BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem fogják a magyar cégek betömni a japán hiányt

Ellentétesen látja a magyar beszállítók esélyét arra a Nemzeti Külgazdasági Hivatal elnökhelyettese és a Magyar Gépjárműipari Szövetség főtitkára, hogy megrendeléshez jussanak a kieső japán szállítások révén.

Teljes a bizonytalanság az európai autóiparban amiatt, hogy a japán földrengés és szökőár következtében számos japán járműalkatrészgyár leállt. A Bloomberg hírügynökség szerint a Volkswagen konszern és a Ford a következő hetekben lassíthatja a termelését.

A PSA Peugeot Citroën már közölte, hogy bizonyos modellek gyártása 60 százalékkal fog esni egy a Hitachi által gyártott dízelalkatrész hiánya miatt. Az Opel egyes műszakok törlésére kényszerült német- és spanyolországi gyáraiban. A világ autógyártása ideiglenesen akár 30 százalékkal is eshet a Los Angeles-i IHS Automotive elemzőcég riogatása szerint. Főleg váltókból és elektronikus vezérlőrendszerekből lesz hiány. Ha termelésük hat héten belül nem indul újra, napi 100 ezerrel eshet a világ autógyártása. Az átlagos napi termelés több mint 280 ezer.

Közben a német Merck is bezárta a fukusimai atomerőmű közelében lévő festékgyárát, az ott készült Xirallic hiányát a Chrysler, a GM és a Ford néhány színnél nem tudja pótolni.

A bő 200 céget tömörítő Magyar Járműalkatrész-gyártók Országos Szövetsége mintegy 50 tagvállalatát érinthetné a japán vállalatok termeléskimaradása. Ám az üzemek általában egyhavi alkatrészkészletet tartalékolnak, egy másik hónapra való pedig hajón van – mondta a Világgazdaságnak a szövetség főtitkára, Bogdanovits László. Minden vállalatnak van stratégiai terve vészhelyzetek esetére, de a szervezet megkezdte annak felmérését, hogy tagvállalatai szorulnak-e segítségre.

A Magyar Suzuki továbbra is napi 800-850 gépkocsit bocsát ki, de leállásra kényszerülhet, ha kifogy a másfél hónapnyi készletből és nem kap újabb szállítmányt sem – Ruska Viktória kommunikációs vezető tájékoztatása szerint. Esztergomba motor, sebességváltó és számos fontos elektronikai alkatrész érkezik Japánból. Az autóelektronikai termékeket előállító hatvani Robert Bosch Kft. felhasználásának a japán alkatrész csupán az 5 százalékát teszik ki. A gyár hat hétig biztosan nem marad alkatrész nélkül, és hajón várja az utánpótlást – tudtuk meg Ficzere Ferenc szóvivőtől.

Kérdés, hogy a hazai alkatrész-beszállítók milyen szerephez juthatnak a kieső japán beszállítók pótlásában. „Arra van reális esély, hogy néhány magyar autóipari beszállító megrendeléshez jusson, de arra nem, hogy tömegesen kapjanak feladatot” – mondta a Nemzeti Külgazdasági Hivatal elnökhelyettese. Az Európában termelő gyártók nagy része ugyanis nem a tengerentúlról hozza az alkatrészeket Kerekes György indoklása szerint, aki korábban a beszállítói iparral is foglalkozott. Egyes speciális alkatrészek iránt azonban mutatkozhat igény, de még a japánok sem mérték fel, hogy a katasztrófák nyomán mire lesz szükségük. Ezért is érthető, hogy még nem kerestek beszállítót, de a magyarok sem kínálkoztak a japánoknak. A külgazdasági hivatal viszont éppen erre készül: már felvette a kapcsolatot japán társszervezetével, a JETRO-val is.

„Nincs reális esélye” a magyar alkatrészgyártók beugrására, mert ahhoz, hogy egy világcégnek beszállíthassanak, egy-két éves minősítésen kell átesniük. Ráadásul minden gyártónak minden alkatrészcsoportra 2-3 minősített beszállítója van – mondta a Világgazdaságnak a Magyar Gépjárműipari Szövetség főtitkára, Rappensberger Csaba.

Egy korábbi felmérés szerint Magyarországon több száz cég tehető alkalmassá arra, hogy autóipari beszállítóvá váljon. Az a cél, hogy számuk néhány éven belül ezerre nőjön, például olyan beszállítóképző programok révén, amilyet a Suzuki is indított. Az ott referenciát szerzett vállalatok eséllyel indulhatnak más japán, távol-keleti és egyéb cég valamilyen közös beszállítói megrendeléséért. Van olyan magyar vállalat, amely azóta a Suzuki mellett a Kia szlovákiai gyárának beszállítójává is vált. Bár minden autógyárnak megvannak a saját elvárásai, a szükséges minőségbiztosítási tanúsítvánnyal rendelkező, az elvárt termelési kultúrát elsajátított, megbízhatóan, időre szállító társaság könnyebben elégíti ki az első és másodkörös beszállítókkal szemben támasztott igényeket.

Exportkiesés Japánban

A természeti csapáson felül a termeléskiesés is óriási károkat okoz távol-keleti országnak, hiszen csupán januárban 8,032 milliárd dollár értékben exportált járműveket és 2,666 milliárdért alkatrészeket. Az iparág kivitelének 10,698 milliárd dolláros összege 11 százalékkal haladta meg az elmúlt év januárjában elért szintet.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.