A holtankoljak.hu szerint szerdától 5 forinttal 371 forintra emelkedik a benzin átlagára országosan, a gázolaj ára 367 forintra emelkedik. A benzin ára az idén összesen 9, míg a gázolajé immár 16 forinttal emelkedett. Ezzel az üzemanyagok ára újabb rekordot dönt szerdán, még soha nem voltak ennyire magasak az árak Magyarországon.
A bioetanol (E85) átlagos ára 269 forint, míg az autógázért (LPG) 216 forintot kell fizetni literenként.
Héjj Demeter, a Magyar Bioetanol Szövetség elnöke szerint, amíg 70 forint a különbség a két üzemanyag típus között, addig megéri bioetanolt tankolni az autókba. „Magyarországon a 85 százalékból kukoricából előállított alkohol és 15 százalékban hagyományos benzinből álló üzemanyagot egyelőre egy árérzékeny réteg használja, akiknek egyelőre az ár fontosabb, mint a környezettudatosság. Akik azonban átalakítják az autójukat, vagy már E85 kompatibilis kocsit vesznek azt a csaknem 30 százalékkal kevesebb szén-dioxid kibocsátás miatt teszik" - véli.
Hazánkban többségében a gépjármű átalakítása nélkül, 50 százalékban bioetanolt, 50 százalékban benzint tankolnak. Ez esetben azonban nem biztos, hogy jelentős megtakarítást lehet elérni, sőt télen az autóknál úgynevezett hidegindítási problémák is jelentkezhetnek. Az alkohol már 13 Celsius fok alatt nehezebben porlad, cseppekben kicsapódik, aminek következtében E85-tel nehezebben indulhat az autó.
A szövetség becslése szerint az autókat nagyjából 30-60 ezer forintért lehet átalakíttatni, hogy kizárólag bioetanollal is probléma nélkül működjenek, új autók esetében azonban ezt nem javasolják, hiszen a gyártó által javasolt üzemanyagtól való eltérés kizárólag saját felelősségre történhet. Az átalakítás garanciavesztést jelenthet, még ha nem is az üzemanyag miatt adódik a probléma, így érdemes, egy már E85-re felkészített, úgynevezett flexifuel modellt választani. Az, aki kizárólag E85-ös üzemanyaggal közlekedik egy teli tankolásnál a vezetési stílustól függően 3-6000 forintot is meg lehet spórolni; még akkor is, ha az alkoholból az autók 20-30 százalékkal többet fogyasztanak – állítja Héjj Demeter.
Az, hogy az E85-ös üzemanyag ára is folyamatosan emelkedik, az nem az alapanyagként szolgáló kukorica termésátlagától függ – fűzi hozzá. Magyarországon ugyanis továbbra is hatalmas termésfeleslegek halmozódnak fel, amelyet üzemanyaggyártásra kitűnően tudnak hasznosítani. Az áremelkedést a keverékhez adott 15 százalék benzin emelkedése okozza – magyarázza.
Átalakítsuk az autót?
1908-ban a legendás Ford T-modell is először alkohollal üzemelt. Ráadásul a Ford-T-t követő A-modell univerzális hajtású, FlexiFuel jármű volt. Brazíliában nálunk is futó modelleket - mint például a VW Bogarat - vidáman hajtják tiszta alkohollal. Akadhatnak nehézségek, de ma már szinte minden benzines típus átalakítható etanolos használatra. Karburátoros autónál a fúvókák cseréjével történik az átalakítás, de ezután csak E85-tel üzemeltethetők – olvasható a Magyar Bioetanol Szövetség honlapján. Az univerzális üzem legkönnyebben az elektronikus befecskendezésű járműveknél valósítható meg. Minden esetben meg kell vizsgálni, hogy az injektorok és a vezérlés alkalmas-e az átalakításra. A tapasztalatok szerint az etanolos működés semmilyen kárt nem tesz a motorban. Mivel az alkohol kenése rosszabb, mint a benziné, ezért az üzemanyagellátó-rendszert jobban igénybe veheti, de a motor működésének semmiben sem árt. Előnyös tulajdonsága, hogy a hidegebb égés miatt az átalakított járművek kevésbé melegszenek.Hazánkban 2007 közepén kezdték meg a jövedéki adó alóli mentességének köszönhetően a benzinnél literenként 80-90 forinttal olcsóbb E85-ös üzemanyag forgalmazását, s még egy évvel később is alig 25 helyen lehetett kapni, míg jelenleg már meghaladja a 300-at a 85 százalékban bioetanolt tartalmazó üzemanyagot árusító helyek száma annak köszönhetően, hogy előbb az AVIA, az Oil, az tavaly pedig az Agip kutakon is megkezdték a forgalmazását.
A Bioetanol Szövetség elsősorban azoknak ajánlja az E85 alkalmazását, akik hosszabb távot tesznek meg egy indítással. Amíg a benzin és az E85 között legalább 70 forint az árkülönbség, addig - a többletfogyasztást is figyelembe véve - gazdaságosabb E85-tel járni. Fékpados mérések szerint a gyári flexifuel autó 20 százalékkal fogyaszt többet E85-ből, de a jelenlegi üzemanyagárak mellett ez még így is jelentős megtakarítást eredményez.
Magyarországon egyedül a Hungrana Kft.-nek van engedélye kukoricából üzemanyag célú bioetanol gyártásra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.