsekből tavaly talán kettő sem kelt el Magyarországon, és az idén sem várható az építőipari járművek forgalmának élénkülése.
Más kérdés viszont, hogy a 15 tonna fölötti járművek közül szinte kizárólag kamionvontatókat vesznek a vállalkozások: különösen a tavalyi utolsó negyedév volt igen erős. A januári kiugróan jó eredmény annak következménye, hogy az akkoriban megrendelt járművek az idén futottak be a gyárakból, így több márka is adott át 20-30 darabos flottákat megrendelőinek. Az év végén és januárban érezhetően nőtt az érdeklődők száma a Mercedes-szalonokban, februárban azonban már „szélcsendet” tapasztalt Nagy István, aki szerint a fuvarozókat most elbizonytalanította az arab országokban tapasztalható nyugtalanság, helyzetüket ugyanakkor nem könnyíti meg, hogy a hitelfinanszírozás – különösen flottavásárlások esetében – nagyon bizonytalan. Még az is hónapokig tarthat, amíg a bank a hitelkérelem elutasításáról dönt, és a vásárló egy újabb körbe kezdhet.
Februárban Csík Gábor, az MAN kereskedelmi igazgatója is a vevői érdeklődés gyengülését tapasztalta, és úgy véli, a fuvarozók még mindig nem tudják eldönteni, mikor, mit, milyen feltételekkel vegyenek. Pedig a magyar kamionárak a legolcsóbbak között vannak Európában, ám a fuvartarifák csak kismértékben emelkedtek a válság okozta mélypont óta, viszont az üzemanyag jelentősen drágult. Másrészt – hangsúlyozza a német márka kereskedelmi vezetője – a hitelválság kitörését követően két év telt el a magyar kamionállomány lényegesebb frissítése nélkül, tehát a vállalkozók rá lesznek kényszerítve e minőségi cserére, ha versenyben akarnak maradni.
Piaci hírek szerint a DAF már 2009-ben komoly akciókat hirdetett, majd az elmúlt évben a Scania és a Volvo követte ebben. Sőt olyanokat is hallani, hogy nem egy márka tengerentúli utazásokra viszi a flottát rendelő vállalatok vezetőit.
Piaci hírek szerint a DAF már 2009-ben komoly akciókat hirdetett, majd az elmúlt évben a Scania és a Volvo követte ebben. Sőt olyanokat is hallani, hogy nem egy márka tengerentúli utazásokra viszi a flottát rendelő vállalatok vezetőit. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.